MEVIT4619 – Barn og unge i en digital medieverden

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Digitale medier har blitt en stadig viktigere del av barn og unges oppvekst. Dette er også et tema veldig mange mener noe om. Gjennom historien har barn og unges mediebruk skapt mye bekymring, men det er også knyttet optimisme til digitaliseringens muligheter for barns lek og læring. I dette emnet ser vi på sentrale debatter om barn og unge i en digital medieverden og hvilken innsikt forskning kan gi. Emnet gir en avansert innsikt i nyere forskning om barn, unge og mediebruk både på individnivå, i sosiale prosesser og konsekvensene på samfunnsnivå. Videre gir emnet innsikt i hvordan forskning på barn, unge og medier brukes for å utarbeide råd og anbefalinger for trygg mediebruk blant barn og ungdom.

Temaer som blir dekket inkluderer:

  • Barn og unges mediebruk og risiko, rettigheter, muligheter og ferdigheter knyttet til dette
  • Samfunnets reaksjoner og reguleringer av barn og unges mediebruk sett i et historisk perspektiv
  • Ulike former for digital risiko, slik som digital mobbing, sexting, overvåking og personvernbrudd
  • Medienes rolle for barn og unges politiske interesse, samfunnsengasjement og deltakelse i demokratiet lokalt, nasjonalt og globalt
  • Globale plattformers betydning for barn og ungdoms oppvekst
  • Digitalt utenforskap og medienes rolle i ulikhetsskapende prosesser
  • Endringer i foreldrerollen og familien i en digital verden

Emnet har et særlig fokus på hvordan forskning brukes eller ikke brukes i utforming av politikk på feltet, og for å gi råd i ulike sammenhenger og hvilke konsekvenser dette har for barn, unge, foreldre og andre aktører.

Emnet viser styrker og svakheter ved ulike forskningsmetoder (kvalitative og kvantitative) og tar opp etiske problemstillinger som er særlig viktige å ta hensyn til i studier av barn, unge og digitale medier.

Gjennom emnet får studentene møte aktive forskere og andre aktører som er opptatt av problemstillinger innfor dette temaet. Emnet passer for alle masterstudenter som ønsker å forstå mer om barn og unges mediebruk, og hva nyere forskning kan si om konsekvenser av denne.

Hva lærer du?

Kunnskaper

  • Ha grunnleggende kjennskap til ulike temaområder/teoretiske perspektiver som er sentrale i studier av barn, unge og medier (generelle sosiologiske, psykologiske, pedagogiske teorier som feltet bygger på)
  • Ha inngående kjennskap til sentrale teorier og kjernebegreper innenfor forskningsfeltet barn, unge og medier som f.eks. mediepanikk, digital risiko, digitalt foreldreskap, mediekompetanse, medieeffekter og digitalt borgerskap
  • Ha god innsikt i hvordan digitale medier inngår i barn og unges sosialisering (inkl. politisk sosialisering, identitetskonstruksjon) og inngår i ulikhetsskapende prosesser
  • Ha inngående kunnskaper om hvordan den medieteknologiske utviklingen (som f.eks. globale medieplattformer) har betydning for barn og unges liv
  • Ha forståelse for hvordan forskning og praksisfeltet spiller sammen innenfor feltet barn og medier (utforming av politikk og retningslinjer)
  • Ha inngående kjennskap til etiske problemstillinger og reguleringer i forskning på barns og unges digitale liv

Ferdigheter

  • Kunne gjengi og forklare grunnleggende teorier og begreper som er relevante i studier av barn og medier
  • Kunne bruke medievitenskapelige teorier og begreper til å belyse problemstillinger knyttet til barn unge og medier
  • Kunne analysere hvordan medieutviklingen har konsekvenser for barn og unge
  • Kunne kritisere og diskutere vitenskapelige publikasjoner
  • Kunne presentere vitenskapelig publikasjoner på en måte som gjør disse tilgjengelig og forståelig, samt problematisere og diskutere denne forskningens implikasjoner for aktører i organisasjons- og arbeidsliv som jobber med barn og unge

Generell kompetanse

  • kunne formidle forskning på feltet barn og medier til ulike grupper
  • kunne stille begrunnede faglig funderte spørsmål om barn og unge i en digital medieverden
  • kunne oppdatere sine kunnskaper innenfor emnet og problemstillinger knyttet til dette og reflektere kritisk rundt temaet barn og digitale medier

Opptak til emnet

Studenter med studierett på program må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Studenter tatt opp til andre masterprogrammer, kan etter søknad få adgang til emnet hvis dette er klarert med eget program.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke om opptak til våre studieprogrammer.

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen består av undervisningssamlinger der studentene skal delta aktivt. Studentene må forberede seg til hver undervisningssamling ved å se videoer og lese pensumtekster.

I undervisningssamlingene vil studentene gjøre individuelle, gruppe- og plenumsbaserte oppgaver av både skriftlig og muntlig art. Studentene vil få faglige tilbakemeldinger fra både lærere og medstudenter i undervisningssamlingene.

Emnet er et heisemne, sammen med PhD-studenter. Det vil kunne være både masterstudenter og PhD studenter på samlingene.

Obligatorisk aktivitet:

Det er en obligatorisk gruppeoppgave i emnet. Grupper på 2-3 studenter skriver oppgave sammen og denne skal presenteres muntlig. Det er obligatorisk å delta på den muntlige presentasjon av oppgaver.

Undervisningssted for emnet er Universitetet i Oslo, Blindern, eller eventuelt andre undervisningslokaler i Oslo. Emnet er en del av det ordinære studietilbudet og undervisningen vil foregå på dagtid.

Det er ditt ansvar å gjennomføre den obligatoriske aktiviteten. Dersom du blir syk eller har annen gyldig grunn til fravær fra den obligatoriske aktiviteten, meld fra i skjemaet på denne siden.

Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig det inneværende semesteret og de to neste semestrene emnet blir gitt.

Eksamen

Tre-dagers hjemmeeksamen.

Obligatorisk aktivitet må være bestått for å kunne ta eksamen.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 5. juni 2024 14:34:57

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
10
Undervisning
Høst

Emnet tilbys ikke høsten 2024.

Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk