Hva kan du jobbe med?

Store deler av det jeg lærte under utdanningen er direkte relevant for mine arbeidsoppgaver ved museet, sier Ruben With, som har en mastergrad i gjenstandskonservering.

Det er stor variasjon i arbeidsoppgavene mine som arkeolog. Jeg jobber både innen- og utendørs, og med oppgaver som setter både hode og kropp i sving, sier Anette Sand-Eriksen, som er feltleder ved Kulturhistorisk museum.

Museumsarbeid er variert og jeg kan være både akademiker og praktiker, sier Kristian Reinfjord. På Anno museum, Domkirkeodden jobber han innenfor sitt interessefelt; norsk middelalder, kulturhistorie og bygningsvern.

Kunnskap om typologi, arkeologiske perioder, kildekritikk og metodikk er forutsetninger for å gjøre en god jobb, forteller arkeolog Silje Hauge, som arbeider hos Byantikvaren i Oslo.

Jobben som malerikonservator krever både håndverksmessige ferdigheter og teoretisk innsikt. Prøv derfor å skaffe deg praktisk erfaring i form av relevante ekstrajobber, oppfordrer Hilde Smedstad Moore, som er malerikonservator ved Arkeologisk Museum, Universitetet i Stavanger.

Konservator-studiet har gitt Nina Kjølsen Jernæs en solid bagasje i form av yrkesetikk. Dette er helt nødvendig innsikt når du skal jobbe med uerstattelige kunstgjenstander.

Dra gjerne på utveksling, arbeidsgivere liker folk med internasjonal erfaring, anbefaler UNESCO-koordinator Herdis Hølleland, arkeolog med doktorgrad i kulturarvstudier.