Statlige selskaper: hvordan styre etter sektorpolitiske mål?

På Partnerforums siste møte i økonomistyringsnettverket så vi på statlig styring av selskaper med sektorpolitiske mål.

Hvordan er balansen mellom tett styring fra departementene og selskapenes egen handlefrihet?

Statlig eierskap i Norge er omfattende og spenner fra hel- og deleide selskaper med rent forretningsmessige mål til selskaper med stort innslag av sektorpolitiske oppgaver. Hvor godt klarer selskapene å ta hensyn til ulike mål når målene i seg selv er motstridene?   Klarer staten å styre også ut fra samfunnsmessige hensyn?

13:00   Åpning ved Partnerforums sekretariat.

13:05   Statlige selskaper med sektorpolitiske mål - en evaluering av statlig styring
            (pdf).
            ved Rune Sørensen, professor ved Handelshøyskolen BI

13:50   Godt eierskap - et komparativt fortrinn for Norfund (pdf).
            ved Kjell Roland, adm. dir., Norfund

14:15   Pause

14:25  Statlige selskaper: Hvordan styre etter sektorpolitiske mål? (pdf)
           ved Stine Ludvigsen, seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet

14:50-15:30  Diskusjon – ledet av Carlo Thomsen, fagdirektør i FAD

Om seminaret

Professorene Rune Sørensen (BI) og Jørn Rattsø (NTNU) fullførte i 2011 en studie om styring av statlige selskaper med sektorpolitiske mål. I rapporten drøfter de styringsmessige problemstillinger som oppstår når statlige selskaper har samfunnsmessige mål som er spesifikke for en enkelt sektor – såkalte sektorpolitiske mål. Eksempler på dette er selskaper som har ansvar for offentlig infrastruktur, kulturtilbud, informasjon, forskning og helsetjenester. Eierskapet kan enten organiseres som statlig selskap eller som et forvaltningsorgan. I rapporten analyseres styring og styringsrelasjoner overfor statlige selskaper og forvaltningsorganer med eget styre.

Statlig eierskap reiser en rekke utfordringer og spørsmål, blant annet: Er det vesentlige forskjeller i statens styring av statlige selskaper med tunge sektorpolitiske oppgaver og styringen av statlige forvaltningsorganer? Hvilken betydning har konkurranse på produktmarkedet for karakteren av statens styring? Betyr høy avhengighet av statlig finansiering at staten styrer selskapene på lik linje med forvaltningsorganer?  Fører politisk konflikt om selskapenes mål til svekket effektivitet i virksomhetene? Leder politisk uenighet til at interessegrupper for større innflytelse i selskapene?

Om innlederne

Rune Sørensen er professor ved Handelshøyskolen BI. Han har utgitt en rekke bøker og artikler om organisering, styring og effektivitet i offentlig sektor. Han har også deltatt i en rekke offentlige utvalg og styrer, og ledet blant annet utredningen om selskapsorganisering av sykehusene i Norge (NOU 1999:15). Han har ledet et prosjekt om statlige selskaper med sektorpolitiske oppgaver for Administrasjonsdepartementet.

Kjell Roland har de siste 6 årene har han vært administrerende direktør i Norfund, statens investeringsfond for utviklingsland. Han er utdannet samfunnsøkonom, og startet i Forskningsavdelingen i Statistisk Sentralbyrå før han var med å starte konsulentselskapet ECON, som jobbet bredt både med næringsliv og offentlig om ledelses- og styringsutfordringer.

Stine Ludvigsen er seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet, hvor hun jobber som eierskapskoordinator og med eierstyring av Posten Norge AS. Hun er utdannet siviløkonom og statsviter og har en doktorgrad fra Handelshøyskolen BI om statlig eierstyring.

Carlo Thomsen er fagdirektør for forvaltningspolitiske spørsmål i Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet Han har blant annet arbeidet med spørsmål om styring av sektorselskaper, og er medlem av arbeidsutvalget for reguleringspolitikk-komiteen i OECD. Thomsen er utdannet statsviter fra Universitetet i Oslo.

Partnerforum
Emneord: Styring, Forvaltningspolitikk