Hva lærer du?

På dette studiet lærer du å tilrettelegge for gode lærings- og oppvekstbetingelser for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Eksempler på vansker det undervises i er syns- hørsels- og kommunikasjonsvansker, språk- og talevansker, psykologiske, sosiale og emosjonelle vansker, spesifikke lærevansker og nevroutviklingsforstyrrelser.

Kunnskaper

Etter fullført studie skal du:

  • ha generell kunnskap om læring og utvikling og spesifikk kunnskap om barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov 
  • ha kunnskap om inkludering og likeverd
  • ha kunnskap om sosialisering, kommunikasjon og språk 
  • ha kunnskap om arenaer og roller i det spesialpedagogiske arbeidet 
  • ha teoretisk og praktisk kunnskap om tilpasset opplæring, individuelt tilrettelagt opplæring og spesialpedagogisk hjelp
  • ha kunnskap om sentral forskningsdesign og -metoder i spesialpedagogikk

Ferdigheter

Etter fullført studie skal du kunne:

  • reflektere over individuelle og kontekstuelle faktorers betydning for sosialisering, læring og utvikling 
  • reflektere over faktorer av betydning for forebygging av og tiltak ved lærevansker 
  • planlegge og utføre spesialpedagogisk arbeid 
  • finne, vurdere og henvise til spesialpedagogisk forskningslitteratur
  • reflektere over egen faglig utøvelse

Generell kompetanse

Etter fullført studie skal du ha opparbeidet en generell kompetanse:

  • i spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt 
  • til å utføre spesialpedagogisk arbeid på grunnleggende nivå 
  • knyttet til viktige verdier som likeverd, inkludering og sosialt bærekraftige praksiser
Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 20. des. 2023 14:14