Sjelesorg- casevideoer

Det er ikke ofte man får invitasjon til en premiere og refleksjoner av egne produksjoner, men det skjer! LINK så på et utvalg av videoer produsert for og sammen med ADAPT-prosjektet (Andrekarriere desentralisert profesjonsstudium i teologi). Prosjektet pågår til 2026, og sjelesorg- casevideoer implementeres i den pågående undervisningen parallelt med videre arbeid i prosjektet. 

Bildet kan inneholde: fotografi, hvit, tv-apparat, fjernsyn, flatskjerm.

En spesialprest i en sjelesorg-samtale med en pasient

Den sterke opplevelsen

Mange yrker krever kunnskap om hvordan man kan håndtere og kommunisere med enkeltpersoner som gjennomgår kriser og sorg. Dette gjelder spesielt for profesjoner som prester, samtalepartnere og andre som arbeider med å gi støtte til enkeltpersoner og pårørende i sorg.

– Sjelesorg er profesjonelle samtaler om åndelige og eksistensielle tema, som legger til rette for at mennesker kan bearbeide tunge livsforløp. Sjelesorgsrelasjonen er mer gjenbyrdig enn for eksempel relasjonen til en psykolog-behandler, som har redskaper og metoder for å gjøre syke mennesker til friske, forteller Halvard Johannessen som er prosjektleder for ADAPT.

Sammen med Det teologiske fakultetet har LINK nylig utforsket denne tematikken ved å lage en serie med casevideoer som viser komplekse personlige kriser, dilemmaer og sorgsituasjoner, med formålet om å illustrere utfordringene man kan møte i slike situasjoner. Videoene ble brukt som et virkningsfullt verktøy i undervisningskontekst til å utforske og lære om sjelesorg i en praktisk sammenheng.

Videoproduksjonen, opptaket og settingen

Videoene ble utviklet gjennom tett samarbeid mellom fagpersoner innen video og it-pedagogikk, fakultetets forskningsteam, skuespillere og en yrkesaktiv spesialprest. Et grundig forarbeid sikret realistiske scenarioer og autentiske dialoger.

– Jeg hadde med noen korte skisser til case som vi videreutviklet i fellesskap, vi hadde et par korte møter og noen utsjekk med skuespillerne. LINK fremviste noen opptak som de har gjort med Psykologisk institutt og koblet oss på en skuespiller som var interessert i å dele erfaringer. Hun hjalp oss å finne skuespillerne som kunne passe til de ulike rollene, nevner Halvard om forarbeidet. 

Under selve produksjonen ble det tydelig at velskrevet manus, regissørveiledning, skuespillernes innlevelse i rollen og improvisasjonsaspektet er nøkler til en produktiv og vellykket prosess. Eksemplene og situasjonene i videoene er tett på ekte erfaringer og virkelighetsnære scenarier, men det var den psykologiske tryggheten i gruppen som virkelig gjenskapte det autentiske. 

Læringsutbytte for studentene

Videoene brukes allerede i undervisningen som et pedagogisk verktøy for å stimulere til refleksjon og gruppediskusjoner. Gjennom videoene får studentene se konkrete eksempler på pasienters situasjoner som illustrerer personlige kriser og sorgsituasjoner i en sykehussetting. Videoene tvinger studentene til å tenke og sette ord på komplekse temaer og utfordrende situasjoner som kan oppstå i deres fremtidige yrkespraksis.

Vi alle vokser på denne prosessen

Videoene viser seg å være en god ressurs for utdanningen av prester og samtalepartnere. Både studenttilbakemeldinger og pedagogiske observasjoner bekrefter videones verdi som et nyttig verktøy for å forberede fremtidige praktikere på å håndtere vanskelige samtaler og sorgsituasjoner. Videoene har ikke bare skapt engasjerende samtaler i undervisning, men har også bidratt til økt innsikt, empati og dypere forståelse blant studentene og forelesere.

Også skuespilerne delte sine opplevelser om opptaksdagen, og hvor lærerikt manuset og settingen har kjentes for dem.

– Det tok kort tid for meg til å nesten glemme at vi var i et opptak. Når man er inne i det, så merker man at plutselig får man kontakt med seg selv som er så realistisk at det føltes veldig autentisk. Det var et tema som vi måtte holde oss til som handlet om hvordan man kommer inn på sine grunnfølelser som blir aktualisert når noe alvorlig skjer, sier skuespilleren Doville Martinkute. 

Erfaringsdeling og refleksjoner som vi kan ta med i andre prosjekter

Videoene fungerer som en innledning for refleksjon og diskusjon om de menneskelige utfordringene som oppstår i møte med kriser og sorgsituasjoner. De skaper oppmerksomhet og bevissthet rundt sentrale temaer knyttet til etiske dilemmaer, grensesetting og prioriteringer som man møter i sjelesorg, enten i prestetjeneste eller en samtalepartnerrolle. Gjennom refleksjonsprosesser får studenter og deltakere anledning til å utforske og bearbeide egne holdninger, verdier og tenkemåter.

Av Photo:Tatsiana Komissarova/UiO
Publisert 27. feb. 2024 13:43 - Sist endret 27. feb. 2024 13:43