Mangfold gjør samfunnet bedre

Pride er en viktig markering av mangfold, kjærlighet og samhold. I år er det ekstra viktig.

Bildet kan inneholde: himmel, anlegg, flagg, bygning, sky.

Selv om det er viktig å markere mangfold i juni måned, er det kanskje vel så viktig i november, mars og resten av året, skriver rektor Svein Stølen i denne bloggen. Foto: UiO/Anders Lien

UiO skal være et åpent og inkluderende universitet. Hos oss skal alle kunne være seg selv, uredde og stolte. Jeg mener at mangfold i perspektiv, mennesker og tanker gjør våre utdanninger, forskning og formidling bedre!

Ivareta mangfoldet året rundt

Paraden som går av stabelen 1. juli er avslutningen på Pride-måneden, og denne markeringen er fortsatt i høyeste grad påkrevd. Samtidig må hver dag være en mangfoldets dag.

På UiO skal mangfoldet blant studenter og ansatte ivaretas året rundt. Vi skal sikre et trygt og mangfoldig lærings- og studiemiljø, og vi skal bidra til at alle mennesker får like muligheter til å påvirke og delta i samfunnet.

Det krever at vi gjennom vårt akademiske fellesskap og gjennom våre utdanninger bidrar til kunnskap, forståelse og evne til dialog. Bare slik kan vi bekjempe fordommer og hat, og sikre rettighetene til det enkelte menneske.

Universitetet har som institusjon en særdeles viktig rolle, en rolle som må ivaretas gjennom et kontinuerlig engasjement.

Formidle kunnskap og fremme dialog

Fjorårets terrorhandling og debatten den siste tiden viser hvor viktig dette er. Ordskiftet om mangfold har blitt tøffere. Kritiske ytringer er mer synlige, og mange vegrer seg for å gå inn i det som fort kan bli svært polariserte diskusjoner.

Da er det viktig at vi som en sentral stemme i offentligheten bruker vår posisjon til å være tydelig på våre verdier, til å bidra til at kunnskap formidles, og til i enda større grad å insistere på at dialog er nødvendig. Nettopp det gjør vi som UiO-studenter og UiO-forskere, og det er jeg glad for.

Vi har blant annet hatt mange interessante faglige arrangementer i juni. Det teologiske fakultets arrangement om skeive og islam, omtrent ett år etter terrorhandlingen, er ett eksempel.  Det gjennomgående budskapet fra paneldeltakerne var at diskriminering kommer i alle fasonger og avskygninger, rettet både mot kjønnsuttrykk, legning og etnisitet, men også religion. Slike debatter er det viktig at vi legger til rette for og tar. Vi må bidra med kunnskap og fremme økt forståelse.

Jobbe for samhold og forståelse

Ingen skal føle seg mindre enn noen andre, uavhengig av identitetsmarkør. Vi skal slå ring rundt alle studenter og ansatte ved UiO, og ta med dette samholdet ut i samfunnet. Alle som føler seg alene eller små i en gruppe med flere, må møtes med åpenhet og samhold.

Samhold og forståelse krever plass og rom. Det skal vi ha i våre studier og forskning, men også alle andre steder der mennesker møtes. Dette prøvde vi å bidra til gjennom Pride-perleverksteder som vi arrangerte denne måneden, hvor det var åpent for alle til å komme innom og perle Pride-armbånd, ta en kopp kaffe og prate. Her deltok mange unge. Det virket som om de satte pris på rommet til å være seg selv, sammen med venner og familie, og lage noe man kunne pryde seg med både i Pride-måneden og ellers. For selv om det er viktig å markere mangfold i juni måned, er det kanskje vel så viktig i november, mars og resten av året.

UiO går i Oslo Pride-paraden også i år under parolen "Fryktløs kunnskap". Vi er mange som står sammen. Det bidrar til større trygghet for oss alle i kampen mot fordommer og hat, og for at alle kan leve trygge liv uansett hvem man er.

Av Svein Stølen
Publisert 23. juni 2023 10:00 - Sist endret 23. mai 2024 11:07
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO