Driftsmeldinger fra IT

Publisert 13. nov. 2019 11:19
Dette skyldes den planlagte endringen her: https://www.uio.no/tjenester/it/aktuelt/planlagte-tjenesteavbrudd/2019/2019-11-13-ny-bofh-client.html
 

Feilen som kan oppstå kan være slikt eller liknende når du kjører 'bofh' kommandoen på maskinen din:

Error setting up SSL cert handling: javax.net.ssl.SSLHandshakeException: Bad server certificate: No CA match.

Får du dette problemet vær så snill se oppskrift i e-post sendt til lk-alle på mandag eller i lenken ovenfor.

Publisert 12. nov. 2019 15:12

Vi har problemer med video i Vortex som medfører at det ikke er mulig å laste opp videoer i Vortex. Avspilling av allerede opplastede videofiler fungerer som det skal.

Dette påvirker også opplasting av forelesningsopptak fra Forelesningsopptak og Cynap. Disse vil bli lastet opp når problemene er fikset.

Vi jobber med saken og beklager evt. ulemper dette medfører.

Oppdatering: Problemet er løst, og opplasting av Video og forelesningsvideoer til Vortex fungerer igjen. Forelesningsvideoer som ikke ble lastet opp mens problemene pågikk blir lastet opp fortløpende. Vi beklager ulempene.

Publisert 5. nov. 2019 11:12

For øyeblikket er det enkelte brukere som opplever problemer med å få opp e-post. Dette gjelder både via OWA og via e-postklient.

Det jobbes med å få løst problemet.

Utifra tilbakemeldingene vi fikk, var dette et midlertidig problem. Si fra om du fremdeles opplever problemer.

 

Publisert 5. nov. 2019 07:33

 

Houston/førstelinjen på Usit har mye sykdom og stor sakspågang, dette gjør at det må forventes lengre saksbehandlingstid enn normalt.

Publisert 31. okt. 2019 09:56

 

Pga sykdom holder vi åpent fra 12:00 til 16:00 i Houston lørdag 2-11-2019.

Publisert 22. okt. 2019 12:26

Det er for øyeblikket problemer med å opprette nye skjemaer når man huker av i boksene for "Hvilke personopplysninger vil du lagre om den som svarer?".

Det jobbes med å få rullet ut en fiks for dette.

Publisert 21. okt. 2019 14:32

En av to tjenere bak imap.uio.no fikk problemer i løpet av helgen, noe som medførte at tjenesten var ustabil. Dvs. man vil ha hatt en cirka 50% sjanse for å havne på en tjener som fungerer eller ikke.

Det ble gjort noe feilretting søndag, men problemet var først løst for alle fra cirka 12 i dag (mandag 21. oktober).

Publisert 17. okt. 2019 16:01

Vi opplever noe problemer med e-postløsningen. Brukere kan oppleve at det er problemer med å lese e-post. Vi jobber med saken.

Oppdatering: Endringen som skapte problemer er reversert og e-post skal fungere som normalt igjen nå.

Beklager ulempene dette medførte!

 

Publisert 11. okt. 2019 10:42

Det er fortiden nedetid på mobilprint.uio.no pga en lisens. Vi jobber med å løse problemet.

Oppdatering 11/10-2019 12:05:
Det er satt opp en midlertidig test-server i produksjon nå, som gjør at tjenesten fungerer. Hvis man opplever samme feilmelding kan man utføre en DNS-flush. På windows: åpne programmet "Command Promt" og kjør kommandoen "ipconfig /flushdns".

Oppdatering 11/10-2019 14:30
Lisensproblemet løst

Publisert 11. okt. 2019 08:32

Flere programmer i bruk ved UiO er ikke kompatible med macOS Catalina. Blant dem SPSS. Det anbefales derfor å vente med å oppgradere til macOS Catalina til nye versjoner av inkompatible programmer foreligger.

Publisert 7. okt. 2019 14:36

Lisensene for programvaren f4 og f5 er forløpig utgått. Det jobbes med å oppdatere lisennøkklene. Vi vil oppdatere denne driftsmeldingen når de er på plass. Forsinkelsen skyldes den tyske nasjonaldagen, da produsenten holder til i tyskland.

Publisert 3. okt. 2019 12:22

Cerebrum er nå oppe igjen.

Det blir en kort nedetid for Cerebrum-tjenester nå på grunn av et heng mot databasen. Dette vil først og fremst være merkbart ved at brukergrensesnittene mot Cerebrum (bofh, Brukerinfo og Passordtjenester) ikke er tilgjengelige.

Vi jobber med å få løst det så fort som mulig. Vi beklager ulempene.

Publisert 25. sep. 2019 13:33

Studenter opplever at E-pay alternativet ikke er tilgjengelig på utskrift.uio.no. Det jobbes med å rette feilen.

Publisert 23. sep. 2019 09:28

Det er for tiden noen problemer med nettskjema som gjør tjenesten utilgjengelig.
Det jobbes med å løse problemene. Beklager det inntrufne.

Publisert 19. sep. 2019 09:57

Det meldes om treghet i SCCM consolen via lkit-ts01 og 03, uvisst om 02 også er berørt. Treghet forekommer også ved feks listing av prosesser i PowerShell.

USIT er på saken og jobber fortløpende med å fikse feilen.

10:15:
sccm-uio-p01 fikk en omstart og responstiden er drastisk bedret. fungerer som normalt.

Publisert 17. sep. 2019 13:46

Det er for tiden noen tekniske problemer med UHAD.

UHAD-kiosk vil derfor være tilgjengelig. Dette vil gjøre følgende tjenester utilgjengelig:
- FS
- UBW ( Agresso)
- Ephorte for UiB & UiO

Det jobbes aktivt med å løse problemet.

2019-09-18 15:30:

Tjenestene er nå tilgjengelig igjen, men det kan oppleves noe treghet i systemene. Vi løser driftsmeldingen når tjenesten er fullstendig friskmeldt.

2019-09-19 14:50:
Problemene med tjenesten er nå løst.
 

Publisert 12. sep. 2019 14:10

Vi opplevde at RT hadde litt utfordringer rundt kl 12 i dag.

Dette medførte en ustabil tjeneste en kortere periode.

Det jobbes med å finne underliggende årsaker.

 

Oppdatering 13/09 - 15:15:
Undersøkelser indikerer så langt at problemene høyst sannsynlig ikke stammer fra RT,
men en annen tjeneste. Undersøkelsene fortsetter.

 

Publisert 12. sep. 2019 12:56

Det var kapasitetsproblemer på en innloggingsserver som gjorde at noen ikke fikk logget inn på eduroam idag rundt 12:30.

 

Problemet er løst.

Publisert 12. sep. 2019 08:54

Det er for tiden problemer med Jobbnorge innlogging via WebLogin.
Brukere vil oppleve feilmeldingen "Bruker mangler. Vi har ingen bruker registrert hos oss med din e-post!".
Det jobbes med å løse problemet.

Status kl 10:45: Vi jobber med å fikse tilgangen for alle brukarane, som vil kunne komme på plass om nokre timar. Er det krise og du treng tilgang umiddelbart kan du ta kontakt med administrator på ditt fakultet, som kan ta kontakt med jobbnorge@hjelp.uio.no.

Status kl 13:15: Problemet er no løyst og alle kan logge på att i JobbNorge.

Publisert 5. sep. 2019 14:54

Onsdag 11. september kl 17:00, endrer vi alle brukarkontoar sitt mail-attributt i LDAP, AD, Feide, weblogin, og indirekte også alle tenester som henter mail-attributtet frå desse tenestene.

Enkelte tenester vil kunne vere ustabile frå rundt kl 16. Sjå eigne driftsmeldingar for dei tenestene dette gjeld.

Sjå meir detaljar under planlagt tenesteavbrot for Feide, weblogin, persontreet og AD.

17:00 - mail-attributtet er oppdatert i LDAP og AD. Resten av tjenestene vil oppdatere seg fortløpende.

Publisert 4. sep. 2019 14:32

Automatikken som flytter video fra Cynap til Vortex er for tiden nede. Det betyr at lokal-IT må flytte video manuelt fra deres Cynap-lagringsområde til Vortex.

Publisert 29. aug. 2019 22:29

Det er for øyeblikket problemer med www.hf.uio.no.

Vi jobber med å løse problemet.

Publisert 23. aug. 2019 11:46

Det er for øyeblikket en visuell feil på www.uio.no.
Det jobbes med å løse problemet. 

Publisert 22. aug. 2019 15:26

TSD are experiencing issues with Colossus, which is delaying jobs from being run.

TSD operational log

Publisert 20. aug. 2019 13:27

Det har blitt oppdaget at det det har vært kommunikasjonsproblemer mellom UA (ansattkortsystemet) og Cerebrum siden 14. august.

Konsekvensen er at kortsenteret ikke er i stand til å finne nyansatte i systemet for å utstede kort.

Cerebrum jobber med feilretting.