Når du ender din tilknytning til UiO
Når du ikke lenger er tilknyttet UiO, sperres kontoen din og du kan ikke lenger logge inn i UiOs IT-tjenester. Etter en kort periode slettes kontoen din.
Når kontoen sperres skjer dette:
- Du får ikke lenger logget inn på UiOs maskiner med ditt brukernavn og passord.
- Du mister tilgangen til hjemmeområdet ditt og dokumentene som er lagret der.
- Du mister tilgang til UiOs e-postsystem, og dermed også e-post som er lagret der.
- Du mister tilgang til alle andre IT-tjenester ved UiO, slik som Feide og Canvas.
- Du mister tilgang til onedrive og alle andre skytjenester som du har hatt tilgang til via din UiO- konto.
Gjør dette før du mister tilknytning/mister tilgang
Hent ut dine private data
Ta vare på det du vil ha til senere før du mister din tilknytning. Du har ikke mulighet å ta ut data etter dette punktet. Du kan ta ut epost ved å følge denne guiden.
Du er selv ansvarlig for å hente ut dine private data fra alle UiOs systemer før tilganger utløper ved fratredelse. Merk at UiO ikke leverer ut data etter endt tilknytning til universitetet.
Merk at kun private data kan hentes ut, og data som tilhører UiO ikke skal tas med videre etter fratredelse. Data fra hjemmeområder og e-post kan ikke hentes ut uten at du gjør en vurdering av eierskap. Forskningsdata er UiOs eiendom, og kan kun hentes ut dersom det gis tillatelse fra enhetstledelsen.
Slik får du tilgang til IT tjenester etter at du har sluttet
For å få tilgang til IT-tjenester ved UiO må du ha en gyldig tilknytning. Les om tilknytning som gjest.