IKEA PS 1995

Kolleksjonen som skulle styrke IKEAs identitet med utgangspunkt i noe skandinavisk. 

(Figur 1) IKEA PS 1995 klokke, designet av Thomas Eriksson.

80-tallet, med sin eklektiske smak hadde ført til et fragmentert IKEA. Forvirring rundt det brede utvalget møbler i utallige stilutrykk gjorde det uklart for forbrukeren hvilke verdier IKEA sto for som bedrift. På 90-tallet bestemte IKEA seg for å snevre ned og forenkle møbelutvalget sitt. De gikk "tilbake til røttene" og hentet inspirasjon fra modernistiske designprinsipper og det etablerte synet på skandinavisk design jeg beskrev i den forrige blogposten som handlet om opprinnelsen til begrepet. 

PS-kolleksjonen lanseres i 1995 under "Demokratisk Design". "PS" står for Post Script og ar ment som et tillegg til IKEAs vanlige utvalg som skulle ha økt fokus på innovativt, funksjonelt design til en lav pris. Flere mistolket likevel tittelen og trodde forkortelsen sto for "Products of Sweden". 

Et av de mest kjente produktene fra serien er klokken som ble designet av Thomas Eriksson. (Figur 1) Klokken er en moderne vri på den klassiske, svenske Mora-klokken fra 16- og 1700-tallet. Dette kan vi se fordi formen bærer mye likhet til Mora-klokken i det at den følger urskiven i en avrunding før den svinger inn under skiven, blir bredere igen og avkuttes skarpt der den antikke Mora-klokken ville fortsatt ned mot gulvet. Overflaten er glatt der Mora-klokken gjerne er utsmykket med utskjæringer og malerier. Fargevalget til PS-klokken tar avstand fra bruken av dekorative elementer, men gir heller et sterkt visuelt inntrykk ved et sterkt og dristig fargevalg med en forenklet form som er svulmende og blåst opp i dimensjoner. Samtidig er klokkens doble funksjon som skap i tråd med moderne estetiske idealer om at det praktiske ved objektet er med på å gjøre det vakkert.

Altså tolker IKEA med klokken fra PS-kolleksjonen et velkjent objekt assossiert til skandinavisk kultur med et moderne perspektiv som spiller på verdier om enkelhet, det praktiske og det hverdagslige i likhet med det skandinaviske design-begrepet fra 50-tallet, samtidig som den oppleves nyskapende og kreativ med et sterk, likevel enkelt visuelt uttrykk. 

Publisert 18. nov. 2021 16:31 - Sist endret 18. nov. 2021 16:32
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.