Driftsmeldinger fra IT

Publisert 17. apr. 2018 09:08

Siden i går litt før 16 tiden stoppet integrasjonen mellom SAP og Cerebrum, vi jobber for å finne ut av hva som skjedde og fikser snarest mulig.

Publisert 16. apr. 2018 08:35

Vi har litt problemer med mottak av e-post utenfra idag.

Det kan bli noen forsinkelser på levering av e-post.

Problemet skal nå være løst.

(Dette gjelder altså ikke e-post internt i exchange.)

Publisert 9. apr. 2018 09:17

Feilen er meldt til fiberleverandør. Uvisst når forbindelsen kommer opp.

Publisert 6. apr. 2018 11:50

Microsoft meldte at det var sentrale problemer som påvirket Europe, Asia og Japan.Tjenesten er nå oppe igjen. Se også nettsiden https://status.office365.com/

Publisert 4. apr. 2018 12:49

Vi har hatt problemer med integrasjonen mellom Cerebrum og AD siden idag tidlig (klk. 7 ca.). Vi jobber for å få fikset dette snarest.

Publisert 3. apr. 2018 11:59

Siden fredag 23. mars har vi hatt en stopp med integrasjonen mellom SAP og Cerebrum, vi jobber på saken for å få funnet ut mer på hva som skjedde.

Publisert 28. mars 2018 13:40

Blir antakelig ikke løst før tirsdag etter påske.

Publisert 23. mars 2018 10:48

[update 2018-03-26T15:00]

Alt ser ut til å virke igjen.

Vi takker for tålmodigheten.

---

Windows 10 OSD er nede.  Vi jobber med saken.

[update 2018-03-23T13:35]

Ting begynner å komme på plass igjen, men vi har nok ikke stabil drift av OSD før mandag.

Publisert 22. mars 2018 12:55

Åpningstider påsken 2018

Uke 13:

Vanlige åpningstider mandag, tirsdag, onsdag.

Stengt skjærtorsdag, langfredag, påskeaften(lørdag) og første påskedag (søndag).

Uke 14:

Stengt andre påskedag (mandag)

Vanlige åpningstider resten av uken

Publisert 22. mars 2018 11:06

Det er problemer med lisens til Stata SE i kiosk og det jobbes aktivt med å løse dette. 

Lisens til Stata er fikset. 

Publisert 6. mars 2018 11:03

Vi opplever problemer med nettverket som gjør at brukere ikke får nett i forskningsveien 7. Det er brudd på fiberforbindelse og montører er på plass for å utbedre feilen.

Driftsmeldingen vil bli oppdatert når problemet er løst.

Oppdatering: Problemet skal være løst og nett være tilgjengelig igjen. 

Publisert 5. mars 2018 14:21

Nettet ved Tøyen Naturhistorisk Museum er for øyeblikket nede. Det jobbes med å få løst problemet. Driftsmeldingen vil bli oppdatert når problemet er løst.

Oppdatering: Problemene skyldes et strømbrudd. Det jobbes fremdeles med å få nettet opp igjen.

Oppdatering: Nettet er nå oppe igjen, og problemene er løst.

Publisert 5. mars 2018 14:10

Det er for tiden problemer med Pullprint.

Vi jobber med saken. Beklager ulempene dette medfører.

Publisert 1. mars 2018 15:11

Enkelte brukere opplever problemer ved pålogging på win.uio.no og får feilmeldingen "Please wait for the VMware Horizon View Logon Monitor". Det jobbes med problemet.

Dersom man opplever dette, prøv å logge av og så på igjen. View.uio.no kan evnt. også benyttes.

Publisert 1. mars 2018 00:57

av-mgmt.uio.no/av-mgmt-prod01.uio.no er nede for vedlikehold. Bruk av-mgmt-prod02.uio.no/Fusion/WebClient i mellomtiden.

 

Oppdatering: av-mgmt/av-mgmt-prod01 er nå oppe igjen, og du kan bruke https://av-mgmt.uio.no for å bruke tjenesten.

Publisert 26. feb. 2018 14:29

Tjenesten for enrollment av nye enheter  til MDM systemet AirWatch er for tiden utilgjengelig.

BNT\KD-MLM er på saken sammen med leverandør for å løse problemet.

 

 

Publisert 26. feb. 2018 13:38

I forbindelse med en feil i konfigurasjonen vil smtp.uio.no ha gitt feilmeldingen «451 Temporary local problem - please try later» mellom cirka klokka 13.12 og 13.27.

Som feilmeldingen indikerer var dette en midlertidig feil, slik at innkommende e-post fra andre e-postsystem automatisk skal bli forsøkt levert på nytt.

Om man forsøkte å sende en e-post fra eget e-postprogram (ikke satt opp mot Exchange), f.eks. Thunderbird e.l., så må man som feilmeldingen sier selv prøve å sende på nytt.

Publisert 26. feb. 2018 10:13

Vi jobber med å få tjenesten til å fungere så snart som mulig. Beklager alle ulemper dette medfører.

Publisert 26. feb. 2018 09:18

Nettforbindelsen til ITS på Kjeller er for øyeblikket nede. 

Noen utfordringer gjør at rettetid for øyeblikket er ukjent.

 

Oppdatering: forbindelsen er nå OK.

Publisert 20. feb. 2018 16:41

Vi opplever enkelte problemer med nettverket som gjør at brukere ikke får nett  i forskningsveien 7. Mulig brudd på fiberforbindelsen, fiberleverandør er kontaktet. Rettetiden var satt til fredag kl 14 men er blitt forsinket.

USIT har kontaktet fiberleverandør. Beskjeden oppdateres så fort vi har mer informasjon.

Publisert 8. feb. 2018 09:25

Problemer med oppdatering av personer og VoIP-data i LDAP. Personer som nylig har byttet passord vil kunne oppleve problemer med å logge inn på feide tjenester.  

Problemet skal være løst. 

Publisert 6. feb. 2018 15:52

Personer og VoIP-data i LDAP er ble ikke oppdatert mellom mandag og tirsdag ettermiddag.

Publisert 5. feb. 2018 13:18

Det var et nettbrudd ca. 12.00 idag som gjorde at det ble brudd for hume, lagringshotell.uio.no, app-evs og win-evs.

Det skal ikke ha skapt store problemer for brukere av tjenestene.

Det vil komme et kort brudd etter klokken 21.00 ikveld for fordeling av ressurser.

 

Publisert 3. feb. 2018 11:34

Vi har for tiden problemer med passordtjenesten på passord.uio.no. 

Det jobbes med å løse problemet.

Publisert 2. feb. 2018 13:46

Se også sikkerhetsmelding fra UiO-CERT.

Det er offentliggjort et alvorlig sikkerhetshull i Adobe Flash Player. Det finnes foreløpig ingen fiks og sårbarheten blir allerede utnyttet.

Dersom Flash Player er strengt nødvendig for undervisning eller daglig arbeid, ta kontakt med din lokale it-avdeling.

Vi beklager på det sterkeste problemer dette måtte medføre.