Driftsmeldinger fra IT

Publisert 13. okt. 2018 10:39

Nettet er nede på Vikingskipmuseet og Villa Grande. Det jobbes med å løse problemet. 

Oppdatering: Forbindelsen er fikset

Publisert 11. okt. 2018 11:20

Vi opplever for tiden noe ustabilitet med eduroam som kan medføre manglende netttilgang for enkelte. 

Vi er klar over problemet og jobber med saken.

 

Oppdatering: Saken har blitt løst.

Publisert 10. okt. 2018 08:07

Vi opplever at etter en feil hos Uninett at noen feidetjenester har falt ut. Vi jobber med saken

Publisert 8. okt. 2018 13:02

Etter å ha snakket litt med Apple og VMware har vi funnet en liten feil i hardware registrering av DEP enheter. Dette gjør at brukeren møter invalid profile når de prøver å enrolle enheter. Problemet patches i dag etter 14:00.

Vi har bare sett problemet på iphone Xs og Xs Max. 

 

MLM

Publisert 26. sep. 2018 12:37

Noen brukere opplever problemer med å reservere, «booke», møterom i Outlook. Problemet består i at man får en feilmelding når man trykker på «Rooms...»-knappen inne i en møteinnkalling.

Vi jobber med å finne årsaken til problemet, men man skal kunne omgå problemet på følgende måter:

  1. Klikk OK på feilmelding, og velg "Global Address List" i feltet "Address book". Dette fungerer for noen.
  2. Klikk OK på feilmelding, og velg "More columns", i stedet for "Name only" som er default.
  3. Bruk «Room Finder». Om denne ikke vises inne i møteinnkallingen, gå til «Meeting»-fanen og trykke på «Room Finder»-knappen. Velg deretter en passende romliste.
  4. Inviter rommet som en vanlig deltaker, klikk på "To" / "Til" for å søke det opp slik du kan søke opp personer.
  5. Bruk webmail-tjenesten mail.uio.no.

mvh Gruppe for drift av meldingstjenester

 

Publisert 26. sep. 2018 09:29

Canvas er nede. Vi er klar over problemet og jobber med en løsning.

 

Oppdatering 11:27: Det er nå meldt at problemet med Canvas er løst

Publisert 25. sep. 2018 13:07

Et problem har rammet et mindre antall utgående e-post, der sending har feilet og avsender har fått feilmelding. Med utgående e-post mener vi e-post fra UiOs systemer til eksterne systemer, f.eks. Gmail, Hotmail, eller andre firmaer. Dette gjelder e-post sendt mellom 12:10 og 12:55.

Dersom du ikke har fått en feilmelding kan du anta at sending har gått fint. Feilen er rettet.

Publisert 21. sep. 2018 09:42

Oppdatering mandag 24/9:
Av og til kommer lyden 3-4 sekunder senere.
Stumme anrop eller enveis tale forekommer også.
Feilsøking/retting har høy prioritet.

 

Fredag 21/9:
"Stumme samtaler"
Vi er i gang med identifisering av problemet og feilsøking.

Oppdatering 10:31
Det ser bedre ut nå. Men vi opplever at det av og til tar noen sekunder fra samtalen er koblet opp til tale fungerer.

Oppdatering 11:50
Fortsatt samme feil. Stumme anrop kan også forekomme på utgående anrop. Vi jobber med saken, men antar at feilen ligger hos Telenor etter en oppgradering.

 

Publisert 17. sep. 2018 12:39

Epay – UiOs nettbutikk – har for tiden problemer med SSL-sertifikatet som gjør tjenesten utilgjengelig. Dette medfører at det ikke er mulig å gjennomføre betalinger. Det jobbes med saken.

Publisert 16. sep. 2018 13:22

Det er for tiden problemer med passord.uio.no. Vi jobber med saken.

Publisert 14. sep. 2018 12:27

Vi opplever for tiden problemer med nettverket ved Senteret for menneskerettigheter. 

Vi ser på saken, oppdateringer vil komme her. 

Fiberleverandør har startet feilsøking av problemet. 

Oppdatering: Det er funnet fiberbrudd ca. 350 meter fra CA.

Nettet kom igjen tirsdag kl. 0930.

 

Publisert 12. sep. 2018 14:15

Flere databaseservere er nede pga. nettverksproblemer noe som påvirker flere tjenester, bl.a. Cerebrum/bofh, FS for flere institusjoner, RT, m.m. Vi kommer med oppdatering.

Ved spørsmål kontakt Houston på telefon.

Publisert 5. sep. 2018 09:47

Det er for tiden problemer med SMS-løsningen på uioguest. Vi jobber med saken. Problemet ser ut til å være løst, men det er ikke bekreftet fra leverandør enda.

Publisert 30. aug. 2018 10:25

AirWatch oppgraderes og vil være utilgjengelig i dag, torsdag, fra klokken 15:00 og utover.

Arbeidet tar omtrent 3-4 timer.

---------------------------------------------------------

Oppgradering fullført. AirWatch skal nå være oppgradert og klar til bruk 17:30.

Publisert 24. aug. 2018 08:38

Vi opplever strømproblemer ved USIT sitt hovedkontor i Kristen Nygaards hus. Dette påvirker noe av nettverkutstyret til USIT.

Det jobbes med saken, oppdateringer vil kommer her. 

Vi beklager ulempene dette medfører. 

Publisert 17. aug. 2018 14:55

Vi opplever for tiden problemer med Weblogin i Internet Explorer 11 på Windows 7 etter en oppdatering fra Microsoft.

To mulige løsninger:

  • Når du ender opp på en hvit skjerm, trykk F5 for å laste siden på nytt.
  • Bruk en annen nettleser som f.eks. Firefox, Chrome eller Edge.

Roten til dette problemet ser ut til å ligge i oppdateringer fra Microsoft (KB4343205 + KB4343900) og kan ikke løses i Weblogin. Det undersøkes om dette kan løses sentralt for UiOs maskiner.

Oppdatering: Patchen som forårsaket disse problemene ble rullet tilbake mandag 27. august.

Publisert 17. aug. 2018 10:29

Det er for tiden noen brukere som vil oppleve utfordringer med å logge på Office 365.

Microsoft har meldt om ulike problemer i går, og det kan være følgefeil knyttet til dette.

 

Oppdatering: Dette skal ha løst seg for de fleste nå, det kan være noe etterslep.

Publisert 16. aug. 2018 14:39

Vi opplever for tiden noe ustabilitet i e-postsystemet. Dersom du har vedvarende tilkoblingsproblemer, ta kontakt med it-support@uio.no

Ved problemer med å laste mail.uio.no, vent noen minutter og forsøk igjen.

Publisert 15. aug. 2018 14:27

Vi jobber med saken og prøver å få på plass nytt sertifikat i løpet av kvelden.

Publisert 2. aug. 2018 15:14

Vi opplever for tida forsinkelser på oppretting av nye brukerkontoer i e-postsystemet Exchange for nye IT-brukere ved UiO.

Dette medfører at nye brukere ved UiO ikke umiddelbart vil få tilgang til å benytte e-postkontoen og -adressen sin når de får opprettet IT-bruker.

Forsinkelsene skyldes stor belastning på integrasjonen mellom brukeradministrasjonssystemet Cerebrum og Exchange i forbindelse med opptak av nye studenter til studiestart.

Vi beklager ulempene og ser fortløpende på tiltak for å forbedre situasjonen.

Publisert 31. juli 2018 17:52

Fra ca 15:45 opplevde vi idag at flere UiO-tjenester var nede. Dette skyltes feil ved vedlikehold av en ruter i IFI 2. Tjenestene var nede i mellom 15 og 30 minutter, og alt skal nå være i orden.

Publisert 26. juli 2018 16:15

Det jobbes med saken. Oppdateringer kommer.

Oppdatering: Nedetiden skyldtes problemer med en strømkurs. Nettverksutstyret har nå fått strøm igjen.

Publisert 25. juli 2018 12:26

Kun blanke sider vises. Vi er klar over feilen og jobber med en løsning.Kommer tilbake med mer info.

Oppdatering: Problemet skal nå være løst.

Publisert 24. juli 2018 09:31

Mange brukere opplever "This site can't be reached" på personsidene på uio.no

Vi er klare over problemet og jobber med en løsning.

Publisert 13. juli 2018 08:32

Det jobbes med saken.

Vi beklager ulempene dette kan medføre.

 

Oppdatering 1: Nettverket er oppe igjen hos SV.

Løst: Nettverket er oppe igjen hos Ullevål og Aker sykehus.