Kunnskaper
Kandidaten har bred kunnskap om:
- sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor fagområdet
- om estetisk teori og om sentrale problemstillinger i estetikkens historie fra antikken og frem til nåtiden
- estetiske problemstillinger i et sammenlignende, kritisk, historisk eller teoretisk perspektiv og kan redegjøre for dem i relasjon til sentrale fagbegreper
- om akademisk oppgaveskriving og kildekritikk innen estetiske studier
Kandidaten kjenner til:
- forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- sentrale forskningsområder innen estetiske studier
Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap:
- innenfor fagområdet
- om estetikk ved å finne og bruke primær- og sekundærlitteratur og andre ikke-litterære kilder
Kandidaten har kunnskap om:
- fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- de viktigste bidragsyterne i den estetiske tradisjonen og om humanioras historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet generelt
- Vestens filosofi- og vitenskapshistorie og om humanioras fagtradisjoner og plass i samfunnet
- estetiske studiers påvirkning på samfunnsforhold i Norge og internasjonalt
Kandidaten har grunnleggende kunnskaper innen minst ett annet selvvalgt fagområde, som kan gi utfyllende perspektiver til estetiske studier og sikre faglig bredde i bachelorgraden
Ferdigheter
Kandidaten kan anvende:
- faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- relevant estetisk fagterminologi, sette faglitteraturen inn i en større kontekst og analysere kunstuttrykk og problemstillinger i et estetisk perspektiv
- estetisk faglitteratur og resultater fra forskningsarbeid på analyse av problemstillinger innen valgt fordypning og på generelle estetiske problemstillinger som er relevante for å kunne formidle innsikter om kunst og estetikk i vid forstand
- estetisk teori i skriftlig og muntlig argumentasjon og treffe begrunnede valg i akademiske framstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten har innsikt i:
- relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- fagetiske problemstillinger knyttet til kildekritikk, sitering og forskning innen humaniora
Kandidaten kan planlegge og gjennomføre
- varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- varierte skriftlige og muntlige estetikkfaglige oppgaver og prosjekter som strekker seg over tid og disponere tiden slik at oppgaver blir fullført innen en fastsatt frist
- skriftlige arbeider og muntlige presentasjoner alene eller i en gruppe, og i tråd med regler for sitering og kildekritikk samt krav til formell fremstilling innen estetiske studier
Kandidaten kan formidle:
- sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- sentralt fagstoff som teorier, tolkninger og andre problemstillinger innen estetikk
- tolkninger og analyser i et akademisk korrekt språk og med relevant ordforråd
Kandidaten kan utveksle:
- synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- faglig begrunnede synspunkter med andre med bakgrunn innenfor estetikkfaget og gjennom dette bidra til økt kunnskap estetikkfaglige problemstillinger og utvikling av tolkninger, analyser og god praksis
Kandidaten kjenner til:
- nytenking og innovasjonsprosesser
- nytenkning innen estetikkfagets forskningsområder lokalt og internasjonalt