English version of this page

Avslutningsarrangement for studenter med sommerstipend fra UiO:Livsvitenskap

I år har 48 studenter fått praktisk erfaring fra forskningsprosjekt med stipend fra UiO:Livsvitenskap. Avslutningen for årets sommerstudenter ble markert med presentasjoner, utstilling og prisutdeling.

Vinnerne av posterprisene.

Fra venstre: Carl Henrik Gørbitz, Nora Helene Borg, Kathleen Theresia Helleland og Marianna Khodabandehlou. Foto: Torunn Vistnes Espe/Universitetet i Oslo.

Sommerprosjektene skal gi bachelor- og masterstudenter praktisk erfaring med reell forskning som tar for seg en samfunnsutfordring innen helse eller miljø. Tilbudet er veldig populært og det tar få timer etter at søknadsskjema er lagt ut til det blir fulltegnet. Tiltaket ble opprettet i 2018, dette er altså det sjette året UiO:Livsvitenskap tilbyr sommerstipend til studenter.

Plakatutstilling, presentasjoner og prisutdeling

På programmet var det plakatutstilling som oppsummerte studentenes forskningsprosjekter, inspirasjonsforedrag av tidligere sommerstudent, Miriam Aarsund Larsen, mens Nicolay Bérard-Andersen, senior innovasjonsrådgiver i Veksthuset for verdiskaping, snakket om innovasjonsmuligheter ved Universitetet i Oslo.

Bildet viser posterutstillingen.I tillegg holdt tre av studentene korte innlegg om prosjektene sine, mens direktør for UiO:Livsvitenskap, Carl Henrik Gørbitz, fortalte om tiltaket med sommerprosjekt.

Arrangementet ble avsluttet med kåring og prisutdeling for beste plakat i to kategorier. Prisen for beste populærvitenskapelige plakat var laget av Kathleen Theresia Helleland og Marianna Khodabandehlou som var på samme prosjekt ved Institutt for biovitenskap. En jury bestående av UiO:Livsvitenskaps egne stipendiater og postdoktorer vurderte plakatene ut fra akademisk kvalitet. Plakaten som ble kåret til beste akademiske plakat var laget av Nora Helene Borg som hadde sitt prosjekt på Naturhistorisk museum.

Ny utlysning kommer i februar 2024

Tiltaket med sommerprosjekt er planlagt videreført i 2024. Informasjon om neste utlysning blir lagt ut i februar 2024. Les mer om søknadsprosessen i 2023

Om tiltaket med sommerprosjekt for livsvitenskapsstudenter

En av oppgavene til UiO:Livsvitenskap er å rekruttere, utdanne og utvikle talenter. Tiltaket med sommerprosjekt for studenter inngår i dette arbeidet.

Sommerprosjektene skal gi studentene praktisk erfaring med reell forskning som tar for seg en samfunnsutfordring innen helse eller miljø. Det er også ønskelig at prosjektene gir studentene innsikt i tverrfaglig forskning.

Les intervjuer med tidligere sommerstudenter

• Tidligere sommerstudent Espen Lønes.Informatikkstudent Espen Lønes bidro på et samarbeidsprosjektet mellom Farmasøytisk institutt og oppstartsbedriften Medthings
  • Bildet kan inneholde: smil, nakke, erme, flash fotografering, gatemote.

Biologistudenten Nathalie Frosthammer hadde sitt prosjekt i sommer på Kulturhistorisk museum.

• I juni 2021 hadde psykologistudenten Bildet kan inneholde: smil, erme, lykkelig, vindu, gatemote.Maia Bangsund praksis på prosjektet BABYLEARN som forsker på rollen til spedbarnsrettet tale i tidlig språkutvikling.
  • Sommeren 2020 intervjuet UiO:LivsvitenskapBildet kan inneholde: gul, begivenhet. tannlegestudenten Nuria Pereira Banzon som hadde sitt sommerprosjekt på Ahus hvor hun eksperiementerte på mikroskopiske rundorm med mål om å finne en behandling på Alheimers sykdom.
  • Bildet kan inneholde: Jobb.Våren 2019 besøkte UiO:Livsvitenskap psykologistudent Emma Eriksson ved Smerteklinikken ved Avdeling for smertebehandling, Oslo universitetssykehus, Ullevål. Hun fikk teste en ny, innovativ behandling på norske pasienter som har langvarig utbredt smerte.
  • I 2018 besøkte vi biologistudent Marius F. Maurstad ved Naturhistorisk museum. Han studerte biller på molekylnivå for å forstå hvordan klimaendringer påvirker utbredelse og evolusjon, og i verste fall utryddelse, av arter.
Publisert 17. okt. 2023 10:23 - Sist endret 20. des. 2023 09:38