Etikk ble et lykkelig valg

Hilde Romsåshagen Aaneland ble tidlig interessert i forskning, og nå trives hun veldig godt med spennende utfordringer og en bratt læringskurve hos Senter for medisinsk etikk ved UiO.

ung kvinne som smiler

Hilde Romsåshagen Aaneland jobber som forsker for Senter for medisinsk etikk. Foto: UiO.

Hva liker du best med jobben din?

– At jeg får brukt erfaringen min! Jeg får satt i spill så mye fra både utdanningen og tidligere forskningserfaring. I tillegg er jobben utfordrende og læringskurven bratt. Det å jobbe med kliniske studier er også givende på andre måter; man får testet samarbeidsevnene både innad i prosjektgruppa og utad mot studiedeltakere og institusjoner. Det er veldig mange faktorer å ta hensyn til når man planlegger store forskningsprosjekter, og det er så gøy når man får ting til å klaffe.

Hva er dine viktigste arbeidsoppgaver?

– Jeg er delaktig i et stort prosjekt om forhåndssamtaler hos eldre som legges inn på sykehus. Her er jeg ansvarlig for avviklingen av en delstudie som samler inn 
kvantitative data fra klinikere, pasienter og deres pårørende. I tillegg deltar jeg i andre sider av prosjektet, og samarbeider med prosjektgruppa om gjennomføringen av de andre delstudiene.

Hvordan er utdanningen din i tverrfaglig helseforskning relevant i denne jobben?

– I utdanningsløpet hadde jeg etikk som valgfag. Det ble ekstra relevant når  jeg etter innlevering av masteren fikk jobb på Senter for medisinsk etikk, som er ansvarlig for etikkundervisningen.

– Utdanningen har gitt meg et solid fundament, og en bredere forståelse av forskningsprosessen.

Hvorfor valgte du å studere tverrfaglig helseforskning?

– Valget var veldig enkelt. Jeg arbeidet allerede i en forskningsgruppe, så forskningsinteressen var vekket for flere år siden. I tillegg ønsket jeg en utdanning utover grunnutdanningen, med ambisjoner om å kunne ta en doktorgrad på sikt. Jeg er utdannet sykepleier, men ønsket ikke å binde meg opp mot en smalere, profesjonsrettet videreutdanning. Med denne masteren har jeg en god, formell kompetanse på helseforskning, og en rekke muligheter i deler av arbeidslivet som tiltaler meg, slik som forsknings- og utdanningssektoren.

Hva likte du spesielt godt ved studiet?

– Kvaliteten på undervisningen. Det var dyktige og profesjonelle forelesere som bød på seg selv, og alle fag var inspirerende. Det var rett og slett gøy å ta en mastergrad, sammen med så mange engasjerte medstudenter. På grunn av tverrfagligheten var det aldri mangel på spennende og lærerike diskusjoner både i og utenfor klasserommet. Vi holder kontakt alle sammen i en gruppe på sosiale medier, og her spørres det om stort og smått av mer eller mindre faglig relevans. Det er hyggelig.

Hvilke tips har du til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

– Om man ønsker å gå videre med forskning kan det å vise interesse i undervisningen by på mange muligheter. Foreleserne er tilknyttet ulike forskergrupper og prosjekter, der det kan være behov for nettopp deg og din kompetanse. Det gjelder også dersom du ikke har planen for masteroppgaven klar. Forhører du deg med foreleserne, tipser de gjerne om mulige prosjekter og personer du kan ta kontakt med.

Hilde Romsåshagen Aaneland

Uteksaminert: 2023

Stilling: Forsker

Arbeidsgiver: Senter for medisinsk etikk, Instiutt for helse og samfunn, UiO

Publisert 30. jan. 2024 15:30 - Sist endret 30. jan. 2024 15:32