Hva lærer du?

Masterprogrammet i sosiologi gir en bred oversikt og faglig spisskompetanse i sosiologisk teori, metode og selvvalgte empiriske spesialiseringsområder. Du kan velge mellom temaområder som innvandring, arbeidsliv, globalisering, sosial ulikhet, kriminalitet, kultur og familierelasjoner.

Gjennom arbeidet med masteroppgaven får du mulighet til å fordype deg og gjennomføre et større vitenskapelig arbeid med individuell veiledning i det største sosiologiske forsknings- og fagmiljøet i Norge.

Kunnskap

  • Ha tilegnet deg avansert sosiologisk kunnskap og mer spesialisert innsikt i utvalgte sosiologiske temaområder
  • Kunne beskrive og tolke samfunnsfenomen på ulike måter, avhengig av teoretiske og metodiske forutsetninger
  • Kunne anvende sosiologisk teori på nye temaområder
  • Ha inngående kunnskap om sammenhengen mellom problemstilling, metodisk fremgangsmåte, analytisk rammeverk og konklusjoner i vitenskapelige/sosiologiske arbeider
  • Kunne posisjonere sosiologiske arbeider ut fra fagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

  • Kunne tilegne deg kunnskap om aktuelle tema gjennom å innhente eksisterende informasjon og nye data på en systematisk og kritisk måte
  • Beskrive og fortolke sosiale prosesser og sosial handling ved hjelp av sosiologiske begreper og teorier
  • Formulere problemstillinger presist, og analysere innsamlet empiri i henhold til vitenskapelige kriterier
  • Kunne utforme et forskningsopplegg med begrunnede metodevalg
  • Samle inn og analysere data av både kvalitativ og kvantitativ karakter
  • Kunne vurdere kritisk hvor godt underbygd konklusjonene i samfunnsvitenskapelige undersøkelser er

Generell kompetanse

  • Kunne samarbeide med andre om forskningsspørsmål, faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet
  • Kunne formidle eget arbeid til andre og ta imot tilbakemeldinger på en kritisk og reflektert måte
  • Respektere vitenskapelige verdier som åpenhet, upartiskhet, presisjon, konsistens, etterrettelighet og betydningen av å skille mellom dokumenterbar kunnskap og meningsytringer
  • Ha etiske bevissthet om problemer som kan oppstå i forskning ved formuleringen av problemstillinger og ved bruk av forskningsresultater
  • Beherske reglene for redelighet i forskning og faglige fremstillinger
     
Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 18. des. 2017 13:56