Veiviserne

Vi er en gruppe på fem personer som fokuserer på miljø og effektivitet, og har laget en prototype til en panteboks for travle personer i offentlige omgivelser.

Tema og målgruppe

Etter nøye gjennomtenkning og mange forslag har vi bestemt oss for å fokusere på miljø og effektivitet. I den sammenheng har vi valgt å fokusere på panting av flasker i bybildet. Vi har laget en prototype til en panteboks, etter å ha intervjuet domeneekspert, mange brukere, og observert i Oslo sentrum. Miljø påvirker og engasjerer folk i alle aldre, men vårt fokus vil være å finne en løsning rettet mot unge voksne ettersom vår data viser at det er målgruppen som har størst forbedringspotensial. Vi har spesifisert denne målgruppen til å være mellom 18 og 26 år gamle.

Problemstilling

Vi har bestemt oss for følgende problemstilling:

"Hvordan kan man bruke arduino for å gjøre det lettere å pante flasker uten å måtte gå i butikken, og samtidig gi brukeren en følelse av at hen får noe igjen for det?"

Vi har gått gjennom flere problemstillinger, og mange prototyper, men presenterer kun prototyper relatert til den problemstillingen vi ble stående igjen med:

Snapchat-panting:

Vi prototypet en løsning som baserte seg på å gjøre panting gøy, og for å la brukerne bli en del av et fellesskap. Prototypen går ut på at brukerne skal legge inn en flaske i en boks, for så å bli tatt bilde av. Dette bildet blir deretter lagt ut "mystory" på en Snapchat-konto, som folk kan følge og se andre som panter via samme løsning.

 

Panteboks (#pantfor)

Vi ønsket å utforske litt mer rundt kombinasjonen av veldedighet og panting. Kan folk gjør en god gjerning samtidig som de blir kvitt panten de bærer på? Vil dette også gjøre at brukerne føler de får noe igjen for det? Vi så for oss at denne prototypen kunne se slik ut:

 

Pantebasket

Mange brukerne ønsket en gøy opplevelse rundt panting, og vi utforsket derfor ulike løsninger på hvordan vi kunne gjøre dette gøy for brukere. Vi kom frem til en løsning som bruker prinsipp fra basket:

Videre i prosjektet

Etter at vi produserte disse prototypene arrangerte vi en workshop med 5 forskjellige brukere innenfor målgruppen vi har valgt. Vi utforsket nye muligheter for å løse problemstillingen vår, og fikk mange gode ideer. Etter presentasjonen av disse prototypene og workshoppen kom vi frem til den beste prototypen å fortsette videre med er veldedighetsprototypen. Vi gikk videre med denne, og begynte å finne ut hvordan vi skulle utforme denne. Her involverte vi brukere i alle deler, blant annet utformingen av knapper, boksen, farger og bruk av symboler. Dette resulterte i denne prototypen:

 

 

Publisert 19. feb. 2016 11:39 - Sist endret 16. nov. 2016 12:21