Driftsmeldinger fra IT

Publisert 23. mars 2019 13:38

Vi opplever at enkelte brukere har problemer med å ta i bruk programmer gjennom view.uio.no. Vi driver å undersøker dette problemet for øyeblikket. For de som opplever problemer gjennom view.uio.no, henviser vi dere til å bruke kiosk.uio.no i mellomtiden. 

Publisert 13. mars 2019 10:58

Det har blitt rapportert inn at enkelte brukere har problemer med å laste inn moduler i Linux VM i TSD. Vi undersøker problemet og kommer tilbake med mer informasjon.

Publisert 13. mars 2019 09:41

Det er problemer med databasen for https://minestudier.uio.no så tjenesten er nede midlertidig.

Saken ble løst kl 0946.

Publisert 11. mars 2019 08:29

Når man ringer til telefonkøer fra eksterne numre, kommer man ikke fram. Vi jobber med å rette feilen.

Publisert 8. mars 2019 08:37

Det er full disk på lkit-ts01, noe som kan skape noe tregheter og problemer med pålogging for noen brukere.

Vi jobber med saken!

Publisert 8. mars 2019 07:44

På Med, EA og UV vil det være nødvendig å skru av og på Wi-Fi når maskinen har kjørt en GPUpdate. Dette er en engangs jobb.

Når Med, EA og UV er over på ny tjener så regner vi med at DA vil fungere for de andre fakultetene/avdelingene.

Ellers for lokal-it se mail sendt fra Tor Fuglerud torsdag 7/3-19 klokken 14:18. Innholdet er dette " 

Bærbare Windows 10 maskiner ved MedFak, Eiendomsavdelingen og UV flyttes til ny Direct Access tjener. Dette gjøres for å løse last problemer på den opprinnelige Direct Access tjeneren.

 

Maskinene får instruksen om å bytte DA tjener ved GPO. Siden maskinene må være påskrudd en viss tid før en GPO endring treffer dem vil selve flyttingen ta noe tid.

 

Vi regner med å ha ferdigstilt en tredje DA tjener i løpet av fredagen og vil da starte flytting av maskiner til denne også.

 

***VIKTIG*** Når maskinen har prosessert GPOen vil den miste DA...

Publisert 6. mars 2019 13:10

Integrasjonen mellom Cerebrum og AD er forsinka på opp mot eit døger. Vi jobber med å finne ei løysing.

Bakgrunnen for forsinkinga er at det er oppretta mange nye, store tilgangsgrupper, som tek tid å få overførd. Dette påvirker også oppdateringa av brukarkontoar.

Oppdatering 7. mars: Forsinkinga mot AD er redusert til seks timar.

Publisert 5. mars 2019 15:05

TSDs selvbetjeningsportalen https://selfservice.tsd.usit.no er for øyeblikket nede, og forsøk på innlogging vil resultere i en 502-feil.

Vi er klar over problemet og jobber med saken. 

Publisert 25. feb. 2019 10:57

Vi har problemer med innlogging via Thinlinc-protokollen i TSD. Det er derfor ikke mulig å logge inn i virtuelle Linuxmaskiner i TSD. 

 

Vi jobber med saken, og oppdater fortløpende.

Publisert 22. feb. 2019 14:23

Det oppleves noen problemer med DirectAccess for brukere pga for høy last på tjeneren.

Sluttbruker vil merke dette ved at man ikke får kontakt med UiO tjenester fra UiO-maskiner hjemmefra. Dette er for eksempel hjemmeområder, fellesområder, bibliotekstjenester og andre UiO-tjenester og ressurser.

 

Vi beklager ulempene dette medfører og jobber med å rette problemet. 

Publisert 19. feb. 2019 08:23

Det er for øyeblikket problemer med nettforbindelsen ved flere steder. Det jobbes for å få løst problemet.

Fiberbrudd i sentrum.

Berørte enheter:

  • Vikingskiphuset
  • Villa Grande
  • Senter for menneskerettigheter
  • Skippergata 23 (Jussbuss/jurk)
  • Misjonssalen

Oppdatering fra Broadnet kl 13:53:

En større graveskade i krysset Chr. IV gate og Universitetsgt. Broadnet håper å få rettet feilen i løpet av kvelden.

 

Oppdatering kl 0630:

Alle forbindelser skal være oppe

 

 

Publisert 15. feb. 2019 09:31

Enkelte brukere kan oppleve at programkiosken gir en feilmelding som sier 'you are not entitled to use the system'. Dette er en feil fra vår side og det jobbes med å løse problemet. 
 

Publisert 13. feb. 2019 13:05

Det er noe driftsforstyrrelser på nettet som gir treghet i epostløsningen. Dette kan merkes i noen epostklienter, og kan gi noe forsinket levering av epost.

Publisert 12. feb. 2019 08:35

"For ansatte"-sidene er for øyeblikket utilgjengelige.

Det jobbes med å få rettet opp i dette.

Oppdatering: Sidene skal være være oppe igjen nå.

Publisert 11. feb. 2019 08:40

Det er for tiden problemer med passordtjenesten som gjør at man ikke får byttet passord på https://passord.uio.no eller i bofh. 
Det fungerer heller ikke å bygge noe brukerkontoer i bofh for øyeblikket. 
Brukere opplever feilen ved at de får logget seg inn, men ikke får byttet passord.
Det jobbes med å rette feilen. 

Publisert 6. feb. 2019 09:07

For øyeblikket opplever en del brukere problemer med å komme seg inn i DUO. Det jobbes med å få løst problemet.

Driftsmeldingen vil bli oppdatert så snart vi vet mer

Oppdatering: Tjenesten har fått en omstart, og alt skal nå fungere som normalt.

Publisert 5. feb. 2019 12:13

Systemet er oppe, men kommunikasjonen med klientene er rammet. Det jobbes med saken.

oppdatering 13:30: Den grunnleggende feilen er funnet og rettet.  Det kan ta en time eller to før alt er normalisert.

Publisert 5. feb. 2019 10:10

Vi opplever litt problemer med innlogging til Airwatch akkurat nå.
Det jobbes med å rette feilen. 

Publisert 2. feb. 2019 13:55

Studentar sine fødselsnummer har blitt fjerna frå Cerebrum. Dette påvirker alle tenester som integrerer med Cerebrum og Feide, og bruker fødselsnummer.

Feilen oppstod natt til lørdag 2. februar.

Publisert 2. feb. 2019 12:19

En sentral komponent som brukes av FS har fått problemer i natt. Dette er grunnen til at en del studenter har mistet tilgang til sine emner i Mine studier, studentweb og Canvas. Vi jobber med å fikse problemet så fort vi kan.

 

 

Publisert 29. jan. 2019 15:25

Nedetid på ct.uio.no fra klokken 08:30 til ca. 11:00 onsdag 30.01.19 som følger av oppgradering av Current Time.

Publisert 23. jan. 2019 15:55

Det er kjent at det er et foreløpig nettverksproblem på IFIKK. Det jobbes med å løse problemet.