Melde feil på telefon

Lokal IT er i stor grad kontaktpunkt ved feil på telefon. Du kan sjekke en del ting selv eller få lokal IT til å gjøre det før du kontakter telefoni eller sender inn kontaktskjemaet som er lenket opp nederst på denne siden.

Lokal IT kan sjekke datanettverk og har i mange tilfeller ekstra telefonapparater.

Bytte kontor?

Skal du bytte kontor, tar du med deg telefonapparatet. Les mer om flytting av telefon her.

Ting du kan sjekke selv hvis det er feil på telefonen

  • Noen feil kan løses ved omstart av din telefon. Trekk ut pluggen til telefonen. Vent 10 sekunder, og sett den inn igjen. Se om problemet er borte. 
  • Feil navn vises hos den du ringer til
    • Mer info angående feil navn på telefon
    • Telefonen du benytter er ikke registrert på ditt UiO brukernavn.
      • Unntatt er såkalt "upersonlige telefoner" dvs nummeret er knyttet opp mot en funksjon
      • Husk at telefonene er registrert opp mot brukernavn; ta med din telefon når du bytter arbeidsplass.
      • Du har kanskje overtatt en telefon som egentlig tilhører en annen person?
      • Sjekk din oppføring i UiO personsøk
  • Død telefon
    • Er nettverksuttaket patchet? Sjekk med lokal IT hvis du kan.
    • Er telefonen koblet til riktig stikk
      • Kanskje noen har "koblet om" litt på ledningene?
      • Virker PC hvis du kobler den rett i nettverksuttaket?
  • Liv i displayet, men telefonen fungerer ikke
    • Kanskje brukernavnet telefonen er registrert på er deaktivert
  • Får ikke ringt til din telefon
    • Telefonen er kanskje viderekoblet?
    • Sjekk i ukomm
  • ​De som ringer deg får opptatt
    • Gjelder Polycom VVX 310
      • ​Er telefonen opptattmarkert?
      • Skru av opptattmarkering (Knappen under teksten "IF")

Fortsatt feil?

Fyll ut vårt feilmeldingsskjema.

Vi trenger å vite:

  • Navn
  • Brukernavn
  • Bygg
  • Rom
  • Nummer du ønsker
  • Nummer du har nylig flyttet til
  • Mac-adresse på telefon (den finner du på undersiden, starter med 0004f2)

 


Feil navn vises når jeg ringer internt:

Det er viktig at telefonen du bruker er registrert på ditt brukernavn.

Hvis ikke, skjer følgende:

  • Du har ikke tilgang til ukomm
  • Feil navn vises hos den du ringer til internt
  • Oppføring i UiO personsøk blir feil

Noen telefoner er såkalt upersonlige.

  • Da vil navnet på telefonen reflektere hvor den tilhører.
  • Ved behov kan du be telefontjenesten om tilgang til ukomm upersonlig nummer.
  • Hvis du ønsker, kan du få ditt eget personlige nummer som linje 2 på samme telefon.

 

Hva gjør du hvis navnet på telefonen er feil?

  1. Først må du få registrert telefonen på ditt brukernavn.
    • Hvis du har byttet arbeidsplass, ta med deg din gamle telefon hvis mulig, da følger nummeret telefonen.
    • Unntatt hvis nummeret er upersonlig
    • Er nummeret låst til tidligere stilling, så kan vi bytte nummeret til den som flytter.
    • Kontakt telefontjenesten for hjelp til dette
  2. Når telefonen er registert på ditt brukernavn:
    • Personsøk vil automatisk bli oppdatert med det nye nummeret
    • Kan ta opptil en dags tid
    • Sjekk at nytt nummer er riktig, og at gammelt nummer er fjernet
  3. Fortsatt feil i UiO personsøk:
    • ​​Lønnsgruppen kan endre personopplysninger i UiO personsøk.
    • Sjekk din profil DFØ. Her kan du legge til eller fjerne enkelte personopplysninger
      • Logg inn i DFØ - Mine opplysninger - Telefon
      • Sjekk hvilke numre som er lagt inn 
  4. Finner ikke ut av det

 

 

Publisert 25. sep. 2014 14:25 - Sist endret 30. aug. 2021 10:43