Fagskoler og universiteter har ulike roller

I Aftenposten mandag påpeker Krumsvik og Søreide at norske bedrifter har et udekket kompetansebehov. Men kompetansebarometeret de refererer til, og støtter sitt resonnement på, viser at etterspørselen særlig gjelder kompetanse på videregående og fagskolenivå. Det løses ikke gjennom å endre finansieringssystemet for universitetene. Et noe kortere innlegg er først publisert i Aftenposten.

NHO-barometeret er begrenset til NHOs medlemsbedrifter, og selv om NHO er Norges største arbeidslivsorganisasjon er den langt fra fulldekkende for å beskrive norsk arbeidsliv. NHOs medlemsbedrifter utgjør rundt 10 prosent av det totale antallet virksomheter i Norge og om lag 20 prosent av antall sysselsatte. Byggenæringens landsforening er den største sektoren, og utgjør omtrent en femtedel av utvalget i barometeret. NHO dekker ikke bransjer som bank, finans og forsikring, og heller ikke helse, omsorg eller offentlig sektor.

Undersøkelser som dekker andre deler av arbeidslivet viser at universitetene og markedet er godt synkronisert. UiOs arbeidsgiverundersøkelse fra 2016 (gjennomført av NIFU) viser at nesten alle arbeidsgiverne er svært fornøyd eller fornøyd med kandidatenes kompetanse, nesten ingen er direkte misfornøyd.

Vår felles ambisjon må være at videregående skole, fagskolene og universitets- og høyskolesektoren til sammen tjener samfunnets behov - på kort og lang sikt. Ved UiO arbeider vi derfor tett med arbeidslivet og andre for å fatte gode beslutninger om hvilke nye program og tilbud vi bør utvikle – og med å justere innholdet i de utdanningene vi allerede tilbyr.

Av Svein Stølen
Publisert 15. juni 2020 22:01 - Sist endret 15. juni 2020 22:01
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO