Stor økning i EU-midler til UiO

Forskningsrådet kom onsdag med gode nyheter: Norge henter for første gang over to prosent fra Horisont 2020. For UiO er utviklingen svært god, med over 30 prosent økning fra forrige oppdatering. Det viktigste er hva som ligger bak tallene: sterk forskning i tøff konkuranse, tverrfaglige prosjekter med stort gjennomslag og internasjonalt samarbeid med stor betydning for UiO og Norge.

Bildet kan inneholde: jobb, begivenhet.

Statsminister Erna Solberg, forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø og Forskningsrådets John-Arne Røttingen besøkte labben til professor Kristian Berg fra UiO og Oslo universitetssykehus i forbindelse med lanseringen av de nye tallene. Foto: Forskningsrådet

Sammenlignet med forrige oppdatering i november 2017 har UiO betydelig økning i innstilt EU-støtte fra Horisont 2020. Økningen er over 17 mill euro eller en 32,6% stigning målt fra forrige oppdatering.  Både sammenlignet med tidligere og med de andre universitetene i Norge er dette en svært stor økning mellom to oppdateringer.

Den store økningen kan i stor grad tilskrives disse to punktene:

• Tildelingen fra Marie Sklodowska Curie er doblet siden utgangen av 2017 fra 10,4 mill € til 22 mill €. Store deler av denne økningen kommer fra Scienta Fellows II-prosjektet  (MSCA-COFUND) ved Det medisinske fakultet, men UiO hadde i siste runde også et svært godt tilslag innenfor de individuelle ordningene (MSCA-IF).
  • En svært stor prosjekttildeling ved Institutt for medisinske basalfag er innenfor Future and Emerging Technologies (FET - Flagship) - Human Brain Project

For de øvrige områdene er det små endringer for UiO. Gitt de siste resultatene har UiO den desidert største tildelingen av universitetene i Norge, mens NTNU fremdeles har flest prosjekter. Den største aktøren i Norge målt i tildeling er fremdeles Stiftelsen Sintef.

Publisert 4. mai 2018 14:26 - Sist endret 10. mars 2021 15:13
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO