Kort om emnet

Kurset vil fokusere på sentrale teorier og begreper innen epidemiologi generelt og ernæringsepidemiologi spesielt. Studentene vil få kunnskap om ulike epidemiologiske studiedesign, ulike effektmål i epidemiologiske studier, sentrale statistiske metoder, feilkilder i epidemiologien og mulige konsekvenser av disse. Videre vil kurset gi kunnskap om analyser av kostholdsmønstre, energijustering, håndtering av manglende data, meta-analyser og systematiske litteraturoversikter. Studentene vil arbeide med et utvalg sentrale ernæringsepidemiologiske studier, og skal kunne vurdere kritisk motstridende funn og argumenter fra ernæringsepidemiologisk forskning.

Hva lærer du?

Kunnskapsmål

Ved fullført emne skal du kunne
• gjøre rede for sentrale teorier og begreper innen epidemiologi generelt og ernæringsepidemiologi spesielt
• kjenne igjen ulike epidemiologiske studiedesign, og grunngi sterke og svake sider ved ulike design
• kjenne til ulike effektmål i epidemiologiske studier
• gjøre rede for feilkilder i epidemiologien (målefeil, seleksjonsfeil, konfundering), og mulige konsekvenser av disse
• kjenne til kausalitetskriterier
• kjenne til analyser av kostholdsmønstre (indekser, scorer, PCA, cluster analyse)
• gjøre rede for energijustering i ernæringsepidemiologiske studier
• forklare behandling og mulige konsekvenser av manglende data
• gjøre rede for et utvalg sentrale ernæringsepidemiologiske studier
• gjøre rede for meta-analyser og systematiske litteraturoversikter
• kjenne til logistisk og Cox regresjonsanalyse

Ferdigheter

Ved fullført emne skal du kunne
• evaluere ulike epidemiologiske data og studiedesign
• velge passende design for ulike ernæringsepidemiologiske problemstillinger
• behandle manglende data
• utføre energijusteringer i ernæringsepidemiologiske analyser

Generelle kompetansemål

Du vil kunne
• forstå og oppsummere ernæringsepidemiologisk litteratur
• vurdere kritisk motstridende funn og argumenter fra ernæringsepidemiologisk forskning
• reflektere kritisk rundt egen og andres forskning innen ernæringsepidemiologi
• arbeide uavhengig og samarbeide med ulike profesjoner innen epidemiologi
• delta i samfunnsdebatten innen feltet

Opptak og adgangsregulering

Forbeholdt studenter på Klinisk ernæring (master – 5 år).

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper: ERN3100 og ERN4110

Undervisning

Undervisningen består av forelesninger og oppgavearbeid inkludert PC-oppgaver.

Obligatorisk undervisning – krav om å være til stede

• Seminar med informasjon og utdeling av individuell obligatorisk oppgave
• 3 dager med kurs.

Obligatoriske arbeidskrav (skriftlige innleveringer/prøver som må være godkjent før eksamen)

• 1 skriftlig oppgave

Adgang til undervisning

Om adgang til å gjenta gjennomført obligatorisk undervisning

Eksamen

 3 timers skriftlig eksamen. 
All obligatorisk undervisning må være godkjent for å kunne avlegge eksamen.

En student som ikke består eksamen i et semester, kan ordinært ikke gå videre i studiet før eksamen er avlagt og bestått. En student som går opp til ny/utsatt eksamen, kan likevel fortsette å følge undervisning til sensur er falt, eventuelt til klagesensur foreligger, men må da avbryte semesteret dersom endelig sensur er «stryk».

Kildebruk og referanser

Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.

Hjelpemidler

Ingen medbrakte hjelpemidler tillatt. Ved behov vil kalkulator bli utdelt.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk eller dansk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Studenter som ikke møter til eksamen uten gyldig forfall, kan ikke fremstille seg til utsatt prøve. De vil rykke ned ett kull. Trekk under eksamen vil gjelde som ett eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Evaluering av emnet

Emnet blir evaluert av studentene midtveis i semesteret og ved semesterslutt.
Se fakultetets kvalitetssystem.

Fakta om emnet

Studiepoeng

5

Undervisning

Hver høst

Eksamen

Hver høst

Undervisningsspråk

Norsk

Kontakt

MED-studieinfo