Forberedelser før praksisperioden
Gjør deg kjent med praksisskolen
Det er forventet at dere gjør dere kjent med skolen i forkant av praksis når praksislisten publiseres, for eksempel via nettsidene deres.
Gjør deg kjent med innholdet i praksiskortet
Praksiskortet inneholder elementer praksisstudenten skal gjennomføre i praksis i samarbeid med skolens praksiskoordinator, veiledere og medstudenter. Praksiskortet skal leveres i canvas etter praksisperioden er ferdig.
Et av de første elementene i praksiskortet er å ha en samtale om forventninger til praksisperioden med veileder. Det anbefales at studenter gjør seg kjent med innholdet i praksiskortet og notere seg noen punkter i forkant av praksisperioden.
Gjør deg kjent med skolens, ILS og studentens oppgaver i praksis
Les om fordelingen av ansvarsoppgavene mellom praksisskolen, ILS og praksisstudent.
Gjør deg kjent med arbeidskravet
Innlevering av en metodisk plan for FoU-oppgaven. Se informasjon om FoU-oppgaven under "Informasjon om eksamen" på semestersiden.
Innleveringsfrist fredag 17. februar kl. 16.00 i canvasrommet for fagdidaktiske fag B.
Aktive studenter på emnet må lese mer om arbeidskravet på canvas.
Underveis i praksisperioden
Tilstedeværelse
Tilstedeværelse i praksis er obligatorisk. Det er forventet at studenter har fulle arbeidsdager (08:00-16:00) på skolen, men med noe ulik arbeidsmengde fra dag til dag. Det er praksisskolen som setter opp en timeplan for perioden og det er forventet at studenter er tilstede i skolens arbeidstid. I løpet av en uke skal studenten ha seks-åtte klokketimer med undervisningsrelatert arbeid (tilsvarende åtte-ti undervisningsøkter på 45 minutter). Undervisningsrelatert arbeid innebærer: observasjon av veileder, observasjon av medstudenter og egen undervisning. Resten av tiden må du sette av til veiledning, planlegging av undervisning med medstudenter og møter og annet som skjer på praksisplassen.
Har du jobb på dagtid ved siden av studiet må du søke permisjon eller ferie fra jobben under praksis.
Fravær
Fraværsreglementet i praksis er strengt. Maksimalt gyldig fravær er 4 dager i 6 ukers praksis, og alt fravær må være informert og godkjent av skolen.
Overstiger fraværsgrensen tar ILS en individuell vurdering utfra fraværets omfang sammen med skolens koordinator. Ved ethvert fravær kan ILS kreve at praksis forlenges eller gjennomføres på nytt i sin helhet.
Veiledning under praksis
Veiledningen tilpasses den enkelte studentens behov og skal sikre progresjon.
Studenter skal ha både før- og etterveiledning med veileder. Det bør settes av 3 - 4 timer med veiledning per uke, veiledningen kan etter mål og behov gis i par, i gruppe, eller individuelt.
Før hver undervisningsøkt som studenten leder, skal det leveres en undervisningsplan til veileder. Denne planen danner grunnlaget for veiledning både før og etter timen. Studentens samarbeidsferdigheter, evne til refleksjon og nyttiggjøring av veiledning er en del av vurderingskriteriene i praksis.
Kriterier for å bestå praksisperioden
I den siste praksisperioden blir studenten vurdert av minst tre vurderere; veileder, intern praksisvurderer og ekstern praksisvurderer. Ved tvil kan man bli vurdert av en fjerde vurderer.
Etter endt praksisperiode leverer veileder inn en rapport til ILS med informasjon om studentens gjennomføring av praksis. Praksisrapporten konkluderer med "bestått" eller "ikke bestått". De andre vurdererne sender inn samme rapport etter vurderingsbesøket.
Studenten har rett til innsyn i alle praksisrapportene.
Praksisvurdering
Praksisvurdering (tidligere kalt "påhør") er ikke eksamen, men et vurderingsbesøk av en faglærer som observerer en undervisningstime studenten holder mot slutten av praksisperioden. Observasjonen etterfølges av en veiledende og vurderende samtale der også praksisveileder er tilstede. I denne samtalen får studenten tilbakemeldinger og mulighet til refleksjon rundt undervisningstimen og utøvelse av lærerrollen.
I 6-ukers praksisperiode skal studenten vurderes av minimum tre personer:
- Studentens veileder(e)
- En intern praksisvurderer (skolens praksiskoordinator eller en annen fra skolens ledelse)
- En ekstern praksisvurderer (en faglig representant for ILS)
Se mer informasjon om intern og ekstern praksisvurdering i langpraksis.
Etter endt praksisperiode leverer alle som har vurdert studenten inn en rapport til ILS med informasjon om studentens gjennomføring av praksis. Praksisrapporten konkluderer med "bestått" eller "ikke bestått". Studenten har innsynsrett i rapportene.
Ved tvil om egnethet
Dersom en eller flere av de som har vurdert studenten er i tvil om studentens egnethet som lærer, skal studenten vanligvis vurderes av en fjerde person. Dette kan for eksempel være en ny representant fra ILS. Ved tvil om egnethet skal skolens koordinator kontakte praksisansvarlig på ILS for videre oppfølging.
Ved "ikke bestått" praksisperiode
Dersom studentens praksisperiode vurderes til "ikke bestått" på gunn av mye fravær, eller fordi det konkluderes med tvil om studentens egnethet som lærer, har studenten benyttet et forsøk på å bestå praksisperioden og eksamensdelen "praksis". Studenten kan ikke bestå studiet før perioden er gjennomført på nytt i sin helhet og vurdert til "bestått".
Etter praksisperioden
Studenten laster opp praksiskortet i canvas
Praksiskortet skal leveres i praksismodulen i fellesrommet i Canvas senest en uke etter siste praksisdag. Se canvas for mer informasjon.
Praksisveileder sender inn praksisrapport til ILS
Veileder vurderer studentens praksis opp mot vurderingskriteriene for praksisperioden. Etter hver praksisperiode sender veileder en praksisrapport på hver enkelt student.
Studenter har innsynsrett: Rapportene kan leses ved å kontakte praksisansvarlig for emnet.
Skikkethetsvurdering
Gjennom hele studiet er studentene under løpende skikkethetsvurdering, også i praksisperioden. Se mer informasjon om løpende skikkethetsvurdering.