SPED4300 – Fordypning i psykososiale vansker
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet bygger på en relasjonell forståelse av psykososiale vansker. Med dette siktes det til en grunnleggende forståelse av samspillet mellom miljøets og barn og unges indre egenskapers sentrale betydning for deres psykososiale situasjon. Innholdet konsentreres omkring fem hovedområder:
- Ulike former for psykososiale vansker hvor temaene utagerende og innagerende atferdsvansker, deres undergrupper, forgjengere og manifestasjoner utdypes
- Motivasjon, utvikling og læring med spesielt fokus på hvordan teorier om læringsprosesser og motivasjon kan knyttes til mekanismer, drivkrefter og prosesser i utviklingen eller/og stabilisering av vansker gjennom et livsløp
- Psykososiale vansker som sekundære vansker i forbindelse med språkvansker og autisme
- Psykososiale vansker ved sviktende oppvekstsvilkår med vekt på temaene omsorgssvikt, mobbing, aggresjon og traumer
- Deltakelse i sosialt fellesskap med fokus på temaene ensomhet, sosialisering, respekt og sosial kompetanse
Hva lærer du?
Kunnskaper:
Gjennom arbeidet med emnet skal du opparbeide kunnskap om og innsikt i risiko- og beskyttelses faktorer som har betydning for barn og unges psykososiale vansker. Denne kunnskapen er knyttet til de fem hovedområdene nevnt over: Ulike former for psykososiale vansker, motivasjon, utvikling og læring, psykososiale vansker som sekundære vansker, psykososiale vansker ved sviktende oppvekstsvilkår, samt deltakelse i sosialt felleskap.
Ferdigheter:
Gjennom emnet skal du utvikle ferdigheter som styrker evnen til å kunne analysere individuelle og kontekstuelle faktorer som påvirker utviklingen av psykososiale vansker hos barn og unge. Slike analyser skal danne grunnlag for å kunne igangsette tiltak med tanke på forebygging, oppfølging og bearbeiding av psykososiale vansker hos barn og unge.
Generell kompetanse:
Knyttet til kunnskaper og ferdigheter du opparbeider gjennom emnet, skal du kvalifiseres for selvstendig yrkesutøvelse. Selvstendig yrkesutøvelse innebærer evne til å forstå, analysere, igangsette og evaluere tiltak overfor barn og unge med psykososiale vansker
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
SkikkethetsvurderingAll undervisning i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering. I spesielle tilfeller kan en bekymringsmelding/tvilsmelding føre til utestengelse fra studiet. Se informasjon om skikkethetsvurdering.
Forutsetter opptak på Masterprogram i spesialpedagogikk fordypning Psykososiale vansker
Overlappende emner
- 15 studiepoeng overlapp med SPED4301 – Psykologiske, sosiale og emosjonelle vansker: Eksternaliserte vansker.
- 10 studiepoeng overlapp med SPED4302 – Psykologiske, sosiale og emosjonelle vansker: Internaliserte vansker.
- 10 studiepoeng overlapp med SPED4303.
Undervisning
Emnets undervisningsformer er varierte og inkluderer forelesninger og seminarer, problembasert læring/casebasert undervisning og prosjektarbeid. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det knyttes arbeidskrav til emnet.
Veiledning:
Hver prosjektgruppe får inntil 1 time veiledning i forbindelse med prosjektarbeidet.
Du har 7 uker obligatorisk praksis under veiledning. I tillegg kommer 3 ukers praksis i SPED4002 - Spesialpedagogisk rådgivning og utredningsarbeid. De to praksisenhetene vil, så langt det er mulig, bli integrert. Noe av praksisen kan arrangeres internt på instituttet.
Les informasjon og retningslinjer for praksis ved studier på ISP
PBL, praksis og prosjektarbeid er obligatoriske komponenter i emnet. Noen forelesninger er obligatoriske.
Les mer om obligatorisk undervisning og fravær
Eksamen
Obligatoriske komponenter:
- PBL
- 2 skriftlige arbeidskrav
- prosjektarbeid
- praksis
De obligatoriske komponentene må være gjennomført og godkjent før kandidaten får fremstille seg til skriftlig eksamen.
Eksamen
Eksamen består av to deler:
- 3 dagers hjemmeeksamen (teller 50 % av karakteren)
- 4 timers skriftlig eksamen (teller 50 % av karakteren)
Emnet er ikke bestått med mindre alle komponentene er bestått.
Tidsbegrensning på gyldighet for arbeidskrav er 3 år. Studenten trenger da ikke å ta arbeidskravene på nytt hvis de går opp til ny eksamen innen 3 år.
20% overlapp med intern sensor ved vurdering av skriftlig eksamen, ellers ingen.
Hjelpemidler til eksamen
På hjemmeeksamen er alle hjelpemidler tillatt.
På skoleeksamen er ingen hjelpemidler tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Obligatoriske komponenter som PBL, praksis, prosjektarbeid og arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.
På skriftlig individuell eksamen anvendes det en gradert karakterskala fra A til F, der A er beste karakter, og F er ikke bestått.
Kun skriftlig eksamen er grunnlag for sensur.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Ikke-bestått på første eksamen får ikke konsekvenser for deltagelse i undervisning, innlevering av obligatoriske komponenter eller eksamen i vårsemestret.
KontinuasjonseksamenStudenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved skriftlig eksamen. Instituttet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved hjemmeeksamen.
Studenter som består eksamen, men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle 3 eksamensforsøk.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.