SPED4310 – Fordypning i psykososiale vansker
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Siste undervisningstermin var våren 2009. Siste ordinære eksamen ble avviklet våren 2009. Eksamen i emnet arrangeres som overgangsordning: vår 2010 og vår 2011
Emnet erstattes med SPED4300 fra og med høst 2009
Psykososiale vansker tar for seg alvorlige samspills- og atferdsproblemer i barnehage, skole og samfunn. Emnet omfatter spesialpedagogisk arbeid hvor tidlig intervensjon, forebygging og tverrfaglig og tverretatlig samarbeid står sentralt. Innholdet konsentreres omkring fire områder:
Mobbing og utøvelse av vold i skole og samfunn:
- Mobbing og voldsutøvelse som samfunnsproblem
- Forståelse og kjennetegn ved mobbing og voldsutøvelse
- Tiltak og tiltaksprogrammer
Nevrologisk relaterte vansker og andre psykiske lidelser:
- Nevrologisk relaterte diagnosegrupper
- Andre psykiske lidelser (bl.a. depresjoner, spiseforstyrrelser)
- Spesialpedagogikk og psykiatri
Omsorgssvikt og barnevern:
- Omsorgssvikt, mishandling og seksuelle overgrep
- Barnevernets oppgaver og funksjon
- Barnehage og skole som barnevernets samarbeidspartnere
Rus- og kriminalitetsrelaterte vansker:
- Rus og ungdomskultur
- Kriminalitet og kriminalitetsutvikling
- Tverrfaglig samarbeid omkring rus og kriminalitet
Hva lærer du?
Emnet skal gi kunnskap og innsikt i forebygging av psykososiale vansker, samt utredning, opplæring og rådgivning på individ,- gruppe og systemnivå. Emnet skal også bidra til innsikt i eget forståelsesgrunnlag og bevissthet om personlige ferdighets- og utviklingsmuligheter. Det skal kvalifisere for spesialpedagogisk opplæring og rådgivning innenfor barnehage, skole, PPT og andre hjelpeinstanser.
Opptak og adgangsregulering
Emnet er en obligatorisk del av masterstudiet i spesialpedagogikk, studieretning psykososiale vansker.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Bachelor i spesialpedagogikk eller lærer-, faglærer-, førskolelærer- barnevernspedagogutdanning eller tilsvarende av minimum 3 års varighet.
Undervisning
Emnets undervisningsformer er varierte og inkluderer forelesninger og seminarer, problembasert læring/casebasert undervisning, testkurs og prosjektarbeid. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det knyttes arbeidskrav til emnet.
Undervisningen går over 16 uker i høstsemesteret og 18 uker i vårsemesteret, inkludert praksis.
Praksis:
Studentene skal ha inntil 10 uker obligatorisk praksis, inntil 4 uker i høstsemesteret og inntil 6 uker i vårsemesteret.
Studentene har ikke anledning til selv å velge praksisplass eller ha praksis på nåværende eller tidligere arbeidssted.
Praksis er en obligatorisk komponent i studiet og skal vurderes med "godkjent/ikke godkjent". Praksis vurderes av godkjent praksisveileder. En student som har fått "ikke godkjent" i praksis, har anledning til å fremstille seg til en ny praksisperiode. Det gis kun ett nytt forsøk.
Eksamen
Obligatoriske komponenter:
Obligatoriske komponenter som praksis, PBL, og arbeidskrav og prosjektarbeid må være gjennomført og godkjent før kandidaten får gå opp til eksamen. Nærmere spesifikasjon av arbeidskravene skal foreligge ved starten av studieåret.
Eksamen:
En seks timers skriftlig individuell skoleeksamen i slutten av 2.semester.
Det er en forutsetning at eksamen bestått før man starter på det 2. året av masterstudiet i spesialpedagogikk.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.