UiO tar grep for å utdanne flere leger på Sør-Østlandet

Ekspertutvalget ledet av Hilde Grimstad har anbefalt at Norge skal ha en utdanningskapasitet i medisin som dekker 80% av landets legebehov. Det er klokt. Utdanningskapasiteten er lavest, relativt til befolkningen, i området til Universitetet i Oslo og Helse Sør-Øst HF. Derfor bør utdanningskapasiteten økes ved UiO og det raskt. (Først publisert i Dagens Medisin.)

Landskap med bygninger på Campus Sør

Første steg på veien. UiO Campus sør åpner høsten 2023. Foto: Lars Kristian Singelstad, SSHF.

UiO er i forkant. Vi bygger nå desentraliserte campuser både i sør og i Innlandet. UiO Campus Sør er først ute. Den står klar ved Sørlandet sykehus HF i august 2023. Arbeidet med en campus i Innlandet er også godt i gang, og vi har et meget godt fundament for arbeidet. Sykehuset Innlandet (SI) og UiO har de siste 21 årene utviklet et tett og godt samarbeid. SIs sykehus på Gjøvik, Lillehammer, Hamar, Elverum, Reinsvoll og Sanderud har fått en betydelig rolle i vårt medisinstudium og er nå vår største samarbeidspartner for praksisstudier i Helse Sør-Øst.

UiO har avtale om praksis for i alt 134 studenter årlig i psykiatri (4. studieår) og somatiske fag (5. og 6. studieår). I tillegg har ca. 40 studenter årlig praksis hos allmennleger i nærliggende kommuner i Innlandet. I alt ti sykehusleger og over 25 fastleger i Innlandet er nå ansatt i delstillinger ved UiO for å veilede studenter.

UiO Campus Innlandet planlegges å stå klar høsten 2025. Vår avtale med Sykehuset Innlandet innebærer at 20 studenter hvert år skal gjennomføre 4. og 5. studieår ved sykehusene (modul 4, 5, og 6) og i kommunene rundt (modul 7). Det betyr at vi bygger på erfaringene med utviklingen av UiO Campus Sør. I påvente av en ny sykehusstruktur i Innlandet, vil vi utrede bruk av de nåværende sykehusene i undervisningen.

Dette bør likevel kun være starten. UiO er positive til å øke antallet medisinstudenter ved UiO Capus Sør og Innlandet utover det vi, sammen med våre gode samarbeidspartnere, klarer for egen regning. Den videre utvikling krever vilje og tiltak fra Regjeringen. Grimstadutvalget anbefaler at antallet studieplasser i Helse Sør-Øst HF nedslagsfelt økes til 450 fra dagens 240. Med et betydelig økt antall studieplasser vil UiO også kunne nå vår intensjon om at våre studenter ved desentraliserte campuser gjennomfører det 6. og siste studieåret ved disse.

UiO fortsetter arbeidet med å utvikle desentraliserte utdanningstilbud og vil sikre dette også innen psykologi. Det er vårt mål å koble dette tydelig til UiO Campus sør og Innlandet.

Av Hanne Flinstad Harbo, Svein Stølen
Publisert 12. jan. 2023 20:23 - Sist endret 17. jan. 2023 10:32
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO