Hva lærer du?

På dette studiet lærer du om pedagogikkfagets sentrale begreper og blir kjent med fagets ulike perspektiver. Bachelorprogrammet har som mål å gi deg analytisk kompetanse, metodekompetanse og formidlingskompetanse.

Kunnskap

  • ha god kjennskap til fagfeltets egenart og viktighet i samfunnet
  • ha god kjennskap til de sentrale pedagogiske prosessene oppdragelse, undervisning, læring, utvikling, danning og sosialisering
  • kunne analysere disse prosessene på individ-, institusjons- og samfunnsnivå
  • ha spesialisert innsikt i temaer fra den valgte fordypningen
  • kunne analysere og kritisk vurdere pedagogiske problemstillinger ut fra forskning, teori og empiri
  • Ferdigheter

  • kunne beskrive og fortolke pedagogiske prosesser og produkter
  • beherske relevante faglige begreper og teorier og kunne anvende dem i analyse av pedagogiske problemstillinger
  • finne fram til, sette deg inn i, sammenstille og kritisk drøfte faglitteratur
  • se sammenhengen mellom problemstilling, metodisk framgangsmåte, analyse, framstilling av resultater og resultatenes relevans og generaliserbarhet
  • kunne bidra til utvikling av planer for undervisning og læring i ulike sammenhenger
  • dokumentere gode kommunikative ferdigheter
  • vise evne til faglig samarbeid
  • dokumentere gode ferdigheter i akademisk skriving
  • Generell kompetanse

  • kunne integrere kunnskap fra forskjellige kilder og skille vesentlig fra uvesentlig informasjon
  • vise evne til klar, ryddig og saklig framstilling, både skriftlig og muntlig
  • vise evne til selvstendig arbeid og til organisering av eget arbeid innenfor gitte frister
  • vise åpenhet for ulike tilnærmingsmåter i pedagogisk forskning
  • lese og forholde deg kritisk til forskningslitteratur
  • ha utviklet respekt for sentrale vitenskapelige verdier, som presisjon, redelighet og saklighet, samt sensitivitet for hvilke etiske hensyn som bør tas i tilknytning til datainnsamling, analyse og anvendelse av kunnskap
  • Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 30. okt. 2017 09:46