Hva lærer du?

Etter fullført program har kandidaten følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om hvilken rolle og betydning medier og kommunikasjon har for samfunnsutviklingen
  • har inngående kunnskap om medie- og kommunikasjonsfaglige teorier og metoder
  • har inngående kjennskap til bestemte medier, som for eksempel sosiale medier, film, tv, fotografi eller presse
  • har spesialisert innsikt i et medievitenskapelig tema definert gjennom en selvvalgt masteroppgave

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan forstå og analysere aktuelle problemstillinger innenfor medier og kommunikasjon
  • kan bruke kunnskap på nye mediefaglige og kommunikasjonsfaglige problemstillinger som oppstår ut fra endringer i arbeidsliv, teknologi og samfunn
  • kan planlegge og gjennomføre en medievitenskapelig undersøkelse i tråd med forskningsetiske normer
  • kan kritisk vurdere og benytte relevante vitenskapelige metoder slik som for eksempel tekstanalyse, survey og intervjuer
  • kan oppsummere og oppdatere seg på ny forskning til bruk i utredningsarbeid og utvikling av nye forskningsspørsmål

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og arbeide strukturert over lengre tid for å gjennomføre komplekse arbeidsoppgaver
  • kan identifisere og analysere problemstillinger av samfunnsmessig og vitenskapelig relevans
  • kan gi og motta konstruktiv og faglig forankret kritikk av prosjektplaner og akademiske arbeider
  • kan kritisk vurdere informasjon fra ulike kilder og kjenner forsknings­etiske normer og retningslinjer for vitenskapelig arbeid
  • har metodologisk og analytisk kompetanse til å planlegge og gjennomføre prosjekter relatert til medier og kommunikasjon innenfor en rekke bransjer og virksomheter
  • kan muntlig og skriftlig formidle og diskutere medie- og kommunikasjonsfaglige tematikker i akademiske og offentlige fora
  • har erfaring med arbeidsformer og samarbeidsaktiviteter som kan overføres til arbeidslivet, i og utenfor akademisk virksomhet
  • har kompetanse om strategisk, teknologisk, innholdsmessig og brukerorientert innovasjon innenfor medie- og kommunikasjons­feltet

Tidligere avlagte masteroppgaver

Tidligere avlagte masteroppgaver ved Institutt for medier og kommunikasjon vil gi deg et godt inntrykk av de faglige mulighetene dette programmet gir deg.

Ressurser

Forskning ved Institutt for medier og kommunikasjon

Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 11. okt. 2023 10:24