Derfor valgte vi master i tverrfaglig helseforskning

Sunniva Rivedal har en bachelorgrad i radiografi og Martin Greger Johansen er utdannet fysioterapeut. Begge ønsket å nærme seg helsefag mer metodisk og med nye innfallsvinkler. Løsningen ble å bygge på med en master innen helseforskning.

Både Sunniva Rivedal og Martin Greger Johansen ønsket å fordype seg faglig og jobbe mer med forskning - slik at de kan ta med seg ny kunnskap tilbake i jobben sin. Foto: Christina Heesch, UiO

Undervisningen til masterprogrammet tverrfaglig helseforskning er lagt opp med en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, og diskusjoner og debatt i små grupper. Den tverrfaglige undervisningen er variert og engasjerende for studentene, synes både Sunniva Rivedal og Martin Greger Johansen.

– Jeg ønsket å tilegne meg kunnskap som er nyttig både i klinikken, men også for å kunne gjøre selvstendig forskningsarbeid. Studiet gjør deg mer kritisk og reflektert når det gjelder kunnskap og forskning, forteller Martin. Han har jobbet som fysioterapeut ved Sykehuset Østfold, avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering, siden 2012. Da han fikk tips fra en kamerat var veien kort. 

Tverrfaglig perspektiv

Masterprogrammet har et tverrfglig forskningsmiljø innen medisin og helsevitenskap med nær tilknytning til klinisk virksomhet. Programmet samarbeider tett med spesialist- og primærhelsetjenesten og flere internasjonale forskningsmiljøer.

Sunniva Rivedal har en bachelor i radiografi og ønsket et tverrfaglig perspektiv. Hun ville ut av det radiografspesifikke, og heller nærme seg helsefag fra andre innfallsvinkler. Hun mener studiet fint kan passe til andre bakgrunner som for eksempel psykologi, sosiologi, filosofi og lignende.

– Her belyses helsefag på en annen måte, i skjæringspunktet mellom praksis/klinikk og akademia. Masterprogrammet passer for alle  som er opptatt av helsefag, er nysgjerrige og ikke nødvendigvis slår seg til ro med status quo, påpeker Sunniva.

Akkurat nå er hun fulltidsstudent og jobber litt ved siden av. Målet er å jobbe innen forskning.

Les mer om hva våre tidligere studenter jobber med nå

Godt studiemiljø og tett kontakt med faglærer

Masterprogrammet har som ambisjon å levere fremtidsrettet og samfunnsrelevant helseforskning og utdanning av høy kvalitet. Derfor har forskningen ved Institutt for helse og samfunn og masterprogrammet i tverrfaglig helseforskning integrert et bredt spekter av teorier og metoder. 

– Undervisningen er lagt opp med en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner eller debatt i små grupper. Dette gjør undervisningen variert og engasjerende. Arbeid i små grupper og tett kontakt med faglærere er det jeg setter mest pris på, sier Martin.

– Mye diskusjoner og aktiv deltakelse gjør at vi blir godt kjent, forteller Sunniva. Det er spennende med mange ulike bakgrunner blant kandidatene i studieløpet. Både Sunniva og Martin trekker frem studiemiljøet som veldig bra. 

– Jeg tror det er en fordel, men ikke en nødvendighet, at man kommer fra helsefaglig bakgrunn. Mange av temaene er helsefaglig relatert, og en innsikt og personlig erfaring fra disse er en styrke, sier han.

– De fleste har arbeidserfaring innen helsesektoren, og fast jobb ved siden av studiene, forteller Martin videre. Studieløpet er godt tilrettelagt for dette, med forutsigbare timeplaner.

– Jeg studerer deltid, og setter pris på at dette er lagt opp over 3 år og ikke 4 år, slik det gjøres mange steder. Han håper han kan fortsette forskningen i tillegg til det kliniske arbeidet som fysioterapeut. 

– Jeg synes studiet passer for alle som er interessert i fagutvikling og forskning. Jeg tror også det vil gjøre meg til en bedre kliniker ved at jeg blir mer kritisk og reflektert rundt egen praksis, avslutter han.

Interessert i en master innen tverrfaglig helseforskning?

Programmet tar opp studenter med bakgrunn i helse- og sosialfag som fysioterapeuter, sykepleiere, ergoterapeuter, vernepleiere, radiografer, bioingeniører, audiografer, leger, ernæringsfysiologer, idrettsvitere, optikere, psykologer, sosionomer, barnevernspedagoger, spesialpedagoger og velferdsvitere. Både studentene og lærerne setter pris på denne tverrfagligheten.

Søk innen 15. april!

Søk tverrfaglig helseforskning

 

Av Christina Heesch
Publisert 7. feb. 2018 15:22 - Sist endret 27. jan. 2020 12:03