UiOs menneskerettighetspris 2023

Universitetet i Oslos menneskerettighetspris - Lisl og Leo Eitingers pris 2023 deles ut til programleder Ingrid Gjessing Linhave, dirigent Kim Wigaard og Demenskoret.

Bildet kan inneholde: jeans, vindu, bein, menneskelig, sosial gruppe.

Demenskoret med dirigent Kim Wigaard. Foto:Anna Sørmarken Vestly / NORDISK BANIJAY / NRK

Ingrid Gjessing Linhave, Kim Wigaard og Demenskoret får prisen for sitt arbeid med NRKs banebrytende dokumentarserie Demenskoret. Gjennom denne serien har de satt spørsmålet om demenssykes menneskerettigheter på dagsorden – et spørsmål som i liten grad har vært gjenstand for diskusjon og oppmerksomhet til tross for at dette er og vil bli relevant for stadig flere.

Program for prisutdelingen

• Prosesjon inn, musikk ved Ågot Sagbakken

• Velkommen og åpning av Oslo Peace Days ved rektor Svein Stølen

• Introduksjon av prisvinnerne ved leder av priskomiteen, prorektor Åse Gornitzka

• Musikk ved Demenskoret, dirigent Kim Wigaard og pianist Dejan Milivojevic

• Prisutdeling ved rektor Svein Stølen

• Prisvinnernes tale

Etter prisutdelingen er alle velkommen til mottakelse i Domus Bibliotheca.

Praktisk informasjon

Både prisutdeling og mottakelse er åpne for alle, men krever påmelding på forhånd.

Gå til påmelding

Viktig! Av hensyn til kunsten er det ikke lov å ta med mat og drikke inn i Aulaen. Vi ønsker også at dere henger av dere yttertøyet i garderoben. Møt derfor gjerne opp i god tid før arrangementet starter.

Tilrettelegging ved ankomst

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Les mer om Universitetet i Oslos menneskerettighetspris

Om Universitetets aula

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Media er bygget i midten. Inne i dette bygget ligger Aulaen. Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Programmet i Aulaen inkluderer også foredrag, litterære samtaler og «Åpen aula». Her kan du utforske de 11 originale Munchmaleriene som pryder salen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.

Publisert 31. okt. 2023 14:26 - Sist endret 6. feb. 2024 19:38