Markedsanalyse

Jenny er konsulent i Kantar TNS.

Jenny Arvesen

Foto: Kantar TNS

Jenny Arvesen har master i sosialantropologi og jobber med markedsanalyse i Kantar TNS (tidligere TNS Gallup). Hun begynte å lete etter jobber under innspurten av skriving av masteroppgaven, men fant ikke det hun var ute etter.

- Jeg visste bare at jeg hadde veldig lyst til å jobbe med kvalitativ research. Da jeg ikke fant noen utlysning som passet, bestemte jeg meg for å sende en åpen søknad til de få markedsanalyseinstituttene jeg visste om. Jeg skrev litt om meg selv og masteroppgaven. Heldigvis fikk jeg komme på intervju hos TNS Gallup (nå Kantar TNS) bare få uker etterpå. De hadde behov for en prosjektassistent i forbindelse med en beboerundersøkelse på sykehjem i Oslo. Prosjektet var kjempespennende og jeg visste jeg var på rett sted! Etter det ballet det på seg, nå har jeg fast stilling som konsulent og moderator ved kvalitativ avdeling hos Kantar TNS, sier Jenny.

Driver prosjekter for ulike kunder

Hun jobber med mange ulike temaer og prosjekter, tett opp mot kundene.

I hovedsak handler det om å besvare ulike kunders problemstillinger, det kan være alt fra å teste design på en såpe til å finne ut av hvorfor fedre ikke tar ut hele pappapermen. Det er superspennende!

- Som konsulent driver man prosjekter fra A-Å. Man er i tett dialog med kunden for å finne ut av hva som er viktig og hvor kunden er i sine prosesser akkurat nå. Vi setter opp et forslag til undersøkelsesdesign og rekrutteringskriterier, gjennomfører intervjuer eller fokusgrupper for så å analysere og rapportere. Underveis kjører vi gjerne workshops med kunden, for så å holde en presentasjon av resultater avslutningsvis.

Det Jenny liker best med jobben er muligheten til å møte og å snakke med mange forskjellige mennesker fra ulike sosiale lag, med ulike holdninger og meninger.

- Hverdagen er utrolig variert, fra å snakke med en toppsjef én dag til å snakke med en arbeidsledig den neste. Jeg føler jeg lærer noe nytt hver eneste dag, mennesker er spennende!

- Fortell hvorfor du er nysgjerrig

Jenny forteller at hun har kjempestor nytte av antropologisk metode i jobben.

- Som sosialantropolog er det utrolig spennende få prøve ut metoder, datainnsamling og analyse, som man har lært på studiet, i praksis. En av etnografiens viktigste styrker er å kunne forstå forbrukeren i en mindre «iscenesatt» eller «kunstig» setting, hvilket en fokusgruppe eller dybdeintervju kan sies å være. Ved å bruke etnografisk metode får vi observert brukeren i en naturlig kontekst. Min opplevelse er at mange har lettere for å åpne seg når de er i trygge og kjente opplevelser, forteller hun.

- Men det er også en kjempeverdi i det å kunne knytte teori til praksis. Arbeidet til Pierre Bourdieu er stadig med meg når jeg tenker analyse. Samfunnet er delt inn i ulike sosiale felt som igjen representerer ulike holdninger, livsstiler og dermed også ulik forbrukeratferd.

Selv fant hun ikke jobben i noen stillingsannonse, men gikk aktivt ut og fant det hun lette etter. Hennes viktigste råd til andre studenter på jobbjakt er å finne noe de er virkelig interessert i.

For meg handlet det mye om timing, men jeg tror man må like det man driver med. Det er lettere å selge seg inn når det er noe man brenner for og noe man faktisk har lyst til å gjøre. Fortell hvorfor du er nysgjerrig!

Les også Jennys blogginnlegg: Se problemstillingen fra forbrukerens perspektiv

Publisert 4. jan. 2017 12:37 - Sist endret 6. feb. 2017 11:19