English version of this page

Aktuelle IT-saker

Publisert 7. mai 2024 08:49

IT-avdelingen har i over et år jobbet med å sikre at alle bærbare PCer er på samme driftssystem. Tusenvis av PCer er overført til det nye systemet, og alle nye bærbare PCer som leveres, er allerede med i det nye opplegget, som blant annet gjør det mye enklere å ta i bruk en ny maskin.

Publisert 17. apr. 2024 17:03

Autotekst, det UiO-utviklede KI-verktøyet som kan omforme tale til tekst, har nå tatt i bruk norske språkmodeller utviklet av Nasjonalbiblioteket. I den nye versjonen kan du også skille mellom forskjellige talere i samme opptak.

Publisert 12. feb. 2024 08:03

Nå tar UiO i bruk e-postløsningen som ligger i MS365 (tidligere Office 365), og kan dermed tilby alle studenter og ansatte en mer helhetlig måte å jobbe på, der e-posten og kalender fungerer sømløst med de andre MS365-verktøyene, og all e-post beskyttes med tofaktorautentisering (sikker pålogging).

Publisert 30. jan. 2024 08:30

Hva synes du om IT-tilbudet og IT-support på UiO? I januar i fjor fikk UiO en ny IT-organisasjon. Målet med omorganiseringen var å gi alle på UiO et bedre IT-tilbud, gi bedre support og være mer lydhøre for ønsker og tilbakemeldinger. Nå kan du si din mening.

Publisert 23. jan. 2024 10:11

I september begynte IT-avdelingen med å overføre alle skrivere på UiO til et nytt, bedre og sikrere utskriftssystem. Framdriften er god, og litt over halvparten av skriverne gjenstår. Mange (ca. 5 600) ansatte og studenter bruker systemet. IT-avdelingen håper på at alle er overført innen påske.

Publisert 9. jan. 2024 13:47

Mange ved UiO har mottatt e-post som tilsynelatende er sendt fra nærmeste leder eller en annen med lederfunksjon ved UiO. I e-posten spør typisk «lederen» om du er tilgjengelig eller lignende. Ved å svare på e-posten får man etter hvert spørsmål om man kan kjøpe iTunes-gavekort og sende bilde av disse.

Publisert 12. okt. 2023 10:38

Oktober er måneden for IT-sikkerhet på UiO. Da setter IT-avdelingen i gang Sikker oktober, og kommer med gode tips og nyttige arrangementer, og ønsker at alle tenker gjennom egen sikkerhet én eller to ganger ekstra.

Publisert 3. okt. 2023 16:32

Har du tenkt over hvor og hvordan du lagrer dokumenter og annen informasjon? Trenger du å dele informasjon? På UiO har vi hatt Lagringsguiden en stund nå, og nå kommer også Delingsguiden.

Publisert 15. sep. 2023 15:54

Nå er GPT UiO lansert. Dette er en UiO-utviklet tjeneste som lar deg bruke OpenAIs ChatGPT innenfor kravene UiO og lovverket setter til personvern og sikkerhet. Tjenesten er nå åpen for alle studenter og ansatte på UiO, og kan bestilles av institusjoner i sektoren og utenfor.

Publisert 14. sep. 2023 00:00

IT-avdelingens LinkedIn-side er nå lansert, og vi gleder oss til å dele nytt om alt det spennende arbeidet vi gjør og våre tanker om IT i sektoren og i samfunnsutviklingen.

Publisert 17. aug. 2023 09:19

Det er svært viktig at kravene i personvernforordningen overholdes når UiO inngår avtaler om IT-tjenester der personopplysninger overføres. Det er fortsatt ikke alle land det er rett fram å overføre personopplysninger til, men nå blir reglene for overføring av personopplysninger til USA enklere.

Publisert 26. juni 2023 16:11

Abonner på det nye nyhetsbrevet om IT på UiO, og få aktuelt om IT-kurs, nye IT-tjenester og tips om bruk av IT på UiO, rett i innboksen din.

Publisert 21. juni 2023 15:53

Sommerferien nærmer seg, og mange har med seg PC og telefon på reisen. Husk å ta hensyn til sikkerheten også når du er i feriemodus, og ta med deg tips for god jobbing hvis du skal være på «hyttekontor».

Publisert 21. juni 2023 15:47

UiO har nylig innført to IT-løsninger som bidrar til digitalisering av rutinene i laboratoriarbeidet: Bookitlab for booking og fakturering, og eLabJournal for labjournaler. Begge løsningene får du tilgang til gjennom en nettleser og med ditt UiO-brukernavn og -passord. Alle data i løsningen lagres i Europa i henhold til personvernforordningen (GDPR).

Publisert 21. juni 2023 14:40

I august får nye studenter ytterligere hjelp til å få en god start på studentlivet! I Mine studier får de nå en personlig tilpasset sjekkliste over det de må huske å gjøre når de starter som ny student hos oss. Vi viser også programmet i studiestartuka i timeplanen deres. I tillegg får de sin personlige timeplan med undervisning, innleveringer og eksamener, beskjeder og lenker til viktige tjenester de trenger som student.