Driftsmeldinger fra IT

Publisert 15. nov. 2018 09:23

Vi opplever litt problemer med innlogging i FS og det jobbes med saken.

https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/fs/aktuelt/2018/problemer-med-innlogging-i-fs-2.html

Publisert 12. nov. 2018 14:22

OS-oppgradering går ikke så glatt som det burde.  Vi er på saken.

(Dette er ikke det samme som API manager versjons-oppgraderingen vi gjorde forrige uke.)

Publisert 9. nov. 2018 13:20

Alle innringere til telefonkøer på UiO får sperr.

Det jobbes med å rette feilen.

Publisert 29. okt. 2018 10:56

Vi opplever problemer med techsmith relay og er igang med å feilsøking. Vi kommer tilbake med mer informasjon så fort vi vet noe.

Publisert 26. okt. 2018 11:18

For tiden oppplever mange brukere sort skjerm når man logger inn i stat.uio.no. Vi er klar over problemet og jobber med saken.

Publisert 25. okt. 2018 15:48

Vi opplevde idag et kort avbrudd med passord.uio.no og BOFH. Dette er løst og tjenestene er oppe igjen.

Beklager for problemene dette medførte.

Publisert 25. okt. 2018 13:08

Telenor har problemer med sin sms-løsning. Derfor kan enkelte oppleve forsinket levering av sms fra UiO og andre høyskoler og universiteter.

 

Publisert 25. okt. 2018 11:54

Vi opplever problemer med MatLab via programkiosken for øyeblikket. Det jobbes med å rette feilen. 

Publisert 25. okt. 2018 08:09

 

Pga sykdom har Houston idag begrenset kapasitet fra vanlig åpningstid 0800 frem til klokken 0900 idag.

Publisert 18. okt. 2018 10:09

Vi jobber med å finne ut hvorfor. Muligens strømbrudd.

Publisert 16. okt. 2018 12:10

Feil oppdaget 16.10.2018 klokken 12:00.
Vi jobber med feilsøking.

12:45  Sak løst. Telefoni fungerer normalt.

Publisert 13. okt. 2018 10:39

Nettet er nede på Vikingskipmuseet og Villa Grande. Det jobbes med å løse problemet. 

Oppdatering: Forbindelsen er fikset

Publisert 11. okt. 2018 11:20

Vi opplever for tiden noe ustabilitet med eduroam som kan medføre manglende netttilgang for enkelte. 

Vi er klar over problemet og jobber med saken.

 

Oppdatering: Saken har blitt løst.

Publisert 10. okt. 2018 08:07

Vi opplever at etter en feil hos Uninett at noen feidetjenester har falt ut. Vi jobber med saken

Publisert 8. okt. 2018 13:02

Etter å ha snakket litt med Apple og VMware har vi funnet en liten feil i hardware registrering av DEP enheter. Dette gjør at brukeren møter invalid profile når de prøver å enrolle enheter. Problemet patches i dag etter 14:00.

Vi har bare sett problemet på iphone Xs og Xs Max. 

 

MLM

Publisert 26. sep. 2018 12:37

Noen brukere opplever problemer med å reservere, «booke», møterom i Outlook. Problemet består i at man får en feilmelding når man trykker på «Rooms...»-knappen inne i en møteinnkalling.

Vi jobber med å finne årsaken til problemet, men man skal kunne omgå problemet på følgende måter:

  1. Klikk OK på feilmelding, og velg "Global Address List" i feltet "Address book". Dette fungerer for noen.
  2. Klikk OK på feilmelding, og velg "More columns", i stedet for "Name only" som er default.
  3. Bruk «Room Finder». Om denne ikke vises inne i møteinnkallingen, gå til «Meeting»-fanen og trykke på «Room Finder»-knappen. Velg deretter en passende romliste.
  4. Inviter rommet som en vanlig deltaker, klikk på "To" / "Til" for å søke det opp slik du kan søke opp personer.
  5. Bruk webmail-tjenesten mail.uio.no.

mvh Gruppe for drift av meldingstjenester

 

Publisert 26. sep. 2018 09:29

Canvas er nede. Vi er klar over problemet og jobber med en løsning.

 

Oppdatering 11:27: Det er nå meldt at problemet med Canvas er løst

Publisert 25. sep. 2018 13:07

Et problem har rammet et mindre antall utgående e-post, der sending har feilet og avsender har fått feilmelding. Med utgående e-post mener vi e-post fra UiOs systemer til eksterne systemer, f.eks. Gmail, Hotmail, eller andre firmaer. Dette gjelder e-post sendt mellom 12:10 og 12:55.

Dersom du ikke har fått en feilmelding kan du anta at sending har gått fint. Feilen er rettet.

Publisert 21. sep. 2018 09:42

Oppdatering mandag 24/9:
Av og til kommer lyden 3-4 sekunder senere.
Stumme anrop eller enveis tale forekommer også.
Feilsøking/retting har høy prioritet.

 

Fredag 21/9:
"Stumme samtaler"
Vi er i gang med identifisering av problemet og feilsøking.

Oppdatering 10:31
Det ser bedre ut nå. Men vi opplever at det av og til tar noen sekunder fra samtalen er koblet opp til tale fungerer.

Oppdatering 11:50
Fortsatt samme feil. Stumme anrop kan også forekomme på utgående anrop. Vi jobber med saken, men antar at feilen ligger hos Telenor etter en oppgradering.

 

Publisert 17. sep. 2018 12:39

Epay – UiOs nettbutikk – har for tiden problemer med SSL-sertifikatet som gjør tjenesten utilgjengelig. Dette medfører at det ikke er mulig å gjennomføre betalinger. Det jobbes med saken.

Publisert 16. sep. 2018 13:22

Det er for tiden problemer med passord.uio.no. Vi jobber med saken.

Publisert 14. sep. 2018 12:27

Vi opplever for tiden problemer med nettverket ved Senteret for menneskerettigheter. 

Vi ser på saken, oppdateringer vil komme her. 

Fiberleverandør har startet feilsøking av problemet. 

Oppdatering: Det er funnet fiberbrudd ca. 350 meter fra CA.

Nettet kom igjen tirsdag kl. 0930.

 

Publisert 12. sep. 2018 14:15

Flere databaseservere er nede pga. nettverksproblemer noe som påvirker flere tjenester, bl.a. Cerebrum/bofh, FS for flere institusjoner, RT, m.m. Vi kommer med oppdatering.

Ved spørsmål kontakt Houston på telefon.

Publisert 5. sep. 2018 09:47

Det er for tiden problemer med SMS-løsningen på uioguest. Vi jobber med saken. Problemet ser ut til å være løst, men det er ikke bekreftet fra leverandør enda.