Blackmagic Cinema Camera som et kjønnet designobjekt

Blackmagicdesign har tradisjonelt sett produsert utstyr for film- og videobransjen, men lanserte i 2012 sitt første filmkamera. Kameraets funksjonsevne og spesifikasjoner kan sammenliknes med profesjonelle kameraer i toppklassen, men retter seg mot et nytt marked, et sted mellom det profesjonelle og forbrukermarkedet.

Kameraet er radikalt i sitt design, idet det ikke slekter direkte på tidligere modeller innen noen av disse markedene, men heller andre aktører innen konsumentprodukter utenfor filmindustrien. I sitt design ser man likheter med det kurvede og aluminiumpregede designet til Apples Mac og formfaktoren til Canons digitale SLR-kameraer for stillbildebruk.

I min analyse undersøker jeg hvorfor Blackmagicdesign har valgt dette utradisjonelle designet, i en filmbransje som fortsatt er gjennomsyret av et maskulint designhegemoni. I denne prosessen ser jeg med et kjønnet blikk på filmhistorien, og på samtidige design av profesjonelle og amatørrettede kameraer, for utforske hvordan kameraprodusentene og filmbransjen har påvirket hverandre. I tillegg ser jeg på samtidige kjønnede strukturer i samfunnet, og hvordan disse kan ha hatt innflytelse på kameraets design.

Blackmagic Cinema Camera, 2012
Emneord: Blackmagic Cinema Camera Av Anonym
Publisert 1. des. 2014 18:17 - Sist endret 31. aug. 2015 13:29
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.