Eksempelet jeg vil trekke fram, er en kampanje fra 2004, året etter Converse ble solgt til Nike. Det ble da spekulert i hvordan de videre skulle markedsføre et slikt ikonisk merke uten å skape motreaksjon hos dets sterkt uavhengige fans, som allerede viste skepsis til Nikes overtagelse. Reklamebyrået BSSP (Butler, Shine, Stern & Partners) kom med et tidsriktig og banebrytende forslag: i en tid hvor skatere lager filmer, kunst blir laget på dataen, og musikk komponert på soverommet, hvorfor ikke få de kreative og unge kundene til å lage reklamene selv,? Reklamene ville dermed bli brukerinspirerte og - utviklede, og upåvirket av kompaniets slogans. Converse lot seg overbevise, og det hele foregikk i form av en konkurranse som ble promotert via Converse.com. Konkurransen gikk ut på å lage 30 sekunder lange filmer inspirert av Converse, og vinnerne ville bli kringkastet på TV og på Conversegallery.com. Responsen var overveldende, med mer enn 450 innsendte forslag. Elleve av disse ble valgt ut til å bli vist på MTV, og ni andre på Conversegallery.com. Også i årene etter har kampanjen vist seg å være en stor suksess, med mer enn 2000 filmer innsendt av ulike fans, og med det resultat at nettsalget økte med 35%. (2007) I tillegg er forbrukerutviklet reklame, som resultat av denne kampanjen, blitt et motebegrep og ført til at andre merker har kopiert konseptet.
Via linken under kan man se en rekke bidrag fra konkurransen:
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere