IDE2029 – Tid og hukommelse før 1800

Kort om emnet

Filosofien, teologien og vitenskapene har alltid slitt med å beskrive hva fenomenet tid er. Tid er både ekstremt abstrakt og samtidig svært konkret og grunnleggende for menneskers liv. Tid er ikke bare en fysisk realitet, men også idéhistoriske konstruksjoner: den klassiske retorikkens ars memoria, middelalderens apokalyptikk og endetid, jordbrukssamfunnets og liturgiens sykliske tid, kristen-astrologisk tid, moderne mekanisk klokketid, og individuelt erfart biografisk tid. Hvordan har folk gjennom historien forsøkt å organisere tid, måle den og materialisere den? Hvordan har skiftende oppfatninger av tiden preget forståelsen av historie, hukommelse og politikk? Hvordan kan tid og minne konseptualiseres? Og hvordan har de blitt realisert i ritual, bilde, tekst og annen praksis? Slike spørsmål står sentralt i dette kurset.

Emnet tar for seg ulike, og noen ganger motstridende, måter å tenke, snakke, visualisere og organisere tid før 1800-tallets historisme, med vekt på middelalderen og tidligmoderne tid. Vi nærleser utdrag fra sentrale originaltekster for å utforske tenkningen om tid og den måten fortid, nåtid og fremtid griper inn i hverandre. Tidligere tiders teorier om tid settes i dialog med moderne forskning på tid og temporalitet.

Hva lærer du?

Når du har gjennomført dette emnet vil du:

  • har du kjennskap til tid og temporalitet som humanistisk og historisk forskningsfelt
  • har du kunnskap om forståelser av tid og tidskategorier i antikken, middelalderen og den tidligmoderne periode
  • er du i stand til å reflektere over fortidige praksiser som retorikk, hukommelsesteatre, liturgi og ritualer, genealogi, historieskriving og, mer generelt, natur- og kunnskapsforståelse i et temporalt perspektiv
  • har du utviklet analytiske ferdigheter til å identifisere tidsimplikasjoner i historiske kilder og sette dem i forbindelse med både fortidige og moderne teorier om tid og temporalitet
  • har du ferdigheter i å lese historiske originaltekster og sette dem i idéhistorisk kontekst

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Vi anbefaler at du har tatt IDE1104 – Vestens idéer fra antikken til 1600 og IDE1105 – Vestens idéer fra 1600 til vår egen tid eller tilsvarende.

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen vil gis som en kombinasjon av forelesninger og seminarer: 14 dobbeltimer undervisning. Undervisningen vil være felles med IDE4029

For at du skal kunne fremstille deg til eksamen, må du ha gjennomført og fått godkjent følgende obligatoriske undervisningsaktivitet:

  • Muntlig fremlegg på seminar

Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i det semesteret den godkjennes, samt i de to neste semestrene det gis undervisning i emnet.

Eksamen

Hjemmeeksamen over en periode på 3 arbeidsdager (mandag-torsdag) ved semesterets slutt.

Omfang: 7-9 sider. Anbefalt skrifttype er Times New Roman (12 punkt) med 1 ½ linjeavstand.

Obligatorisk undervisningsaktivitet må være godkjent for at du skal kunne fremstille deg til eksamen.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 08:19:56

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
10
Undervisning
Vår

Emnet tilbys annethvert vårsemester.

Eksamen
Vår
Undervisningsspråk
Norsk