Innhold
1 Installasjon over nett
På UiO installerer vi Fedora over nettverk, ved hjelp av en lokal kopi av alle installasjonsfilene. Installasjonen benytter PXE (preboot execution environment) fra sentrale servere på UiO, slik at man i utgangspunktet er avhengig av dette for å installere.
Notat
UiO sitt PXE-system forutsetter at man har minst 25 GB med disk! Dessuten vil man ofte få problemer dersom det er mindre enn 2 GB med minne.
2 Boote fra PXE
2.1 Skru på PXE
PXE må være skrudd på for at dette skal fungere. Alle moderne maskiner i dag støtter PXE, men det kan tenkes at det ikke er påskrudd. Hvordan man i så fall skrur på PXE er forskjellig fra modell til modell, men i de fleste tilfeller innebærer det dette:
- Gå inn i BIOS-menyen
- Skru på PXE for nettkortet. Dette kalles normalt "Enable Network Boot" eller lignende.
2.2 Registrere MAC-adresse
Arbeidsstasjoner bruker DHCP for å få tak i sin IP-adresse. Denne kan være fast eller dynamisk, avhengig av bruksområde (laptop eller stasjonær).
Alle maskiner skal ha en fast IP-adresse når de er på trådnett på UiO (dvs. ikke trådløst nett). Dette gjelder også bærbare maskiner. Endel IT-avdelinger har fått tildelt rettigheter til å registrere MAC-adresser til maskiner på egne subnett. Ta derfor kontakt med lokal IT-ansvarlig først. Alternativt er det usit-gsd@rt.uio.no som tar seg av dette.
2.3 PXE-boot
For å komme til PXE-menyen, ta en omstart av maskinen og velg å boote fra nettverk. Vanligvis er det F12 som skal trykkes for å boote fra nettverk (PXE).
Velg "Fedora". Du vil da bli spurt om passord. Passordet er "secret". Etter at passordet er tastet inn kommer følgende meny opp:
Velg "Fedora 39 Workstation" eller "Fedora 39 Laptop" og trykk ENTER.
3 Spørsmål under installasjonen
Under installasjonen skal man bli spurt om
- Maskinens navn
- E-postadresse til systemeier (site-admin)
- Primærbruker
3.2 Site-admin (systemeier) og primærbruker
Deretter blir man spurt om adresse til site-admin. Dette skal være en e-postadresse og helst en e-postliste. Det skal være en adresse/liste som leses av mennesker, for dette er maskinens kontaktpunkt:
Man blir også spurt om primærbruker. Dersom maskinen er en personlig maskin (kontormaskin eller tilsvarende) skal man her angi brukernavnet til den som skal bruke maskinen. Primærbrukeren vil automatisk gis tilgang til å logge inn på maskinen. Ingen andre gis automatisk tilgang.
Dersom maskinen er en fellesmaskin, f.eks. termstuemaskin, skal man ikke fylle inn primærbruker. La feltet stå tomt og trykk ENTER. Ingen brukere blir da lagt inn, slik at dette må gjøres etter installasjon. Se Tilgang via pam_access.
3.3 Passordfrase for disk-kryptering (laptop)
Dersom maskinen er en bærbar vil følgende bilde komme opp:
Her skal man fylle inn ønsket passord for kryptering av disken. Passordet må være på minst 8 tegn, og bør kun bestå av normale ASCII-tegn.
Notat
Det lages også et backup-passord (unikt for hver maskin) som selv er kryptert men som USIT lagrer og har nøkkel til. Ved glemt passord kan man få utlevert backup-passordet.
3.4 Bekreftelse
Etter at alt er fylt inn ber installasjonen om at man verifiserer de angitte verdier. Svar enten "yes" eller "no" på dette. Dersom man svarer "no" blir man bedt om å fylle inn på nytt:
4 Etter installasjon
Maskinen rebootes automatisk etter installasjonen, og er da klar til bruk. Det kan imidlertid tenkes at man ønsker å gjøre endel ekstra tilpasninger før maskinen tas i bruk:
Gi brukere tilgang, se Tilgang via pam_access
Sette opp hjemmeområder
Gi primærbrukeren sudo-rettigheter. Brukere som ønsker sudo skal ta dette opp med sin IT-avdeling, som eventuelt kontakter unix-drift for å få det utført.
Følgende kommando kan brukes for å gi en bruker sudo-tilgang:
# usermod -G wheel -a <brukernavn>