SPED4610 – Fordypning i utviklingshemning
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Siste undervisningstermin var våren 2009. Siste ordinære eksamen ble avviklet våren 2009. Eksamen i emnet arrangeres som overgangsordning: vår 2010 og vår 2011
Emnet erstattes med SPED4600 fra og med høst 2009
Emnet tar for seg utviklingshemning i et livsløpsperspektiv. Det omfatter spesialpedagogisk arbeid på individ og systemnivå fra tidlig utviklingstrinn til voksen alder. Innholdet konsentreres omkring 3 områder:
Utviklingshemning i et overordnet perspektiv :
- Historiske og kulturelle perspektiver på utviklingshemning
- Nasjonal og internasjonal terminologi
- Årsaksforklaringer til utviklingshemning
- Sentrale trekk ved utvikling og læring
- Lov og reglement
- Integrering/inkludering
Språk og kommunikasjon:
- Språk, samspill og kommunikasjon
- Hjelp til tidlig samspill
- Alternativ og supplerende kommunikasjon
Utvalgte diagnosegrupper, lidelser og utviklingstrekk i et livsløpsperspektiv :
- Autisme, hjerneskade, Down syndrom
- Sjeldne syndromer
- Multifunksjonshemning
- Seksualitet
- Psykiske lidelser
- Aldring og demens
- Sorg og sorgreaksjoner
- Familier med et utviklingshemmet familiemedlem
Opplæring og habilitering i et livsløpsperspektiv:
- Inkludering og mellommenneskelig samspill
- Observasjon/kartlegging/diagnostisering
- Individuell opplæringsplan, individuell plan
- Tiltak i opplæring og habilitering
Hva lærer du?
Emnet skal gi studentene innsikt i utviklingshemning i et livsløpsperspektiv, og bidra til å utvikle ferdigheter i spesialpedagogisk arbeid, inkludert rådgivning og veiledning, for personer med utviklingshemning på individ- og systemnivå.
Opptak og adgangsregulering
Emnet tilbys de studentene som har fått studieplass på masterstudiet i spesialpedagogikk, studieretning utviklingshemning. Emnet er en obligatorisk del av masterstudiet i spesialpedagogikk, studieretning utviklingshemning.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Bachelor i spesialpedagogikk eller lærer-, faglærer-, førskolelærer- barnevernspedagogutdanning eller tilsvarende av minimum 3 års varighet.
Undervisning
Emnets undervisningsformer er varierte og inkluderer forelesninger og seminarer, problembasert læring/casebasert undervisning, testkurs og prosjektarbeid. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det knyttes arbeidskrav til emnet. Undervisningen går over 16 uker i høstsemesteret og 18 uker i vårsemesteret, inkludert praksis.
Praksis:
Studentene skal ha inntil 10 ukers obligatorisk praksis, inntil 4 uker i høstsemesteret og inntil 6 uker i vårsemesteret. Studentene har ikke anledning til selv å velge praksisplass eller ha praksis på nåværende eller tidligere arbeidssted.
Praksis er en obligatorisk komponent i studiet og skal vurderes med "godkjent/ikke godkjent". Praksis vurderes av godkjent praksisveileder. En student som har fått "ikke godkjent" i praksis, har anledning til å fremstille seg til en ny praksisperiode. Det gis kun ett nytt forsøk.
Eksamen
Obligatoriske komponenter:
Obligatoriske komponenter som praksis, PBL, og arbeidskrav og prosjektarbeid må være gjennomført og godkjent før kandidaten får gå opp til eksamen. Nærmere spesifikasjon av arbeidskravene skal foreligge ved starten av studieåret.
Eksamen:
En seks timers skriftlig individuell skoleeksamen i slutten av 2.semester.
Det er en forutsetning at eksamen er bestått før man starter på det 2. året av masterstudiet i spesialpedagogikk.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.