LINK på EAIR Forum 2023

Denne uken gikk EAIR Forum 2023 av stabelen i Linz, Østerrike, og online. Tittel på årets konferanse var Shaping the World of Change – Higher Education as a Key Enabler.

Ester Fremstad, forsker ved LINK senter sitter foran pc-skjerm på sitt kontor og er klar til å presentere sin foredrag på EAIR Forum 2023

The European Higher Education Society (EAIR) arrangerer en årlig konferanse som tiltrekker seg forskere, praktikere, studenter og policy makers innen høyere utdanning. Manja Klemenčič, Associate Senior Lecturer in the Faculty of Arts and Sciences at Harvard University, åpnet konferansen med en svært aktuell keynote om "Higher Education Enabling Student Agency". LINKs bidrag på konferansen var presentert av Ester Fremstad og handlet om "Challenge Based Learning – from Practice to Theory", og fokuserte også på Student Agency

Presentasjonen bygger på et tverrfaglig samarbeid på UiO mellom Ester Fremstad i LINK, Sunniva Engh fra Bærekraftslaboratoriet, Markus Bugge fra Senter for Teknologi, innovasjon og kultur, og den eksterne forskeren Kristin Ewins fra Ørebro Universitet. På konferansen presenterte Ester analyse av studenters læring i arbeid med autentiske utfordringer fra bedrifter og organisasjoner. Analysen fokuserer nettopp på agency, og hvordan undervisere kan støtte studentenes utvikling av agency gjennom denne formen for læringsaktivitet. Tittelens «from practice to theory»  har en dobbel betydning, og viser til at artikkelen bidrar til både

  • konseptualisering av Challenge Based Learning gjennom analyse av praksiser.  
  • å belyse hvordan studentenes praktiske arbeid kan få betydning for studenters, og underviseres, teoretiske forståelse og videre læring og fagutvikling.

– Det var flott å presentere for en forsamling bestående av både forskere og praktikere. Det ga veldig relevante diskusjoner om teori og praksis, og om tverrfaglighet i utdanningene, forteller Ester.

– Gjør dere noe spennende i egen utdanningspraksis? EAIR er et aktuelt sted å presentere arbeidet og diskutere med forskere, praktikere, studenter og policy makers. EAIR gir også ut peer reviewed journal ’Tertiary Education and Management’ (nivå 1), tilføyer Ester engasjert. 

Logo med tekst: EAIR -  The European Higher Education Society - Linking research, policy, and practice

I tillegg til Manja Klemenčičs åpningskeynote, var de to andre keynotene var også høyst relevante både for forskere og praktikere, og ikke minst for de som ønsker å forske på egen praksis.

Jeroen Huisman, Professor of Higher Education at the Centre for Higher Education Governance, Ghent, holdt en tankevekkende keynote om forskning på høyere utdanning.

På konferansens siste dag hold Victor M. H. Borden, Professor of Higher Education and Student Affairs at Indiana University Bloomington, en keynote som tegnet opp mye av hans eget arbeid på accountability og innovasjon i høyere utdanning. Det han pekte ut som mest interessant var det paradoksale i arbeid med utdanningskvalitet, mellom eksterne krav (accountability) og indre-drevet innovasjon og forbedring. Til slutt sa seg dypt uenig i ChatGPTs tolkning av forholdet mellom de to. Du kan se selv, og gjøre deg opp din egen mening!

Les mer om EAIR og se keynote til Manja Klemenčič, Jeroen Huisman og Victor M. H. Borden på Youtube.

Følg også med på LINKnytt for oppdatering om EAIR Forum 2024.

Av Photo: Tatsiana Komissarova
Publisert 8. sep. 2023 10:55 - Sist endret 8. sep. 2023 10:55