Driftsmeldinger fra IT

Publisert 19. jan. 2018 09:51

Prosessen som sender bestillinger fra Basware PM vil være nede lørdag 20.01.2018 kl 20:00 – 20:30.

Om bestillinger blir forsøkt sendt i denne perioden, må de følges opp mot leverandør i etterkant.

Publisert 12. jan. 2018 12:25

Nettforbindelsen mellom UiO og Sogn Arena er nede. Kvantel som eier forbindelsen er varslet.

Oppdatert 12:44: Kvantel melder at det er fiberbrudd pga. en kollisjon.

Det jobbes med saken og forventet rettetid er foreløpig satt til 12.01.2018 22:00.


 
Publisert 12. jan. 2018 11:18

Grunnet et tjenestebrudd har Avdeling for administrativ støtte for tiden ikke nettilgang. Dette påvirker tilgjengelighet for de administrative støttetjenestene både på internett og fasttelefoner. Selve IT-tjenestene seksjonene forvalter skal ikke være berørt.

Berørte seksjoner omfatter:

  • Seksjon for lønn
  • Seksjon for regnskap
  • Seksjon for innkjøp
  • Seksjon for forvaltning av elektronisk saksbehandling og dokumentasjon
  • Seksjon for applikasjonsforvaltning
  • Seksjon for prosjekt/prosessforbedring

Utbedring av feilen er forventet ferdigstilt i løpet av natten.

Publisert 12. jan. 2018 09:15

Det er for tiden utfordringer med telefoni.
Det jobbes med å identifisere og løse problemene.
13:30   DELVIS LØST
**************************************
09:35
Feilen er nå løst.
Det kan fortsatt være problem med enkelte telefoner.
Telefonene vil registrere seg etterhvert, men det kan ta inntil en time eller mer før alle telefoner fungerer igjen.

Fiks du kan gjøre selv:
Trekk ut og sett inn nettverkskabelen på telefonen.
Telefonen bruker da et par minutter på å starte opp, og vil etter det fungere normalt.

Hvis din telefon fortsatt ikke fungerer etter kl 12:00 12/1/2018:
Kontakt "telefon@usit.uio.no"
Beskriv feilen kort og oppgi telefonnummer og eventuelt brukernavn.

**************************************
11:45 + 12:20
Nye problemer.
Innkommende til UiO fungerer delvis, det vil si av og til.
Og ca 30% av telefonene fungerer ikke.Telefon...

Publisert 10. jan. 2018 12:06

Den gamle SCCM-site UIO har problemer med synkronisering oppdateringer fra Microsoft.

Den nye SCCM-site OSL kjører som normalt.

 

OPPDATERING - Problemet er løst [2018-01-12]

 

 

 

Publisert 10. jan. 2018 08:59

Vi har for tiden problemer med at Word, Excel, Power Point applikasjonene og lignende ikke vises når man logger på online. Vi jobber med å få løst dette.

Publisert 5. jan. 2018 17:01

Xpand er utilgjengelig fra mandag 08.01.2018 fra 18.00 til 19.00 på grunn av planlagte systemoppdateringer.

Innmeldingsskjemaet på nett der studenter og ansatte kan melde inn henvendelser til Eiendomsavdelingene er derfor også utilgjengelig i dette tidsrommet.

Vi beklager ulempene nedetiden medfører!

Ring Vakt- og alarmsentralens nødnummer 22 85 66 66 dersom noe haster.

 

Publisert 5. jan. 2018 11:28

Heisann.

 

Ved en feil så ble deler av tjenesten kiosk.uio.no utilgjengelig idag mellom klokken 10:10 og 11:10. Det jobbes med å sikkerhets oppdatere alle windows servere i disse dager og det var planlagt å ta denne omstarten i natt men ved en feil så ble denne oppgaven aktivisert på dagtid.

Beklager dette.

 

Mvh

Erik V

USIT - GSD

Publisert 5. jan. 2018 10:04

Dear TSD user

Due to a serious security vulnerability in modern processors, which in practice affects all operating systems, and therefore almost all IT services, we need to perform maintenance on the entire TSD infrastructure. This means that all TSD services will be affected. Please do not start any critical work during this period.

We will try our best to complete the work tomorrow between 09:00 and 17:00 but due to the scope of work and the short planning horizon it is possible that parts of TSD will remain under maintenance until Monday 8th of January 17:00.

If you want more information please consult UiO security [1]. This has also been widely covered in Norwegian press [2,3]. Those who want more detail about the vulnerability can refer to more technical explana...

Publisert 4. jan. 2018 13:44

Grunnet et sikkerhetshull i Intel-prosessorer vil Windows klientmaskiner patches i kveld.

Dette vil sannsynligvis medføre en omstart av maskinene.

Alle oppfordres til å lagre arbeidet før de går for dagen.

Publisert 3. jan. 2018 10:41

Etter migrering til nytt lisensprogram i løpet av julen er det fortsatt feil i hvordan både studenter og ansatte på UiO blir tildelt lisenser i O365. Vi purrer nå på leverandøren for å få ryddet raskt opp.

Dette gjelder ikke alle brukere. Men de som opplever problemer vil få beskjed om at de ikke har gyldig lisens i O365 nå. Dette vil være knyttet til for eksempel MS Teams og Skype for Business.

Publisert 2. jan. 2018 09:45

Flere brukere har fått feilmeldingen "Kunne ikke kommunisere med serveren." ved forsøk på å endre passord gjennom passordtjenesten.

Årsaken var problemer med å sende SMS.

Publisert 20. des. 2017 12:57

Åpningstider Julen 2017

Georg Sverdrups Hus

Stengt torsdag 21.12 fra klokken 12:45 pga faglig seminar. Beklager eventuelle ulemper dette medfører.

Stengt fra og med mandag 25/12 til og med mandag 1/1. Deretter åpent som normalt.

Man - fre: 08:00 - 16:00

 

Kristen Nygaards Hus:

 

Lørdag 23/12: stengt

Søndag 24/12: stengt

Mandag 25/12: stengt

Tirsdag 26/12: stengt

Onsdag 27/12: 08:00-19:00

Torsdag 28/12: 0800-19:00

Fredag 29/12: 08:00-19:00

Lørdag 30/12: 10:00-16:00

Søndag 31/12: stengt

Mandag 1/1: stengt

Åpningstider uke 1 og uke 2:...

Publisert 19. des. 2017 13:00

Vi opplever siden idag tidlig ved 7 tiden ca. trøbbel i integrasjonen mellom Cerebrum og AD, nemlig at vi får ikke opprettet nye brukerkonti er det mest synlige problemet, vi prøver å rette opp så fort vi kan.

Publisert 19. des. 2017 09:32

Bofh er under vedlikehold, det var en uplanlagt nedetid beklager ...

Publisert 18. des. 2017 14:22

Vi holder på oppgradere SPSS sin lisensserver.

Det er mulig at det blir en kort periode (noen minutter) i forbindelsen med oppdateringen.

[OPPDATERING 2017-12-18 15:12] SPSS lisenserver er nå oppdatert

Publisert 15. des. 2017 11:27

Det har oppstått en feil hvor leverandør som er ansvarlig for tilordning av lisenser på Office 365 har fjernet Microsoft Teams tilgang for samtlige.

Det jobbes med løse problemet og vi kommer med mer info så snart vi vet mer.

For de som trenger akutt tilgang på Teams lisens, ta kontakt med Alexander Kvam.

Publisert 15. des. 2017 07:19

I løpet av kvelden / natten har det vært problemer med e-post ut og inn fra UiO (alt som går gjennom smtp.uio.no).

Problemene er rettet og e-post skal nå fungere som normalt.

E-post sendt ut / inn av UiO løpet av natten vil ha blitt midlertidig avvist av UiO og derfor forsinket.

Vi beklager ulempene dette medfører.

 

Spørsmål eller kommentarer kan rettes postmaster-kontakt@usit.uio.no

--

  Gruppe for drift av meldingstjenester

Publisert 8. des. 2017 11:30

Problemene er nå løst, men det vil fortsatt ta litt tid før all den forsinkede informasjonen blir overført.

Det er for tiden forsinkelse på synkronisering av noe data fra SAP. Synkroniseringen av dette har ikke fungert siden 5. desember. Vi jobber med å løse problemene.

Dette gjelder følgende typer informasjon:

Automatiske ansattgrupper i Cerebrum, informasjon om OU/stedkoder, printerkvoter, data til CIM, data til UA, og data til Cristin.

Publisert 7. des. 2017 14:16

På grunn av teknisk vedlikehold av IBX/Tradeshift-portalen, anbefaler vi å IKKE SENDE BESTILLINGER  fra Bestillingssystemet Basware PM i perioden lørdag 9. desember kl. 06:00 til søndag 10. desember kl. 22:00.

Bestillingssystemet vil være tilgjengelig for andre oppgaver.


Vi beklager de ulemper dette måtte medføre.

Publisert 6. des. 2017 10:49

Vi opplever problemer med innloggingen til mobilprint.uio.no.

Vi beklager ulempene dette medfører. 

Løst kl. 10:50

Publisert 4. des. 2017 09:54

Vi opplever for tiden problemer med telefonsystemet ved UiO.

Vi beklager ulempene dette medfører. 

Oppdateringer kommer fortløpende.

 

Oppdatering 10:05:

Vi opplever også problemer med nav.uio.no

Det jobbes med saken.

 

Oppdatering 10:20:

Problemene med nav.uio.no har blitt løst.

 

Oppdatering 11:00:

Problemet er løst. 

Telefonene er på vei opp igjen, og alle telefoner vil antageligvis være online igjen iløpet av en time.

Publisert 30. nov. 2017 09:57

Det er for tiden utfordringer med SMS-utsending på den trådløse gjestenettløsningen.

Det jobbes med å løse saken.

Publisert 29. nov. 2017 11:32

Unfortunately we are seeing some issues with some of our Linux VMs. We are hard at work looking for the root cause of the issue.

If you are experiencing trouble with your virtual machines, please contact us at tsd-drift@usit.uio.no and we will do what we can to get things back in order as quickly as possible.

Our sincere apologies for any inconvenience. TSD@USIT

http://www.uio.no/english/services/it/research/sensitive-data/log/trouble-with-linux-virtual-machines.html

 

Publisert 26. nov. 2017 17:48

Passord o.a. for personer (FEIDE, weblogin o.a.) er frosset.  Andre passord blir oppdatert - mail, brukere, etc.  Vi jobber med saken.