Driftsmeldinger fra IT

Publisert 30. nov. 2022 14:23

Etter feilen vi hadde rundt fraværssøknader i forrige uke er det en del ansatte som har mistet sine godkjente søknader fra SAP.

Feilen gjelder fraværssøknader som ble godkjent i perioden 20. - 23.november 2022 - uavhengig av når søknaden ble sendt inn.

Listen over fravær som ansatte finner i DFØ App og DFØ Selvbetjeningsportal er oppdatert.

Dersom de har har hatt eller skal ha fravær som ikke finnes i denne listen må de sende inn ny fraværssøknad.

Da vi dessverre ikke har oversikt over hvem dette gjelder ber vi ledere følge opp dette med sine ansatte.

Hilsen SAF

Publisert 24. nov. 2022 14:50

Vi opplever for øyeblikket at tilkoblingen til rt.uio.no er ustabil. Gir typisk feilmeldingen "tjenesten rt.uio.no svarer ikke", etter en lengre tid med forsøk på tilkobling. Vi jobber med å løse feilen.

Oppdatering 15:00: Feilen ble rettet kl.14:55.

Publisert 22. nov. 2022 16:32

Enkelte brukere opplever problemer når de forsøker å koble til pullprint på windows fra eduroam. Vi undersøker problemet nærmere. 

29.11.2022 Oppdatering om tilgang til pullprint(ikke en feil men en feature):

Hvem har tilgang: Intune DA Driftet Kontormaskin inkludert UiO driftet Linux

Hvem har ikke tilgang: Ikke driftet eduroam Ikke driftet trådfast OBS: DA og INTUNE som ennå ikke har fått autentisert seg via vpn-løsningen i bånn. VPN utenom DA og Intune MAC, ikke driftet linux

 

Publisert 22. nov. 2022 08:39

Det er noen brukere som opplever problemer med at deres kontormaskiner ikke kan nå UiO sine sider. Vi undersøker saken, og oppdaterer driftsmeldingen når det er løst.

 

Problemet ble løst når sertifikatet for en DA server ble oppdatert ettersom det hadde løpt ut.

Publisert 15. nov. 2022 12:07

Dette vil påvirke tilgangen til å lese og sende e-post.

Det jobbes med å løse saken.

Oppdatering: Tjenesten svarte igjen cirka 12.12, så setter saken til løst, men vi graver fortsatt i årsaken så det kan potensielt skje nye utfall.

Publisert 14. nov. 2022 09:23

Vi har for øyeblikket problemer med tjenestene Forelesningsopptak-2 og Kursopplasting, som innebærer at man ikke får lastet opp opptak til semestersidene på uio.no.

Vi jobber med å fikse problemet, og oppdaterer driftsmeldingen når det er løst. 

Vi beklager ulempene dette medfører for brukerne våre.

Publisert 12. nov. 2022 13:38

En del brukere som har autopilot maskiner opplever å få en "Sikkerhetsvarsel" knyttet mot Cisco Anyconnect VPN applikasjonen. Vi jobber med å løse problemet, men enn så lenge kan den jobbes forbi slik:

  1. Når du får feilmeldingen under skal du velge "Keep me safe", og se om tilkoblingen funker. Hvis den funker trenger du ikke å gjøre noe mer, men hvis ikke, klikk på "X". Du skal så kunne få vinduet på punkt 2 (hvis ikke må du søke på "Cisco anyconnect" på forstørrelsesglasset nederst på venstre hjørnet.

...

Publisert 9. nov. 2022 08:25

 

08:52: "haproxy låste seg på lastbalansereren og overbelastet trolig cpu, men vi vet fortsatt ikke hvorfor. så vi har en hotfix men ingen garanti om at det ikke skjer igjen"

08:28: "Ser nå ut til å funke, det var den ene lastbalansereren (den aktive) som hadde problemer, feilet ting over på backup. Vi undersøker fortsatt."

Problemet er løst, og vi jobber med å endre funksjonaliteten slik at backupserveren tar over trafikk dersom det samme skjer igjen.

Publisert 8. nov. 2022 09:54

Det er for tiden problemer med f4transcript lisensen, og programvaren er derfor utilgjengelig på programkiosken (view.uio.no).

VI følger dette opp med leverandøren, og vil oppdattere driftsmeldingen fortløpende.

 

11:50 - Lisensen skal være i orden, og programmet funker igjen.

Publisert 6. nov. 2022 09:32

Siden kl. 21 lørdag kveld 5/11 har fillagringen til TSD vært nede.   Dette følges opp mot leverandøren.

Oppdatering: fillagringen var oppe igjen litt før ett.

---------------------------------------------

Since 9 PM Saturday the TSD file storage has been down.   We are following up with the vendor.

Update: The file storage has been up since a little before 1 PM

 

Publisert 2. nov. 2022 11:36

Det er problemer med innlogging i Nettskjema gjennom TSD-brukeren sin. Brukere vil oppleve å få en "HTTP ERROR 500". 

Problemet jobbes med å bli rettet opp i. 

 

04.11.22 - Problemet er meldt løst, og pålogging til nettskjema med TSD brukeren skal funke igjen.

Publisert 31. okt. 2022 08:52

FS har meldt om feil som berører flere tjenester (bl.a Søknadsweb og Studentweb), og visse tilganger kan derfor være utilgjengelige.

Det er også problemer med Mine Studier for tiden (relatert til dette). Vi undersøker foreløpig denne.

 

FS har lagt ut en driftsmelding, og vi vil oppdatere denne med mer informasjon fortløpende.

 

13:17, 31.10.22: Problemet er meldt løst, og alle tjenestene skal være oppe og gående.

 

Publisert 28. okt. 2022 09:37

Det ble i går (Torsdag 27. okt) sendt ut to e-poster om telefonkonferanser i Microsoft Teams fra e-postadressen maccount@microsoft.com.

Den første e-posten informerte om at telefonkonferanser nå er blitt aktivert i Microsoft Teams, den andre e-posten informerte om at telefonkonferanser er blitt deaktivert.

E-postene ble feilutsendt og kan
ignoreres.
Tjenestetilbudet er ikke påvirket, vi beklager feilutsendelsen.

Publisert 24. okt. 2022 16:23

Det er problemer med levering av e-post til Microsofts domener, som f.eks. hotmail.com og outlook.com.

Vi jobber med saken.

Oppdatering: Fra mandag, 24. oktober 2022, i 15-tiden vil mesteparten av e-postene ha gått som normalt, men først cirka 22.14 på kvelden skal samtlige e-post ha blitt levert som normalt.

 

Publisert 24. okt. 2022 12:31

Oppdatering: Alle ansatte har blitt importert til Cerebrum igjen, men kan fortsatt mangle visse IT-tilganger på grunn av manglende gruppemedlemskap.

Etter helgens oppgradering hos DFØ har en del ansatte mistet IT-tilganger.

Disse skal komme tilbake automatisk, men det ligger en rekke oppdateringer i kø, så det kan ta noe tid.

Vi beklager ulempene.

For IT-ansatte: Oppgraderingen har resultert i at de ansatte det gjelder har mistet gyldig tilknytning i Cerebrum. Den kan tvinges tilbake med kommandoen «person dfo_import» etterfulgt av den ansattes DFØ-ansattnummer.

Publisert 24. okt. 2022 09:15

For øyeblikket er det flere sertifikater for hoster som har løpt ut. Det jobbes med å få lagt inn de nye sertifikatene. Driftsmeldingen blir oppdatert.

 

Fikset for redigeringsgrensesnittet for uio.no og usit.uio.no kl 09:38, resten ble oppdatert 09:55.

 

Publisert 24. okt. 2022 08:24

26.10.22, 13:49: DFØ har meldt problemet som løst.

 

Etter helgens vedlikehold er det flere som opplever problemer med å komme seg inn i selvbetjeningsportalen i DFØ.

Status kan følges på denne siden

Publisert 23. okt. 2022 13:01

Problemet med utgått sertifikat på eduroam er løst, men det kan være risiko for at noen klienter får litt treg innlogging første gangen. Om det er problem så anbefaler vi å opprette eduroam på nytt ved bruk av konfigurasjonsløsningen:

https://www.uio.no/tjenester/it/nett/tradlost/hjelp/uioconfigwlan/

Publisert 20. okt. 2022 11:18

Det er for tiden et problem med å logge seg på tjenester som bruker Microsoft Authenticator ved to-faktorautentisering. Det jobbes med å løse problemet. 

Publisert 18. okt. 2022 11:56

Oppdatering 13:32 19.10.2022:

Det er mulig å logge inn i https://view-mgmt.uio.no med driftsbruker og OTP (kan aktiveres på passord.uio.no) for å få tilgang til en del driftstjenere.

 

12:45 19.10.2022 Det jobber med saken men vi vet ennå ikke når det er i orden. Vi oppdaterer med estimat med en gang vi har mer info

 

 

Det er for tiden problemer med innlogging til view.uio.no med driftsbrukere. 

Publisert 17. okt. 2022 15:51

Feilen er nå fikset. Det vil ta noe tid å importere personene som ble påvirket av feilen.

Det er for tiden problemer med import av personer fra DFØ-SAP til Cerebrum. Dette medfører bl. a. at nyansatte ikke blir importert til Cerebrum. Vi beklager feilen og jobber med å fikse det.

Publisert 17. okt. 2022 10:00

Tofaktor-prosjektet aktiverer i dag, mandag 17. oktober 2022, funksjonalitet for å bedre sikre tofaktorautentiseringen ved UiO.

Microsoft Authenticator får i denne forbindelse to nye funksjoner:

  • Number matching: Applikasjonen eller tjenesten du logger deg på oppgir en tosifret autentiseringskode du må oppgi i Microsoft Authenticator på din mobiltelefon.
  • Additional context: Microsoft Authenticator viser deg hvilken applikasjon eller tjeneste den har mottatt autentiseringsforespøreselen fra.

Se veiledning for hvordan Microsoft Authenticator fungerer.

Endring ble implementert kl. 11:00.

Publisert 17. okt. 2022 09:43

(LØST) Strømproblemer har skapt nedetid på nettet i NEMKO-bygget(Gaustadalleen 30):

https://www.uio.no/om/finn-fram/omrader/gaustad/ga19/

Problemet er løst og det var relatert til en sikring som var gått

 

Publisert 14. okt. 2022 10:57

Vi har mottatt noen henvendelser om at man mottar varsel om at team man eier i MS365 utløper.  Dette til tross for at man har mye aktivitet i teamet.  Kun team som har vært inaktive i 180 dager skal slettes, så slike varsel skal normalt ikke komme til eiere av aktive team.

USIT ser på det og skal forsøke finne årsaken.

 

Publisert 13. okt. 2022 15:15

Det er problemer med autentisering mot smtp.uio.no ved sending av e-post. Det jobbes med å fikse problemet. Det vil typisk være skript som sender autentisert e-post mot smtp.uio.no og e-postprogram som er satt opp med autentisert SMTP/IMAP hvor sending feiler.

Exchange er ikke berørt, så Webmail-tjenesten på https://mail.uio.no og Outlook satt opp mot Exchange skal fungere som normalt.

Om man sender fra UiOs fastnett, så kan man prøve å skru av autentisering. Det vil også fungere å endre autentiseringsmetode fra PLAIN til LOGIN (om e-postprogrammet har valg for det).

Oppdatering: Skal ha fungert som normalt fra cirka 15.45.