Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du?

    En bachelorkandidat i religionshistorie:

    Kunnskap

    • har bred kunnskap om religion som menneskelig fenomen, meningssystem, identitetsmarkør og kulturfaktor
    • har bred kunnskap om verdensreligionenes historiske utvikling frem til i dag
    • har bred kunnskap om religionshistorisk teori, metode og kildemateriale
    • kjenner til den sentrale forskningen og utviklinger i studiet av religion
    • kan oppdatere sin kunnskap gjennom analytisk og kritisk lesning av religionshistorisk sekundærlitteratur
    • har kunnskap om sammenhengen mellom teoriutvikling og historisk kontekst fra fagets begynnelse på 1800 tallet frem til i dag, og fagets egenart og samfunnsrelevans
    • har grunnleggende kunnskap om Vestens filosofi- og vitenskapshistorie og om humanioras fagtradisjoner og plass i samfunnet
    • har grunnleggende kunnskaper innen et annet selvvalgt humanistisk eller samfunnsvitenskapelig fagområde, som kan gi utfyllende perspektiver til religionsstudiet og sikre faglig bredde i bachelorgraden

    Ferdigheter

    • kan anvende relevante teorier om religioners betydning på individ- og samfunnsnivå
    • kan plassere religiøse utrykksformer i en historisk og sosial kontekst
    • kan forholde seg kritisk og reflektert til egen rolle i studiet av religion, og justere egen faglig utøvelse under veiledning
    • kan tilegne seg og vurdere store mengder informasjon og fagstoff, og bruke dette til å fremstille svar på religionshistoriske problemstillinger
    • kan beherske bruk av religionshistoriske begreper og metoder, og utforme analytiske tekster
    • kan peke på likheter og forskjeller ved religioner og religiøse fenomener ved bruk av komparativ metode

    Generell kompetanse

    • har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til studiet av religion og religiøsitet i dagens flerreligiøse samfunn
    • kjenner og kan forholde seg til krav om akademisk redelighet, sitat- og kildehenvisninger
    • kan arbeide alene og i gruppe i kortere eller lengre tidsperioder med å planlegge og gjennomføre oppgaver og prosjekter med en religionshistorisk problemstilling
    • kan formidle religionshistorisk fagstoff muntlig og skriftlig
    • kan diskutere religionshistoriefaget og religionshistoriske problemstillinger med fagfeller
    Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 15. apr. 2016 11:14