Driftsmeldinger fra IT

Publisert 23. jan. 2019 15:55

Det er kjent at det er et foreløpig nettverksproblem på IFIKK. Det jobbes med å løse problemet.

Publisert 22. jan. 2019 11:11

I en perioden fra 09:40 har Vortex/nettsider hatt problemer pga. problemene med lagring. Vortex har stort sett kjørt fra reserveløsningen (dvs. i lesemodus) med data fra i natt. 

Mens Vortex er i lesemodus, er det ikke mulig å redigere nettsider.

Endringer siden i natt vil bli synlige igjen når vi kommer tilbake til vanlig drift. Det vil kunne veksle litt mellom lesemodus og vanlig drift mens vi arbeider med problemene.

Oppdatering

  • 11:30: www.uio.no er nå i vanlig drift igjen. Vi forsøker å settte de andre nettstedene i vanlig drift litt etter litt.
  • 12:30 Alle nettsteder er nå i vanlig drift igjen.
Publisert 22. jan. 2019 11:07

Det har vært heng på sentral fillagring i to perioder i formiddag:
9.35-10.50 og 10.10-10.35.   Berørte filtjenere:

- Hume - hjemmeområder for studenter
Lagringshotell.uio.no
- App-EVS - dataområder for applikasjoner, bl.a deler av sentralt webhotell
- Win-EVS - dataområder for windows-applikasjoner o.a

Vi vet ikke hva årsaken til hengene var, og jobber for å finne ut av det.

Publisert 18. jan. 2019 14:07

Mellom 13:30 og 14:06.  Rettet nå.

Publisert 17. jan. 2019 18:39

Et strømbrudd i forbindelse med planlagt vedlikehold gir redusert kapasitet i datanettet i Fysikk- og Kjemibygningene.

Publisert 17. jan. 2019 11:04

Det er for øyeblikket problemer med SCCM, som blant annet gjør at Software Center ikke fungerer.

Vi jobber med saken.

Publisert 14. jan. 2019 14:52

Det er for øyeblikket problemer med noen av statistikk-applikasjonene på view.uio.no. Vi jobber med å løse problemet.

Publisert 14. jan. 2019 11:16

Det skal ha blitt utarbeidet en løsning til problemene ved bruk av nettleseren Edge mot uio.no.  

Løsningen er testet og vil tre i kraft den nærmeste tiden. 

Publisert 11. jan. 2019 09:41

Flere brukere opplever for øyeblikket at man ikke får startet programmer fra programkiosken via Remote Desktop.

Det skal være mulig å bruke programmene via programkiosken på view.uio.no

Det jobbes med å få løst problemet.

Oppdatering: Problemet skyldtes en feil med RDS Broker. Dette problemet er nå fikset.

Publisert 9. jan. 2019 13:38

Vi opplever for øyeblikket problemer med Eduroam hvor enkelte enheter blir rammet. Kilden til problemet er lokalisert og vi jobber med å få løst dette.

Publisert 9. jan. 2019 12:34

Enkelte brukere kan oppleve problemer med e-postsystemet. Både Outlook og bruk av Outlook Web App på https://mail.uio.no. Vi jobber med feilsøking og beklager ulemper.

Oppdatering: To av Exchange-tjenerne fikk problemer etter sikkerhetsoppdatering. Vi har funnet årsaken til problemet og løst det, Outlook og OWA skal nå fungere som normalt.

NB - vi vil fortsatt jobbe med sikkerhetsoppdateringer ut dagen (9. januar), kortvarig hikke kan forekomme. Dersom du opplever problemer som ikke er løst innen 30-60 sekunder, ta kontakt: postmaster-kontakt@usit.uio.no

Publisert 4. jan. 2019 13:32

Vi opplever for tiden at noen kan ha lisensutfordringer med Adobe Acrobat Pro.

Det jobbes med å løse problemet. 

Publisert 2. jan. 2019 14:54

Oppdatering: Tjenesten skal fungere som normalt nå.

Det er for øyeblikket problemer med utskriftstjenesten på mobilprint.uio.no

Det jobbes med å løse problemene. Driftsmeldingen vil bli oppdatert når vi vet mer.

Publisert 2. jan. 2019 10:35

Update: Issues should be solved now.

There are currently problems with the 2 factor authentication, which makes new logins to TSD impossible. (Existing connections are not affected.)

A side effect is also that synchronization of new QR code keys has stopped.

Publisert 20. des. 2018 10:53

Det er for øyeblikket problemet med passord.uio.no som gjør at det ikke er mulig å bytte passord. 

Tjenesten er oppe å kjører igjen. 

Publisert 20. des. 2018 10:31

Cerebrum opplever problemer. Vi jobber med å løse dem.

Publisert 19. des. 2018 10:41

Det var en kort nedetid på bofh serveren fra 10:30 til 10:38. 
Bofh er nå oppe å kjører igjen. 

Publisert 14. des. 2018 08:51

Vi har for tiden problemer med kiosk.uio.no

Det jobbes med en løsning.

 

I mellomtiden anbefaler vi alle til å bruke view.uio.no

Publisert 13. des. 2018 10:34

Pga av nødvendig vedlikehold vil jobber som går i Cerebrum bli pauset fra ca kl 11, etterfulgt av en kort stans av Cerebrum ca kl 11:30 før vi er oppe som normalt igjen.
Dette vil medføre at enkelte jobber som kjører i Cerebrum blir forsinket i perioden og litt etterpå.

 

Edit: Var oppe igjen kl 11:07.

 

Publisert 13. des. 2018 08:12

Nettsidene skal nå fungere som normalt.

I en perioden fra seint onsdag kveld var nettsidene låst for redigering, og innholdet var ca. et døgn gammelt (fra natt til onsdag). Endringer fra i går var tilsynelatende borte i denne perioden, men er nå tilbake. For www.uio.no varte dette et par timer i natt. For andre deler av nettstedet varte det frem til ca. kl 10:00 i dag.

Publisert 13. des. 2018 07:22

Pga. tekniske problemer er Vortex satt i lesemodus, dvs. at man kan lese men ikke redigere nettsidene. Vi jobber med saken. uio.no var oppe igjen 13/12 ca. kl. 00.30, vi jobber med å få hostene opp igjen.

Oppdatering:

Løst for alle deler av nettstedet torsdag ca. kl. 10:00
Innholdet som ble vist i perioden var fra natt til onsdag.
Endringer fra onsdag er nå synlige igjen.

Publisert 12. des. 2018 08:36

For-ansatt og Mine studier sidene er foreløpig nede. 

Problem skal være løst nå!

Publisert 29. nov. 2018 16:02

Det kommer for tiden opp en feilmelding når man prøver å logge seg på studentweb.uio.no: 

  • Innlogging feilet. Forsøk å logge inn på nytt. Hvis problemet vedvarer kontakt support

Vi jobber med å løse problemet. 

Publisert 28. nov. 2018 13:13

Fra natt til idag har brukerkontooppretting i AD via Cerebrum stoppet opp, vi jobber med saken!