Driftsmeldinger fra IT

Publisert 21. jan. 2020 11:37

Cerebrum ble oppgradert igår og det skjedde en feil underveis og moderatorer for noen grupper kan ikke se det lenger via Brukerinfo

Vi jobber med å få fikset dette så fort som mulig

Publisert 13. jan. 2020 15:36

Det er for tiden problemer med å åpne programmer fra view.uio.no via VMWare Horizon Client. Det ser ut som programmene starter, men brukere blir kastet tilbake til programvareoversikten uten at det åpnes. Alternativt kan https://view.uio.no brukes i nettleser inntil videre.

Det jobbes med å rette feilen.

Publisert 20. des. 2019 13:51

En del dashboards har blitt utilgjengelige.

I forbindelse med opprydding av nettgrupper har dette påvirket tilgang til dashboards.

Midlertidig fiks skal ha rettet dette for de fleste nå.

RT-drift vil på sikt få på plass en permanent løsning 

Hvis du fortsatt savner dashboards, send en sak til it-support@uio.no med dashboard-navn.

Publisert 14. des. 2019 13:14

Enkelte brukere opplever for tiden problemer med å logge på. Vi jobber med å rette feilen.

Publisert 11. des. 2019 09:24

11/12 - 2019 09:00:
Det er fortiden problemer med utskrift. Brukere opplever at utskrift ikke dukker opp på skrivere når man skriver ut med pullprint.
Vi jobber med å rette feilen.

Publisert 10. des. 2019 15:56

Dette påvirker også Villa Grande

Oppdatering: Nett-drift har feilsøkt og funnet fiberbrudd. GlobalConnect har teknikere ute i felten i kveld/natt for å rette feilen.

Nettet tilbake ca kl 02:45 i natt

 

Publisert 4. des. 2019 12:02

E-post sendt fra UiO til eksterne mottakere mellom cirka klokka 16 i går, tirsdag 3. desember, og fram til i dag klokka 12 kan feilaktig komme i retur. 

Hvis du får en returmelding («bounce / delivery failure») hvor SPF er nevnt som grunn (eller e-post har blitt levert til mottakeren tidligere), vennligst prøv å sende e-posten på nytt.

Oppdatering:

  • Problemet er løst, men siden noen systemer mellomlagrer oppslag i DNS, så kan det ta opptil 12 timer før mottakers e-postsystem godtar e-posten.
  • Omfanget av er begrenset siden det ser ut til at mottakers system må ha implementert SPF feil for at e-post skal avvises.

Oppdatering 6. desember:

  • Vi ser at enkelte eksterne systemer opererer med lang tid for mellomlagring av resultater på oppslag, og gir derfor fortsatt SPF-feil for UiO. Det er dessverre ingenting vi kan gjøre på vår side for å fremskynde oppdatering.

 

Publisert 29. nov. 2019 11:47

Det er for tiden problemer med å opprette gjestebrukere, DNS-og DHCP-registreringer samt karantenehåndteringer i bofh, da dette vil produsere en feilmelding.
Vi er klar over problemet og jobber med å rette feilen.

Publisert 27. nov. 2019 08:48

Vi har problemer med passord.uio.no for øyeblikket. Brukere opplever feilmeldingen "The server appears to be down" ved innlogging.
USIT jobber med å rette feilen.
 

Publisert 22. nov. 2019 11:53

Det var på et tidspunkt problemer med ukomm. Dette skal nå være løst.

Dersom du fremdeles opplever problemer med ukomm kan du ta kontakt med Houston.

Publisert 21. nov. 2019 14:13

Det er rapportert om at enkelte brukere har problemer med å koble seg på Eduroam-nettet.
Brukere kan oppleve at de kobler seg mot nettverket men ikke får tildelt IP-addresse.
Problemene ser ut til å være noe sporadiske og løser seg ofte ved å forsøke å koble seg til på nytt.
Usit undersøker videre.
 

Publisert 19. nov. 2019 13:39

Enkelte brukere kan oppleve problemer med gruppeoversikten på brukerinfo.uio.no. De vil oppleve en 504 Gateway time-out feilmelding.
Det jobbes med å løse feilen.

Publisert 15. nov. 2019 08:36

Noen brukere opplever at utskrift ikke blir sendt via skriverkøen ricoh ( \\pullprint\ricoh ). Vi undersøker dette nærmere.

I mellomtiden kan de som opplever dette sende utskriften til skriverkøen hp ( \\pullprint\hp ).

Oppdatering: Problemet er løst. Feilen skyldtes feil i oppdatert driver.

Publisert 13. nov. 2019 11:19
Dette skyldes den planlagte endringen her: https://www.uio.no/tjenester/it/aktuelt/planlagte-tjenesteavbrudd/2019/2019-11-13-ny-bofh-client.html
 

Feilen som kan oppstå kan være slikt eller liknende når du kjører 'bofh' kommandoen på maskinen din:

Error setting up SSL cert handling: javax.net.ssl.SSLHandshakeException: Bad server certificate: No CA match.

Får du dette problemet vær så snill se oppskrift i e-post sendt til lk-alle på mandag eller i lenken ovenfor.
[Vi fikk ikke noen tilbakemeldinger gjeldende trøbbel iforhold til dette fra igår tidlig egentlig, så denne er vel løst innen den tidsspenningen som vi opprinnelig anslo]

Publisert 12. nov. 2019 15:12

Vi har problemer med video i Vortex som medfører at det ikke er mulig å laste opp videoer i Vortex. Avspilling av allerede opplastede videofiler fungerer som det skal.

Dette påvirker også opplasting av forelesningsopptak fra Forelesningsopptak og Cynap. Disse vil bli lastet opp når problemene er fikset.

Vi jobber med saken og beklager evt. ulemper dette medfører.

Oppdatering: Problemet er løst, og opplasting av Video og forelesningsvideoer til Vortex fungerer igjen. Forelesningsvideoer som ikke ble lastet opp mens problemene pågikk blir lastet opp fortløpende. Vi beklager ulempene.

Publisert 5. nov. 2019 11:12

For øyeblikket er det enkelte brukere som opplever problemer med å få opp e-post. Dette gjelder både via OWA og via e-postklient.

Det jobbes med å få løst problemet.

Utifra tilbakemeldingene vi fikk, var dette et midlertidig problem. Si fra om du fremdeles opplever problemer.

 

Publisert 5. nov. 2019 07:33

 

Houston/førstelinjen på Usit har mye sykdom og stor sakspågang, dette gjør at det må forventes lengre saksbehandlingstid enn normalt.

Publisert 31. okt. 2019 09:56

 

Pga sykdom holder vi åpent fra 12:00 til 16:00 i Houston lørdag 2-11-2019.

Publisert 22. okt. 2019 12:26

Det er for øyeblikket problemer med å opprette nye skjemaer når man huker av i boksene for "Hvilke personopplysninger vil du lagre om den som svarer?".

Det jobbes med å få rullet ut en fiks for dette.

Publisert 21. okt. 2019 14:32

En av to tjenere bak imap.uio.no fikk problemer i løpet av helgen, noe som medførte at tjenesten var ustabil. Dvs. man vil ha hatt en cirka 50% sjanse for å havne på en tjener som fungerer eller ikke.

Det ble gjort noe feilretting søndag, men problemet var først løst for alle fra cirka 12 i dag (mandag 21. oktober).

Publisert 17. okt. 2019 16:01

Vi opplever noe problemer med e-postløsningen. Brukere kan oppleve at det er problemer med å lese e-post. Vi jobber med saken.

Oppdatering: Endringen som skapte problemer er reversert og e-post skal fungere som normalt igjen nå.

Beklager ulempene dette medførte!

 

Publisert 11. okt. 2019 10:42

Det er fortiden nedetid på mobilprint.uio.no pga en lisens. Vi jobber med å løse problemet.

Oppdatering 11/10-2019 12:05:
Det er satt opp en midlertidig test-server i produksjon nå, som gjør at tjenesten fungerer. Hvis man opplever samme feilmelding kan man utføre en DNS-flush. På windows: åpne programmet "Command Promt" og kjør kommandoen "ipconfig /flushdns".

Oppdatering 11/10-2019 14:30
Lisensproblemet løst

Publisert 11. okt. 2019 08:32

Flere programmer i bruk ved UiO er ikke kompatible med macOS Catalina. Blant dem SPSS. Det anbefales derfor å vente med å oppgradere til macOS Catalina til nye versjoner av inkompatible programmer foreligger.

Publisert 7. okt. 2019 14:36

Lisensene for programvaren f4 og f5 er forløpig utgått. Det jobbes med å oppdatere lisennøkklene. Vi vil oppdatere denne driftsmeldingen når de er på plass. Forsinkelsen skyldes den tyske nasjonaldagen, da produsenten holder til i tyskland.

Publisert 3. okt. 2019 12:22

Cerebrum er nå oppe igjen.

Det blir en kort nedetid for Cerebrum-tjenester nå på grunn av et heng mot databasen. Dette vil først og fremst være merkbart ved at brukergrensesnittene mot Cerebrum (bofh, Brukerinfo og Passordtjenester) ikke er tilgjengelige.

Vi jobber med å få løst det så fort som mulig. Vi beklager ulempene.