Kunnskap
Kandidaten:
- har bred kunnskap om mediehistorie og hvordan trykte og digitale medier, film og TV påvirker samfunnet og den enkelte
- har bred kunnskap om sosiale medier, plattformer og algoritmer, og digitaliseringens betydning for samfunnsutviklingen
- kan beskrive og sammenlikne trekk ved norske og globale mediebedrifter og peke på tendenser som utfordrer medienes demokratiske funksjoner
- har kunnskap om strategisk kommunikasjon og hvordan mediene brukes for å oppnå bestemte mål
- kan redegjøre for ulike mediesjangre, stilgrep og estetiske virkemidler
- har grunnleggende kunnskaper om kvalitativ og kvantitativ metode og statistikk
- har bred kjennskap til yrker og yrkesutøvelse innen medier og kommunikasjon
- har grunnleggende kunnskaper i et annet selvvalgt fag (emnegruppe av minst 40 studiepoengs omfang
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan gjennomføre litteratursøk, lese og forstå fagtekster på norsk og engelsk
- kan analysere medietekster, estetiske virkemidler, mediebruk og medieproduksjon, og medienes rolle i samfunnet
- kan utvikle et medievitenskapelig forskningsdesign og gjennomføre prosjektarbeid – alene og i grupper
- kan effektivt søke og sammenstille informasjon fra databaser
- kan analysere aktuelle kommunikasjonsutfordringer og foreslå løsninger
- kan reflektere over egen mediefaglig utdanning og yrkesutøvelse, etiske problemstillinger og profesjonelle valg
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan utvikle problemstillinger, samle inn og systematisere forskningsmateriale med bruk av relevante metoder og analyser (innholdsanalyse, intervju, survey, historisk analyse)
- kan formidle fagstoff innen ulike sjangre, og vurdere bruk av ulike virkemidler for kommunikasjon (tekst, lyd, bilde)
- kan samhandle gjennom digitale plattformer som er vanlig i arbeidslivet
- kan skrive presise og strukturerte tekster, behersker akademisk skriving og referanseteknikk
- kan gi konstruktive tilbakemeldinger til andre og revidere eget arbeid etter tilbakemelding
- kan jobbe strukturert og planmessig innenfor fastsatte tidsfrister
- har kunnskap om forskningsetiske normer innen samfunnsvitenskap og humaniora og kan følge disse i eget arbeid
- har kjennskap til medie- og kommunikasjonsfeltet som en arena for strategisk, teknologisk, innholdsmessig og brukerorientert innovasjon