Driftsmeldinger fra IT

Publisert 12. okt. 2021 12:37

Vi ser at det er problemer med FEIDE-pålogging på UiO-tjenester som Mine Studier og Nettskjema. Vi jobber med å finne omfang og løsninger til problemet.

 

Oppdatering 12:50:

Feilen er funnet og det jobbes med å rette opp i dette. Videre beskjed kommer.

 

Oppdatering 12:54:

Feilen er rettet opp i, og tjenestene skal fungere som normalt.

 

Oppdatering 14:29:

Problemene har gjenoppstått og vi jobber med å løse problemet så fort som mulig.

 

Oppdatering 15:00:

Problemet ser ut til å være delvis løst. Vi skal undersøke mulighetene for å unngå at problemene oppstår i fremtiden

Publisert 4. okt. 2021 15:43

Det er for øyeblikket problemer med SMS-tjenesten som sender ut innloggingskredentialer for gjestenettet. Driftsmeldingen vil bli oppdatert.

Publisert 28. sep. 2021 13:38

Hvis det har gått mer enn ett år siden bruker godkjente vilkår for bruk er det problemer med å logge inn i Nettskjema. 

Publisert 23. sep. 2021 08:06

Helpdesk er beklageligvis underbemannet idag torsdag 23.09.2021 pga sykdom. Vi må derfor prioritere strengt for å bemanne alle metoder vi dekker. Vi er som vanlig tilgjengelig på chat/telefon/email/avtalt oppmøte/zoom men tilgjengelighet er redusert. .Vanlig tilgjengelighet vil være tilbake av fra i morgen av.

Publisert 22. sep. 2021 13:41

Vi oppgraderer Workspace ONE i morgen torsdag 23. september og tjenestene vil være delvis utilgjengelig i perioder fra klokken 09.00 til ca klokken 13.00

Oppdatert: Alle tjenester oppe igjen nå klokken 11.50

 

Publisert 20. sep. 2021 12:12

Den gamle webmail-løsningen på webmail-old.uio.no fungerer i øyeblikket ikke, men det jobbes med å fikse problemet. Ved innlogging får man feilmeldingen «Connection to storage server failed.»

Den nye, og anbefalte, løsningen på mail.uio.no skal fungerer som normalt.

Oppdatert: Problemet ble fikset cirka 12.20.

mvh Postmaster

Publisert 17. sep. 2021 16:10

24-09 12:00: De tidligere meldte utskriftsproblemene for Windows skal nå være løst. Hvis du fremdeles har problemer med utskrift fra en Windows-maskin, ta kontakt med IT-helpdesk. Driftede mac-enheter skal være oppdatert med nye skrivere, men har du problemer med å skrive ut anbefales det fremdeles å benytte mobilprint.uio.no. Veiledning for mobilprint finnes her. Veiledning for hvordan du setter opp mobilprint som egen skriverkø på din Mac finnes her.

23-09 07:18 På grunn av sikkerhetsoppdateringer fredag 17. september ble pullprint rammet av problemer. Pullprint skal nå fungere for alle datamaskiner med unntak av driftede maskiner med Autopilot, gi beskjed til Helpdesk om dette ikke stemmer for deg. Det jobbes med problemet og denne driftsmeldingen blir o...

Publisert 17. sep. 2021 09:44

Det er for tiden problemer med API-kall mot ansatte og stillinger-APIet til lønnsystemet.

Problemet er feilmeldt til leverandøren

10:51: Problemet ble løst ca 10:32

Publisert 13. sep. 2021 14:10

Vi opplever for tiden problemer med 2 av 3 rabbitMQ-noder. Vi jobber med problemet

14:40 Alt er oppe og ser OK ut igjen. Køer med veldig mange meldinger kan oppleve noen korte stopp i ettermiddag,

Publisert 13. sep. 2021 12:15

Noen endringer gjort i DFØ-SAP har ført til at enkelte brukere ved enheten for OUS (stedkode 500900) har mistet tilgang til Office 365.

Vi har gjort endringer for å få tilgangene tilbake igjen, og regner med å få tilgangene på plass i løpet av dagen.

Saken blir oppdatert.

Publisert 2. sep. 2021 08:53

Helpdesk er beklageligvis underbemannet idag torsdag 02.09.2021. Vi må derfor prioritere strengt for å bemanne alle metoder vi dekker. Vi er som vanlig tilgjengelig på chat/telefon/email/avtalt oppmøte/zoom men tilgjengelighet er redusert.  Vi beklager dette på det sterkeste.Vanlig tilgjengelighet vil være tilbake av fra i morgen av.

 

 

 

Publisert 1. sep. 2021 12:28

Kl. 12.55: Feilen er fikset, og Kursopplasting fungerer igjen. Opptak som ikke hadde blitt lastet opp på grunn av feilen vil bli lastet opp fortløpende.

På grunn av en teknisk feil er det siden kl. 10.29 tirsdag 31. august problemer med opplasting av forelesningsopptak til semestersidene via applikasjonen Kursopplasting.

Det jobbes med å rette feilen, det antas at den vil være rettet i løpet av ettermiddagen.

Alle opptak som har blitt lastet opp med Kursopplasting siden feilen oppstod vil bli lastet opp automatisk når feilen er fikset.

Publisert 30. aug. 2021 09:01

For øyeblikket er det noen brukere som opplever problemer med å logge inn på maskiner satt opp med Autopilot/Intune. Det jobbes med å finne en løsning.

Publisert 26. aug. 2021 12:24

I løpet av dagen i dag og de neste dagene fremover vil vi gjøre innstramminger i crypto policy for sshd på Linux-maskiner. Dette er endringer som i de aller fleste tilfeller ikke vil merkes av brukerne.

Innstramming i hva som aksepteres av host-nøkler kan merkes av brukere på hjemme- eller bortekontor.

Dersom endringene medfører problemer, ta kontakt med usit-gsd@rt.uio.no.

Publisert 23. aug. 2021 09:19

Man kan for øyeblikket oppleve problemer med å delta i Zoom-møter/rom. Det jobbes med å få løst problemet.

Oppdatering: Problemer hos tjenesteleverandør. Vi er i dialog.

Oppdatering: Problemet har blitt løst, og det skal være mulig å delta i Zoom-møter igjen.

Publisert 18. aug. 2021 20:29

Mattermost, en chat-tjeneste ved UiO vil bli oppgradert torsdag kveld.  Det vil som følge av denne bli gjort endringer i databasen, noe som medfører at det kan oppstå nedetid for tjenesten i en kort periode denne kvelden.

Ferdig oppgradert!

Publisert 16. aug. 2021 15:09

UiOs infrastruktur for direktesendinger/webcasts vil være utilgjengelig tirsdag 17/8 13:00-15:00 grunnet nødvendig vedlikehold.

Publisert 16. aug. 2021 10:01

Som en følge av PrintNightmare problemet har Microsoft gjort en endring slik at printeroppsett nå krever administrator tilgang.

Point and Print Default Behavior Change – Microsoft Security Response Center

VI jobber nå med en fiks slik at oppførselen går tilbake til slik det var før og samtidig opprettholder sikkerhetsbehovet.

ETA skal være i løpet av noen timer. Hvis man er utålmodig skal det være nok å kjøre en GPOupdate om en halvtime.

Publisert 4. aug. 2021 12:53

Vi har problemer med en av de nye mailboksdatabasene som gjør at 155 brukere ikke kan nå e-posten sin. 

Vi beklager dette, og jobber med saken.

Status 7/8 kl 20:00:

Vi jobber nå med å få gjenopprettet disse 155 postboksene. Informasjon til de som er rammet vil komme når postboksen dere er tilbake.

Status 9/8 kl 16:

Alle de rammede er informert direkte om hvorvidt det vil være datatap for deres mailboks eller ikke, og de videre steg for eventuell resending av e-post. 

Status 13/8 klokken 07:30:

Informasjon brukere fikk 9. august er fortsatt gjeldende. Det har vært dialog med alle berørte parter.

Har du spørsmål ta kontakt med din lokale IT-ansvarlig eller til IT-support (se: https://www.uio.no/tjenester/it/kontakt/helpdesk/)

Publisert 2. aug. 2021 15:21

Chat-tjenesten Mattermost vil bli oppgradert i kveld, det skal normalt ikke medføre nedetid.

Litt senere enn antatt, ferdig oppgradert til 5.37.0.

 

Publisert 2. aug. 2021 15:15

Det er for tiden problemer med å logge inn i via feide på flere UiO-tjenester.
Blant tjenestene som for øyeblikket er utilgjengelig er Nettskjema og Studentweb.
Feide/Uninett er på saken.

Publisert 2. aug. 2021 14:11

Det er for øyeblikket en feil ved telefonsystemet til helpdesk som gjør telefon utilgjengelig. Det jobbes med å rette feilen.

Publisert 2. aug. 2021 11:07

Maskinen bak login.uio.no (sauron.uio.no) er erstattet av en ny maskin smaug.uio.no. Brukere vil kunne merke at SSH host-nøkkel er endret. Dette er normalt. Den gamle maskinen vil en periode fortsatt være tilgjengelig som login7.uio.no.

Publisert 28. juli 2021 12:35

Enkelte brukere opplever problemer med å lese e-post via webmail. Det jobbes med å rette feilen.

Publisert 20. juli 2021 15:15

FSPROD og FS03PRD restartes tirsdag 20/7 kl 20 for å få mere minne

Uforutsette problemer gjorde at dette tok lenger tid enn planlagt. Beklager dette.