Det er mye fokus på at digitale verktøy, kunstig intelligens og språkmodeller baner vei for mer effektivitet i utdanning og arbeid. Samtidig presenterer slik teknologi visse utfordringer relatert til undervisning, læring og evaluering. Det er også et viktig behov for å identifisere de fremtidige kompetansene for studenter i et samfunns- og arbeidsliv som stadig er i endring.
Med i samtalen har vi invitert Bjørn Stensaker, Julija Molandsveen (Pauriene), Crina Damsa, Trine Waaktaar, Knut Mørken, Gard Thomassen og Nasjida Noorestany. De representerer ulike roller og interesser på UiO, og i næringslivet. Og slik får vi frem hvordan dette ser ut fra ulike perspektiver, og viktigst av alt, lærer av hverandre.
For å gi en kontekst til samtalen har panelgjestene fått individuelle forberedende spørsmål. Julija Molandsveen, som tar med arbeidsgiverstemmen inn i samtalen, har noen tanker om samspill mellom utdanningssektoren og næringslivet.
— Jeg mener at universiteter bør speile næringslivets teknologiske landskap for å sikre at studentene tilegner seg relevant systemkompetanse før de går ut i arbeidslivet. Dette minsker gapet mellom akademisk teori og praktisk anvendelse, og utvikler arbeidstakere som skal kunne prestere godt i et raskt skiftende teknologilandskap, sier Julija.
Husk å melde deg på Utdanningskonferansen innen 20.november.