Cecilie får Aker Scholarship for å forske på frustrerte magneter

Cecilie Glittum reiser fra UiO til Universitetet i Cambridge for å ta doktorgrad. 

Fysikk student Cecilie på UiO med rosa bukser, briller og lange lokker

Cecilie (23) fikk drømmestipendet og skal ta doktorgrad ved Universitetet i Cambridge. Foto: Martine Ruud/UiO

Cecilie Glittum (23) har nettopp levert masteroppgaven i teoretisk fysikk ved Universitetet i Oslo (UiO). Når hun til høsten vender nesen mot Universitetet i Cambridge for å ta doktorgrad, er alle utgifter dekket av Røkkes superstipend Aker Scholarship, som årlig deles ut til noen få, svært dyktige studenter. 

– Jeg kommer til å fortsette med å forske på det jeg har gjort på masteren, sier Cecilie, og legger ut om frustrerte magneter og arbeid innen magnetisme. 

Cecilie har en stor faglig interesse for magnetisme, og forfølger temaet videre på doktorgraden. Foto: Martine Ruud/UiO

– Å studere magneter teoretisk er kompliserte saker. Det er veldig mange atomer som interagerer, og det er umulig å løse problemene eksakt. Veilederen min har vært med på å lage en helt ny metode, og det er den jeg har jobbet med å videreutvikle og teste ut i masteroppgaven min. 

Helt på oppløpssiden oppdaget Cecilie noen store humper i veien, men hun kom i havn til slutt, og kunne puste lettet ut. 

– Nå må jeg bare forsvare oppgaven, og så er det sommer, smiler jenta fra Langesund, som har studert ved Fysisk institutt i fem år. 

Dratt mot magnetene

Det har ikke alltid vært glassklart for henne at det var fysikk som var veien: 
– På videregående syntes jeg alle fagene var interessante. Jeg var usikker på om jeg skulle gå videre med matematikk, fysikk, biologi eller kjemi. Jeg endte med å velge fysikk fordi det forklarer de mest grunnleggende prinsippene i naturen. Og fordi det lot meg kombinere regning med forståelse av verden. 

– Jeg valgte UiO fordi jeg ville drive med forskning, og jeg hadde skjønt at UiO har et stort fokus på det. 

På en gruppetime i kvantefysikk møtte hun professor Olav Syljuåsen, som skulle bli veilederen hennes. 

Endelig ferdig med masteroppgaven! Foto: Martine Ruud/UiO

– Timene startet klokka åtte om morgenen, og fordi det ikke var så mange der, fikk vi tid til å prate. Det var han som vekket interessen min for faststoffysikk. Senere på bachelorstudiet tilbudte han meg å gjøre en prosjektoppgave med ham om frustrerte magneter, og jeg innså hvor interessant magnetisme er, forteller Cecilie og utdyper:

 – Magnetisme er  en grunnleggende egenskap ved mange materialer som fremdeles ikke er godt forstått, til tross for at magnetisme har vært kjent for menneskene helt siden antikkens Hellas!

Grudde seg til programmeringen

Ved UiO begynner fysikkstudentene med skikkelig programmering allerede i første semester. 

– Det grudde jeg meg veldig til. Jeg kunne jo ingenting om programmering! Men nå elsker jeg det, smiler hun. – Det tok ikke lang tid før jeg skjønte hva for et utrolig nyttig verktøy det er å kunne lage databeregninger gjennom koding. 

– Jeg vil ikke si jeg fant en gjeng med folk som var like nerdete som meg selv, men fant i hvert fall en gjeng med folk som var utrolig interessert i fysikk.

Med programmering og beregninger kan studentene regne på virkelighetsnære, faglige oppgaver allerede fra første studieår, og mange med master i fysikk blir ansatt som data scientists, der de blant annet jobber med programmering og kunstig intelligens. 

Studiemiljø med plass til alle

Sommeren før hun begynte på Blindern, satt Cecilie i kantina på Fysisk institutt og jobbet med oppgaver. Hun syntes det var litt skummelt å starte på studiene, men fant seg fort til rette. 

Bildet kan inneholde: eyewear, briller, blond, sittende, visionomsorg.
Rosa plass: Den teoretiske fysikeren har fast lesesalsplass, dekorert i friske farger. Foto: Martine Ruud/UiO

– Det ble et veldig godt sosialt miljø helt fra starten. Fysikkstudiet er en god blanding av folk. Jeg vil ikke si jeg fant en gjeng med folk som var like nerdete som meg selv, men fant i hvert fall en gjeng med folk som var utrolig interessert i fysikk. Det er åpent for at man kan være den man er – det er plass til alle. 

På Studiebarometeret,  studentenes egen vurdering av landets studieprogrammer, gjør både bachelor- og masterstudiet i fysikk ved UiO det meget godt, og er blant de aller mest populære fysikkutdanningene i landet. 

– I tillegg til et godt sosialt miljø har jeg hatt veldig mange morsomme fag og lært utrolig mye, smiler Cecilie. 

Aker Scholarship er for dyktige studenter innenfor alle fagfelt, og UiO-studentene er de som har vunnet flest Aker-stipender, sammenlignet med de andre universitetene. 

Måtte velge blant verdens beste universiteter

Nå venter England og et av verdens aller beste universiteter. Å sikre seg det ettertraktede Aker-stipendet var ikke noen dans på roser: – Jeg brukte utrolig mye tid på søknaden min, sier Cecilie, som forteller at hun fikk gode tips fra en tidligere UiO-student som har fått stipendet før.

– Det var utrolig vanskelig å velge universitet på bakgrunn av skype-samtaler. 

Da hun var kommet gjennom det første nåløyet, fikk hun mye støtte av staben i Aker Scholarship når det gjaldt å utforme motivasjonsbrev og søknader til de utenlandske universitetene. 

- Jeg foreslo selv hvilke forskergrupper og colleger jeg tenkte vi kunne kontakte, men jeg hadde stor nytte av å diskutere forslagene mine med staben i Aker Scholarship. De har god kjennskap til universitetene, forskningsgruppene og collegene, og var veldig engasjerte og involverte i søknadsprosessen. 

– Jeg søkte både Oxford og Cambridge, og fikk tilbud fra begge, forteller Cecilie. På grunn av koronasituasjonen hadde hun ikke mulighet til å reise til England for å besøke forskergruppene som ønsket henne med på laget. 

– Det var utrolig vanskelig å velge universitet på bakgrunn av skype-samtaler, sukker hun. 

– Det er alltid nyttig å forske på det vi ikke forstår, og det motiverer meg. 

Nå håper hun på studiestart i oktober, og stålsetter seg for avstandsforhold med kjæresten. 

– Vi er begge fysikkstudenter, og har levd mer eller mindre oppå hverandre i tre år. Det blir veldig rart å skulle bo i ulike land. 

Retningsløs, nysgjerrighetsdrevet grunnforskning med stor verdi

Aker Scholarship er opptatt av at studentene de sender skal ha en sterk personlig motivasjon for studiene de skal i gang med. For Cecilie var den ikke vanskelig å finne: – Skolen er hobbyen min. Jeg elsker å lære, slår hun kontant fast. 

– Faststoffysikken jeg jobber med er i det store bildet nyttig for all mulig teknologi, og legger grunnlaget for veldig mange kule anvendelser. Selv er jeg mest opptatt av grunnforskning. Vi vet aldri hva som kan komme ut av grunnforskningen, men det kommer virkelig mye viktig og spennende ut av det. Det er alltid nyttig å forske på det vi ikke forstår, og det motiverer meg. 

– Hvorfor er det du driver med viktig for samfunnet? 
– Når en jobber med grunnforskning, er en drevet av nysgjerrighet, og det å finne ny kunnskap. Vi vet ikke alltid hva det vi finner ut skal brukes til, men uendelig mye teknologi kommer ut av den retningsløse grunnforskningen. 

Cecilie forklarer at faststoffysikken, som hun jobber med, i det store bildet er nyttig for all mulig teknologi. 

– Fysikken legger grunnlaget for teknologiutviklingen. Det er viktig å forstå de grunnleggende egenskapene til materialene, som for eksempel magnetiske materialer, som jeg jobber med.

Studentene blir lyttet til og får bidra

I tillegg til å studere og forske, liker Cecilie å undervise. UiO er opptatt av at undervisningen skal være god, og det er vanlig at studenter jobber som undervisere for små grupper av studenter, såkalte gruppelærere. 

– Jeg har vært gruppelærer ved UiO gjennom flere år, og liker veldig godt å undervise fysikkstudenter. 

Bildet kan inneholde: klær, rosa, midje, gatemote, mote.
Det er ikke lenge til Cecilie forlater Fysikkbygget etter fem års studier. Foto: Martine Ruud/UiO

Ved Fysisk institutt har hun også har også vært involvert i videreutviklingen av bachelorstudiet i fysikk. – Jeg hadde en sommerjobb der jeg og en annen student skrev en rapport om miljøet og undervisningen på fysikkstudiet, og flere av våre konklusjoner der ble lyttet til. For eksempel var det ikke noe sted fysikkstudentene kunne lage egne fester, men det er det nå, ler hun. 

Hun har også fått være med på å lage nye oppgaver for studentene, og fikk utvikle undervisning. 

Cecilies smarte studietips

Som dyktig student og erfaren gruppelærer har Cecilie studietips å by på: 

– Utnytt gruppelærererne så godt du kan. Da jeg var fersk student skjønte jeg ikke dét. Jeg sa ikke noen ting på gruppetimene, fordi jeg var sjenert og redd for å dumme meg ut. 
Som mange andre tenkte hun at hvis hun lurte på noe, kunne hun lese seg til svaret. 

Bildet kan inneholde: hylle, hyller, bokhylle, møbler, rom.
– Studenter har mye å lære hverandre, mener superstudenten Cecilie, som trives som underviser. Foto: Martine Ruud/UiO

– Men de som tar jobb som gruppelærer gjør det jo fordi de liker å hjelpe studentene, utbryter Cecilie. – Nå som jeg har hatt jobben selv, vet jeg at det ikke finnes noe som er så kjedelig som en time der ingen stiller noen spørsmål, ler hun. – Dessuten lærer du aldri noe så godt som når du skal forklare det til andre. Er du aktiv i gruppetimene kan du få mye gratis!

Av Anna Valberg
Publisert 11. juni 2020 12:07 - Sist endret 22. okt. 2020 09:56