PSY2501 – Barn fra språklige minoriteter i møte med norsk skole og barnehage
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet vil fokusere på minoritetsspråkliges utviklings- og læringsmuligheter i barnehage og skole. Det vil blir lagt stor vekt på å forstå utvikling av morsmål og andrespråk (norsk) og hvilken innvirkning dette har på andre områder som identitet, sosialisering, kognitiv utvikling og faglæring i skolen. Emnet fokuserer på en sentral side ved utvikling, nemlig språkutvikling, og vil analysere dette i lys av den institusjonelle ramme det skjer innenfor skole/barnehage såvel som i relasjon til mer overordnede sosiale forhold.
Emnet har skiftet navn. Tidligere navn var Tospråklig utvikling i barnehage og skole.
Hva lærer du?
Emnet skal gi en grunnleggende forståelse av minoritetsspråklige barns utviklings- og læringsmuligheter i barnehage og skole. Det skal gi innføring i relevante fagområder som tospråklig utvikling og dets innvirkning på områder som kognitiv utvikling, faglæring i skolen og identitet. Studentene skal også gjøres kjent med opplegg og evaluering av ulike former for undervisning for minoritetspråklige og andre tospråklige barn.
De skal med utgangspunkt i fagstoffet trenes i å forstå hvordan en rekke ulike aspekter ved vår komplekse virkelighet sammen påvirker barns utviklings- og opplæringsmuligheter. Gruppeundervisningen skal bidra til å utvikle studentenes evne til å forstå sammenhenger i et komplekst fagstoff gjennom aktiv diskusjon i gruppen basert på spørsmål fra forelesningene. Studentene leverer kapittelsammendrag som godkjennes av medstudenter. Studentene får veiledning av sine hjemmeoppgaver i gruppeundervisningen både fra faglærer og fra medstudenter som får "opponent-roller" i denne sammenheng.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
anbefales at en har 60 studiepoeng fra universitet eller høyskole der innføringsemner i psykologi, pedagogikk, sosialantropologi eller tilsvarende inngår.
Du bør ha interesse for hvordan barn med minoritetsbakgrunn klarer seg i det norske utdanningssamfunnet og ønske om gjennom faglig forståelse å kunne legge forholdene bedre til rette for likeverd mellom elever med minoritets- og majoritetsbakgrunn.
På bachelor-programmet i Kultur og kommunikasjon forutsettes innføringsemnet i programmet.
Undervisning
18 timer forelesninger, 12 timer seminardeltakelse med oppgaveinnlevering. Det er obligatorisk deltakelse på seminarundervisningen (Min. 4 av 6 ganger).
Det er viktig at studentene møter på første forelesning for å få nærmere informasjon om opplegget for kurset.
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Vurderingen baserer seg på godkjent deltakelse på seminar og innlevert 10-12 sider hjemmeoppgave. Hjemmeoppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Hjelpemidler
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Det er mulig å besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst rettes til Psykologisk institutt. Om bruk av målform i eksamensoppgaver, se §5.4 i Forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.
Annet
For de studentene som har tatt dette emnet vil det kunne inngå i studieløp i kultur, minoritetspsykologi og kommunikasjon.