En ambisiøs og helhetlig miljø- og klimastrategi
Links hovedinnspill til UiOs strategi kan oppsummeres i 4 punkter som handler om å styrke fokuset på prosess, styrke studentenes rolle i prosessene, konkretisere arbeidet med å redusere barrierene mot tverrfaglighet og styrke LINKs bidrag til utdanningsdelen.
Workshop: "Bærekraft i min undervisning"
8. Mars avholdt LINK et arrangement med fire tankevekkende innlegg om bærekraft i utdannelse og undervisning, samt studentmedvirkning i den sammenheng. Se et opptak av alle innleggene fra arrangementet
Innleggsholderne i kronologisk rekkefølge
- Rebecca Birch, Oslo School of Environmental Humanities, Det humanistiske fakultet
- Marit Ytterdal & Annika Barlinn Kjelstad, Masterstudenter i Kommunikasjon, design og læring, Det utdanningsvitenskapelige fakultet
- Eevi Beck, Institutt for pedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet
- Luca Tateo, Institutt for spesialpedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Workshop i bærekraftstematikk
14.desember har LINK gjennomført workshop som handlet om anvendelse av bærekraftstematikken i undervisning.
Her kan du se opptak fra de inspirerende bidragsytere på workshopen
Velkomst
Eevi E. Beck, professor i IKT og læring, LINK, UiO
Bærekraft i litteraturundervisning
Sissel Furuseth, Det humanistiske fakultet og leder for et kollaboratorium med Miljøhumaniora
Bærekraft som tema i et tverrfaglig emne: muligheter og utfordringer
Klaus Magnus Håland Johansen, Senter for materialvitenskap og nanoteknologi, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.
Respons til innleggene
Julianne Sørflaten Grovehagen, Studentparlamentet
I Sverige har bærekraft vært et lovpålagt perspektiv i undervisningen en stund og Örebro-miljøet har lang erfaring med å arbeide med dette på tvers av fag.
Leadership, laws and regulations mandating sustainability education in Swedish universities
Agenda 2030/the 17 Sustainability Development Goals and key competencies for students
Viveca Olofsson, Academic Developer, University of Örebro
Practical tips for teaching sustainability to interdisciplinary groups
and a digital platform for sharing experiences with teaching sustainability in Higher Ed
Felicia Garcia, Academic Developer and PhD student, University of Örebro
Skriveoppgave
Til slutt, her er skriveoppgaven som hjelper deg å komme i gang med den kreative tenkningen rundt bærekraft