Verktøy for styring

Partnerforums femte møte i økonomistyringsnettverket tok for seg ulike verktøy i departementenes styring av underliggende virksomheter.

12:00 Velkommen ved Partnerforum
12:05 Departementenes målstyring av underliggende virksomhet: Skreddersøm eller uniformering, pragmatisme eller idealisme? (pdf)
Jostein Askim, førsteamanuensis, Universitetet i Oslo
12:35 Erfaringene med mål- og  resultatstyring i norsk statsforvaltning 1987-1991
--  hvor relevante er disse i dag?
 (pdf)
Atle Raa, førsteamanuensis, Handelshøyskolen BI
13:05 Pause
13:15 Sektorstyring og styring av underliggende virksomheter. (pdf)
Kjetil Moen, ekspedisjonssjef, Kunnskapsdepartementet.
13:40 Styring av universitets- og høyskolesektoren. (pdf)
Lars Vasbotten, avdelingsdirektør, Kunnskapsdepartementet.
14:05 Diskusjon
Ledet av Bjørg Helene Holen, avdelingsdirektør, Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.
15:00 Slutt

Om seminaret

Med utgangspunkt i tre sentrale modeller – regelstyring, budsjettstyring og mål- og resultatstyring – spurte vi hvordan underliggende etater styres mest mulig hensiktsmessig, og hvordan ulike styringsprinsipper bør kombineres og tilpasses hver enkelt virksomhet. Hvilken betydning har hva man styrer for hvordan man styrer?

Første del av seminaret så på målstyring i departementenes etatsstyring: Mål- og resultatstyring er statsforvaltningens overordnede styringsprinsipp, men hvordan utøves det i praksis? Hva slags og hvor mange mål oppstiller departementene for underliggende virksomheter, hvordan blir målene til og hvordan endres de over tid? Hvilken betydning har ulike målstyringspraksiser for bruken av resultatinformasjon og evalueringer i beslutningssammenheng?

Vi så også på utviklingen av MRS i statsforvaltningen de siste 25 årene, med utgangspunkt i erfaringer fra Statskonsult. Organisasjonens arbeid med virksomhetsstyring var sentral da premissene for MRS ble lagt -- på vegne av hele den statlige forvaltningen.

Seminaret tok deretter for seg erfaringene med bruk av forskjellige styringsverktøy overfor ulike sektorer og institusjoner, med Kunnskapsdepartementet som case: Hvordan varierer styringsprinsippene med hvorvidt man styrer gjennom et direkte eierforhold eller driver sektorstyring gjennom direktorater?

Om innlederne

Jostein Askim er førsteamanuensis ved Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Han forsker på forvaltningsreformer, virksomhetsstyring i stat og kommune, særlig mål- og resultatstyring, og evalueringspraksis. Et gjennomgående tema i Askims forskning er hvilken rolle fakta spiller i beslutningsprosesser.

Atle Andreassen Raa er førsteamanuensis ved Institutt for innovasjon og økonomisk organisering ved Handelshøyskolen BI. Han har erfaring med MRS fra Arbeidsmarkedsetaten og Statskonsult. Han har skrevet avhandling om Statskonsults tilnærming til MRS 1987-2004.

Kjetil Moen er utdannet statsviter fra Universitetet i Oslo. Han har vært ansatt i Finansdepartementet i perioden 1998-2002. Siden 2002 har han arbeidet i Utdannings- og forskningsdepartementet / Kunnskapsdepartementet  – i hovedsak innenfor områdene budsjett, styring og regelverk. Siden høsten 2011 har han vært ekspedisjonssjef ved Barnehageavdelingen.

Lars Vasbotten er avdelingsdirektør ved Universitets- og høyskoleavdelingen, i Kunnskapsdepartementet.

Bjørg Helene Holen er avdelingsdirektør i Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet, hvor hun leder departementets Budsjett-, økonomi- og regnskapsseksjon. Hun er cand.oecon fra Universitetet i Oslo og har tidligere jobbet blant annet som avdelingsdirektør i Riksrevisjonen og underdirektør i Helsedepartementet. Holen sitter også i arbeidsgruppen til Partnerforums økonomistyringsnettverk.

Partnerforum
Emneord: Styring, Forvaltningspolitikk, Effektivitet