English version of this page

Æresdoktor Hirut Woldemariam Teketel: “Dekolonisering og reform av høyere utdanning i Etiopia”

Professor og tidligere forsknings- og høyere utdanningsminister i Etiopia, Hirut Woldemariam Teketel (Universitetet i Addis Abeba, Etiopia) utnevnes til æresdoktor av rektoratet ved Universitetet i Oslo, og vil i den anledning holde forelesning.

Bilde av Hirut Woldemariam Teketel som holder foredrag

Hirut Woldemariam Teketel (MultiLing, UiO). Foto: Mathias Fossum

Æresdoktorforelesning

14:15       Velkommen ved Rektor Svein Stølen

Introduksjon av æresdoktor ved senterleder Unn Røyneland, MultiLing

"Decolonizing and reforming higher education in Ethiopia"- ved Hirut Woldemariam Teketel

Q&A - ordstyrer Unn Røyneland

15:30       Programmet avsluttes

Forelesningen er åpen for alle og vil bli holdt på engelsk. Det vil også være mulig å følge forelesningen via zoom: https://uio.zoom.us/j/69211268347

Abstrakt

Abstraktet er tilgjengelig på den engelske arrangementsiden.

Om Hirut Woldemariam Teketel

Professor Hirut Woldemariam Teketel har en doktorgrad i lingvistikk fra Institutt for Afrikastudier, Universitetet i Köln, Tyskland. Hun er professor ved Institutt for lingvistikk og filologi ved Universitetet i Addis Abeba, Etiopia, men er for øyeblikket på forskeropphold ved Universitetet i Köln.

Ved Universitetet i Addis Abeba har hun hatt flere lederstillinger, blant annet var hun den første kvinnelige prorektoren ved universitetet. Woldemariam Teketel har også hatt flere statsrådposter i den etiopiske regjeringen, blant annet som forsknings- og høyere utdanningsminister. I sin karriere har hun brutt glasstak, vært en viktig rollemodell og har arbeidet aktivt for å styrke kvinners muligheter i ledelse og fremme økt likestilling i Etiopia.

Ønsker du å lese mer om Woldemariam Teketel og hennes langvarige samarbeid med MultiLing og UiO, se her.

UiOs æresdoktorgrad gis til fremtredende, oftest utenlandske, akademikere. Den tildeles uten at kandidaten har forsvart en avhandling i disputas. UiO har hatt rett til å utnevne æresdoktorer siden 1824. De utnevnes som regel hvert tredje år ved UiOs årsfest i september.

Publisert 11. juli 2022 09:22 - Sist endret 26. aug. 2022 19:11