Kunnskaper
Etter fullført studie skal du
- kunne vise at du har utviklet kunnskap om- og innsikt i vitenskapelig tenkning og metode, og har oversikt over ulike IKT-baserte verktøy for design, analyse- og evaluering.
- kunne gjøre rede for selvstendige og kritiske begrunnede oppfatninger av teoretiske problemer med grunnlag i faglitteratur.
- kunne kjenne til viktige prinsipper for design og evaluering av læringsteknologi og sosiale medier i ulike anvendelsesområder (utdanning, arbeid og kultursektoren).
Ferdigheter
Etter fullført studie skal du
- kunne anvende vitenskapelig tenkning og metode i arbeid med teoretiske og praktiske problemstillinger.
- gjennom masteroppgaven demonstrere at du kan gjennomføre et selvstendig prosjekt ved å bruke relevante metoder, verktøy, teknikker og kilder på en selvstendig og kritisk måte.
- kunne demonstrere kommunikative og organisatoriske ferdigheter, slik som å delta i diskusjoner og legge frem teoretiske arbeider i plenum, samt evne til faglig samarbeid.
- kunne kombinere teori og praksis innenfor rammen av undervisningen ved at praktiske øvelser integreres, inkl. arbeid i PC-lab.
Generell kompetanse
Etter fullført studie skal du
- kunne vise en grunnleggende profesjonsforståelse som senere kan utvikles videre på grunnlag av praksiserfaringer gjennom egen yrkesvirksomhet.
- kunne mestre sentrale verktøy og teknikker som tas i bruk i de ulike emnene, både i design, evaluering og analyse av IKT-baserte læringsmiljø.
- kunne vise profesjonsrettet og praktisk innsikt i arbeid med praktiske og teoretiske oppgaver innenfor de fagområder som studiet tar for seg og kunne anvende dine kunnskaper på nye områder.
- kunne reflektere over og ta stilling til etiske problemstillinger knyttet til yrkesutøvelse, fagutvikling og forskningsoppgaver.
- kunne kommunisere om faglige problemstillinger og bruken av IKT som hjelpemiddel, samt formidle egne faglige vurderinger på en relevant måte overfor ulike målgrupper.
- kunne vise en bevissthet om fagpedagogens profesjonelle rolle i arbeidslivet og samfunnsansvar.
Kompetansen studiet gir, er relevant for arbeid innen blant annet
- Arbeid med IKT og læring i skolen, inkl. tilpasset opplæring
- Videreutdanning av voksne, inkl. differensiert undervisning
- Arbeid med utvikling av datastøttet opplæring i bedrifter og helse og omsorg
- Arbeid med å tilrettelegge for bruk av IKT i kreative yrker (kultursektoren)