Påmelding
Søknadsfrist 14. oktober 2024
Emnet blir tilgjengelig for søknader via EVUweb fra juni 2024
Søk opptak i EVUweb
Søknader blir behandlet og besvart etter søknadsfrist
Emneansvarlig
Margunn Aanestad
Margunn forsker på digitalisering, digital transformasjon, e-helse, informasjonssystemer, infrastrukturer, digital innovasjon, digital inkludering.
Kort om emnet
Emnet gir en oversikt over muligheter og utfordringer knyttet til digitalisering og digital transformasjon i helsesektoren. Ny teknologi og økt bruk av helsedata kan understøtte nye måter å organisere og tilby helsetjenester på, men dette reiser også en rekke spørsmål om blant annet nytteverdi, forsvarlighet, ressursbruk og lik tilgang til helsetjenester. I emnet vil vi gå inn i sentrale faglige og etiske vurderinger som ligger under innføring og bruk av digital teknologi i helsesektoren. Hovedmålet med emnet er å gi deltakerne et bedre kunnskapsgrunnlag for å lede og organisere ansvarlige digitaliseringsprosesser i helsesektoren. Emnets kunnskapsgrunnlag er teorier om sosio-tekniske endringsprosesser, kombinert med empirisk forskning om erfaringer med digitalisering i praksis innenfor helsesektorens komplekse organisatoriske, regulatoriske og teknologiske rammer. Det legges vekt på å utvikle deltakernes evne til å være kritisk konstruktiv i forhold til begreper og teorier. Deltakernes egen erfaringsbakgrunn og jobbutfordringer vil bli trukket inn i undervisningen.
Emnet er en del av MNME-ITLED.
Hva lærer du?
Etter å ha fullført emnet, har du:
- Overordnet oversikt over teknologitrender og digitaliseringsprosesser i helsesektoren
- Innsikt i muligheter og utfordringer knyttet til nye former for helsetjenester basert på pasientgenerte data, samt bruk av avansert data-analyse, simulering, og kunstig intelligens.
- Teori- og forskningsbasert forståelse av sosio-tekniske endringsprosesser
- En tverrfaglig basis for å vurdere konsekvenser av teknologi
- Evne til å anvende teoretisk og empirisk kunnskap til å analysere konkrete digitaliseringsprosesser og utforme forslag til konkret handling
- Evne til å reflektere over forholdet mellom egne erfaringer og funn og den etablerte forskningsbaserte kunnskapen om digitalisering i helse
Opptak til emnet
Søk opptak i EVUweb
- Lenken ovenfor tar deg til opptaksportalen EVUweb.
- Velg «Universitetet i Oslo» som institusjon.
- Klikk på knappen «Registrer søknad».
- Logg inn med ID-porten, Feide eller eIDAS.
- Endre eventuelle brukeropplysninger og opprett bruker.
- Følg instruksjonene i søknadsskjemaet og fullfør.
Obligatoriske forkunnskaper
Generell studiekompetanse
Minimum to års relevant yrkeserfaring.
Overlappende emner
Undervisning
Emnet gjennomføres i seminarform med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og gruppeoppgaver. Det forventes aktiv deltakelse av studentene.
Til andre samling skal studentene utarbeide en presentasjon av sin planlagte prosjektoppgave. Etter siste samling vil studentene få ca. fire uker til å fullføre arbeidet med prosjektoppgaven.
Eksamen
Eksamen består av en prosjektoppgave, fortrinnsvis med problemstilling fra egen arbeidsplass. Oppgaven kan utføres som et samarbeidsprosjekt, da gjerne på tvers av faglige og/eller organisatoriske grenser. Plan for prosjektarbeidet må godkjennes innen slutten av andre samling.
Oppgaven skal ha følgende omfang:
- Hvis man skriver alene 6.000 ord
- To samarbeider 9.000 ord
- Tre samarbeider 12.000 ord
Nærmere retningslinjer vil bli gitt når kurset starter. Oppgaven skal leveres ca. fire uker etter siste samling. Det gis bokstavkarakter hvor A er best og F er stryk. Det kreves minimum 80% tilstedeværelse på samlingene for å kunne gå opp til eksamen.
Hjelpemidler til eksamen
Du bør gjøre deg kjent med reglene som gjelder for bruk av kilder og sitater. Hvis du bryter reglene, kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.