English version of this page

Nyhetsbrev fra UiO:Livsvitenskap juni 2017

Innovasjonsnytt

Stanfords innovasjonsprogram SPARK får avlegger ved UiO

UiO:Livsvitenskap planlegger oppstart av innovasjonsprogrammet SPARK som er utviklet ved Stanford University. Målet er å få mer innovasjon ut av grunnforskningen. De to andre europeiske SPARK-programmene besøker Oslo i sommer for å dele sine erfaringer, og en av UiOs stipendiater tester ut programmets sommerskole i Japan.

UiO:Livsvitenskap vil være med å videreutvikle Helseinnovatørskolen

Styret i UiO:Livsvitenskap har besluttet å støtte den nyetablerte Helseinnovatørskolen ved UiO, NTNU og Karolinska Institutet. Med dette ønsker UiO:Livsvitenskap å bidra til at tiltaket får fotfeste og blir en sterk aktør i UiOs økosystem for innovasjon.

Arrangement høsten 2017

16. august: Vekst og verdiskaping i norsk livsvitenskap

Hvordan kommer vi fra gode intensjoner til faktisk å få mer innovasjon ut av forskningen og skape nye arbeidsplasser innen helsenæringen? Hvordan vil ulike politiske partier og andre legge til rette for at vi skal nå målene om å bli en livsvitenskapsnasjon?
Arrangører: UiO:Livsvitenskap, LMI og Dagens Medisin. Arrangementet er en del av Arendalsuka.

6. september: En ny medisinsk æra med stamceller

Nobelprisvinner i fysiologi eller medisin i 2012, Shinya Yamanaka, kommer til Oslo 6. september. Han holder foredrag om en ny medisinsk æra med induserte pluripotente stamceller – iPS-celler – og deltar i paneldebatt om etiske aspekter ved stamcelleterapi.
Arrangører: Nobel Media, AstraZeneca og UiO:Livsvitenskap.

12.–14. september: Nordic Life Science Days

UiO:Livsvitenskap og næringsklynger og organisasjoner innen livsvitenskap promoterer norsk helse- og livsvitenskapsnæring under Nordic Life Science Days i Malmø–København.

26. september: Cutting Edge-festivalen

Her får du eksempler på forskning, teknologi og entreprenørskap.
Arrangører: UiO, Inven2 og Oslotech. Arrangementet er en del av Oslo Innovation Week.

27. september: Frokostmøte om helsedata

– store verdier eller medisinsk overvåkingssamfunn på frammarsj?

Mengden informasjon som finnes om oss i helsetjenesten, og data vi selv samler inn med kroppssensorer og smarttelefoner, vokser. Hvordan sikres personvernet, og hva kan skje når samfunnet vet for mye om oss? Vi tar debatten med bakgrunn i høstens oppsetning av 1984 på Nationaltheatret.
Arrangører: UiO:Livsvitenskap, UiO:Realfag og teknologi og Nationaltheatret. Arrangementet er en del av Forskningsdagene.

28. september: Debattmøte om alger og bærekraftig innovasjon

Alger kan brukes til mat, medisiner og energi. Hvilke rolle kan forskere, entreprenører, politikere og investorer spille når det gjelder å få ideer til markedet?
Arrangører: UiO:Livsvitenskap og Bioteknologirådet. Arrangementet er en del av Oslo Innovation Week og Forskningsdagene.

Arrangement i vår og haust som har fått støtte frå UiO:Livsvitenskap

12.–15. februar 2018: Oslo Life Science
– investing in health and environment

Oslo Life Science-konferansen er en møteplass for alle aktører innen forskning, forvaltning, næringsliv og politikk som er interessert i livsvitenskap. Dette er den tredje konferansen i rekken.
Arrangører: UiO:Livsvitenskap, LMI, Oslo universitetssykehus, NMBU, Senter for økologisk og evolusjonær syntese (CEES) ved UiO, Bioteknologirådet og Oslo kommune.

Ledige stillingar

Det er fleire ledige PhD- og postdoktorstillingar i dei sju tverrfaglege forskingsgruppene innan livsvitskap – konvergensmiljøa – som UiO:Livsvitenskap finansierer. Miljøa skal forske på menneskeskapte miljøgifter, torskens unike immunsystem, fosterutvikling, menneskets genetiske historie, persontilpassa kreftbehandling og ny teknologi både til behandling av sjukdom og til reinsing av miljøgifter.

Direktørstillinga for UiO:Livsvitenskap vil òg bli lyst ut om kort tid, så følg med på nettsidene våre.

Forskningsnytt

Nytt om noen av de nye konvergensmiljøene som finansieres av UiO:Livsvitenskap

UiO:Livsvitenskap ønsker deg en god sommer!

Symbol UiO:Livsvitenskap

Meld deg på nyhetsbrevet.

Følg UiO:Livsvitenskap på Twitter.

Av Norunn K. Torheim
Publisert 22. juni 2017 12:54 - Sist endret 16. sep. 2021 11:15