Driftsmeldinger fra IT

Publisert 5. juni 2020 13:30

Office-programmene feiler på MacOS versjonen Catalina.

Noen brukere opplever at ingen av Office-programmene vil starte etter oppdatering.

USIT\BNT\GM3 jobber med å se på problemet.

I mellomtiden kan epost leses fra webmail: https://mail.uio.no/ 

Publisert 27. mai 2020 11:31

Det er for øyeblikket en utfordring med ADFS som påvirker pålogging mot Office365.

Vi undersøker og oppdaterer.

Kl. 12:00 Problemet er løst, og ADFS bør fungere som normalt igjen.

Publisert 26. mai 2020 15:07

26.05.2020

Det er problemer med telefonforbindelsen hos Telia fra litt før klokken tre.
Dette rammer både fast og mobil, samt Telia Bedriftsnett sentralbord.
Utgående og innkommende samtaler fungerer ikke.
Telia er i full gang med feilsøk og feilretting.

NRK har dette å si:
https://www.nrk.no/vestland/telefonproblemer-i-store-deler-av-landet-1.15030200

Oppdatering fra Uninett klokken 16.01:

--------------------------------------------------------------------------
Har fått melding om at det nå er bedring i problemet, så flere og flere
får ringt.
MEN det er fortsatt pågående arbeid/feilretting for å stabilisere alt.
--------------------------------------------------------------------------

Feilen skal ha blitt rettet i 18:30-tiden i følge Telia.

Publisert 26. mai 2020 08:48

Det er for tiden problemer med Red Hat subscriptions. Dette skyldes fornyelse og gjelder alle RHEL-maskiner ved UiO.

 

Problemet ble løst sentralt 27.mai kl. 13.00. Alle RHEL-maskiner ved UiO skal fungere normalt innen 24 timer. Dersom det haster å kjøre yum-operasjoner kan man som administrator (root) fikse umiddelbart ved å kjøre:

subscription-manager attach

Publisert 25. mai 2020 16:20

Some users may experience error messages such as "Internal Server Error" when generating QR-codes in the TSD self service portal.

TSD operational log

Publisert 20. mai 2020 20:44

Enkelte brukere kan oppleve problemer med å logge på sin e-post i Exchange (mail.uio.no), både via enkeltstående klienter og https://mail.uio.no. Det jobbes med saken.

Oppdatering 20:59: Problemene er løst, og e-post bør fungere som normalt igjen.

Publisert 15. mai 2020 10:05

Colossus er nede, TSD jobber med problemet.

https://www.uio.no/english/services/it/research/sensitive-data/log/colossus-down.html

11:13 Rettet

Publisert 22. apr. 2020 10:03

[OPPDATERING 2020-04-23 16:00] Saken er løst

Deployement Package som inneholder binære filer til oppdateringer feiler.

I mellomtiden man opplever at i Software Center oppdateringer står med status downloading men det kommer aldri videre.

En ny pakke genereres på nytt.

Publisert 20. apr. 2020 10:04

Vi har problemer med SAP-GUI som igjen fører til kapasitetsproblemer. Anbefaler alle som ikke må bruke SAP-GUI akkurat nå med å vente til vi er tilbake på full kapasitet. 

Publisert 16. apr. 2020 14:16

Det ser ut til å være en overbelastning på nettet. Vi ser på saken.

Oppdatert kl 1500: Problemet begynte ca kl. 1340 og var over ca kl. 1420.

Publisert 14. apr. 2020 11:17

Pålogging mot https://passord.uio.no er ustabilt for tiden ikke.

"Kunne ikke kommunisere med serveren. Kontakt lokal-IT om dette problemet vedvarer."

Vi undersøker problemet.

Publisert 1. apr. 2020 15:30

15:25-1/4 Mattermost er for tiden nede. Vi oppdaterer med informasjon så snart vi kan.

Publisert 29. mars 2020 21:36

En av fillagringstjenerne hang i kveld.

Etter en omstart fungerer alt som normalt.

 

Publisert 29. mars 2020 14:30

I forbindelse med at Nettskjema.no og TSD har blitt brukt som tekniske løsningen for samtykker og datainnsamling i verdens største vitenskapelige koronastudie: koronastudien.no oppleverer vi utsabilitet i rundt signeringstjenesten fra posten. Dette skyldes enorm last på tjenesten og tjenesten blir fortløpende oppjustert for å tåle dette.

Beklager til alle som ikke klarer å levere samtykker til koronastudien.no;  vennligst prøv igjen senere.

Publisert 26. mars 2020 12:08

Det er problemer med noen Vortex-tjenere nå, GPL er på saken.

Publisert 23. mars 2020 13:34

Det er fortiden problemer med engangskode på SMS ved bruk av "Glemt passord"-tjenesten på https://passord.uio.no.
Det jobbes med å løse problemet. Inntil videre kan brukere som må sette nytt passord bruke ID-porten.

 

Oppdatert 17:13: Problemet er funnet og løst.

Publisert 23. mars 2020 12:13

Flere brukere rapporterer om problemer med å koble til e-postsystemet, både via klienter og gjennom webmailløsningen https://mail.uio.no 

Vi jobber med å feilsøke problemet.

Oppdatert 12:35: Postmaster har funnet og løst problemet.

Publisert 18. mars 2020 23:28

Det jobbes med å få oversikt og løse problemene

Publisert 18. mars 2020 13:45

Det er for øyeblikket probelmer med Remote Desktop Connection mot kontormaskiner.

Publisert 18. mars 2020 09:23

Vi måtte restarte UiO Programkiosk etter nett-utfallet i morges da veldig mange brukerprofiler hadde hengt seg opp. Tjenesten er oppe igjen nå.

Publisert 18. mars 2020 08:46

Mange av UiO sine tjenester (web, view mfl.) gikk ned kl. 0820. Vi jobber med å få de opp igjen. 

Oppdatert 0852: Problemet skal være løst.Tjenester på maskinrommet i ifi-2 ble berørt under et planlagt arbeid. 

 

Publisert 13. mars 2020 15:33

Det er for tiden problemer med https://www.duo.uio.no. Nettstedet er utilgjengelig. Det jobbes med å rette feilen.

15:55:
Løst

Publisert 13. mars 2020 12:49

Det rapporteres om problemer med å opprette nye møter i Zoom. Mer info her: https://status.zoom.us/

Publisert 11. mars 2020 15:08

I dag, onsdag 11. mars 2020, har det mellom cirka 13.20 og 14:40 vært problemer med EWS-tjenesten på en av Exchange-tjenerne. I praksis medførte dette at de brukerne som var aktive på den tjeneren og som bruker Thunderbird, Evolution eller Mail (på MacOS) satt opp med EWS, ikke IMAP, vil ha hatt problemer med å koble til og lese/sende e-post. Loggene våre antyder at opptil cirka 300 brukere ble berørt.

For spørsmål, send en e-post til postmaster-kontakt [at] usit.uio.no. Lokal IT kan også nå oss på postmaster-kanalen i Mattermost.

mvh Gruppe for drift av macOS, mobile enheter og meldingstjenester

Publisert 11. mars 2020 14:06

Serfitikatet for filesender.uio.no er løpt ut. Vi er klar over at det er utgått og jobber med å fornye dette.
Brukere vil bli møtt av en advarsel når man besøker nettstedet.