Gjennom en fulltegnet konferanse over to dager fikk deltagerne et variert program med spennende foredrag, panelsamtaler og verksteder om video i undervisningen - god bruk og tekniske løsninger.
Kameraworkshop
Gustav Iden fra NRK holdt flere kameraworkshoper, en som var for nybegynnere og en for litt mer erfarne kamerafolk. Iden hadde en gjennomgang og demonstrasjon av ulike videokameraer, planlegging av opptak, gode tips og triks til opptakssituasjonen, fokus på manus og poengterte viktigheten av å ha tenkt igjennom hva du skal lage og hvor det skal publiseres.
Pedagogisk bruk av video
Gabi Høium Hurlen og Ingebjørg Sæbøe fra Oslo Met X imponerte oss med sine erfaringer og fengende, korte og snertne snutter de lager for underviserne ved Oslo Met. Det samme gjorde Erlend Eidsem Hansen fra NMBU som steppet inn som vikar på to dagers varsel. Vi fikk eksempler på digital historiefortelling/Video Essays og noen poetiske videoer produsert av studenter.
Bestillerkompetanse
Lars Lomell fra LINK vekket stor interesse og engasjement med sitt innlegg om bestillerkompetanse og viktigheten av å sjekke ut om bestiller egentlig vet hva som skal produseres og hvordan få bestiller på rett spor. I den sammenheng er det flere viktige spørsmål som melder seg: Hva vil dere, hvorfor, for hvem og er dere egentlig sikre på at det er video dere trenger? Temaet satte i gang en diskusjon og det ble ytret ønske om en halvdags workshop om dette til neste år.
Panelsamtale om fremtidens undervisningsvideo
I panelsamtalen diskuterte Oline Marie Sæther, leder i Studentparlamentet med Maria Sande Høyvik, student, om fremtidens undervisningsvideo, moderert av Andre Giæver Kvalvågnes fra UiB læringslab. Temaene som ble diskutert var hvordan vi møter studentenes ønsker og behov, hvor skal vi og veien videre? Studentene var opptatt av at forelesningene ikke bør være 45 minutters monologer, men heller korte videoer om ulike temaer og sentrale begreper. I tillegg var de opptatt av at studentene bør inkluderes i både planlegging og produksjon av undervisningsvideoer.
Disse bidro også under SIKT konferansen:
Nicoline Frølich, senterleder, LINK, Vegard Moen, SIKT:
Innlegg om LINK og SIKT
Pete G. Jones, Panopto:
Panopto roadmap Q&A
Espen Johnsen Bøe, HF:Studio
Studioproduksjoner - erfaringer fra UiO
Gunnar Orn Thordarson og Jonas Langset Hustad, NTNU:
Studioproduksjoner - erfaringer fra NTNU
Dag Ove Vareberg, HVL og Magnus Sæternes Lian, NTNU:
Erfaringer med Panopto + plenumsdiskusjon
Kjetil Knarlag, HKDIR:
Oppdaterte retningslinjer for Universell Utforming
Oddmund Møgedal, UiO:
Automatisk teksting Amberscript + Autotekstingsprosjektet
Alexander Refsum Jensenius, RITMO:
MOOC-produksjon