E-Pal teamet på LINKbesøk

LINK fikk besøk av E-Pal teamet med representanter fra to palestinske universiteter tidligere i høst. Teamet besøkte LINK/UiO, OsloMet og HiØ (Høgskolen i Østfold).

flere personer stående på rekke

Foto: E-Pal

Formålet med besøket var faglig videreutvikling av aktivitetene som gjennomføres i regi av E-Pal-prosjektet. PPU (Palestine Polytechnic University) og UCAS (University College of Applied Sciences) fikk blant annet innspill til arbeidet med opprettelse av E-Learning Resource Centres, styrking av forskningsaktivitetene og design av kompetanseutviklingstiltak for undervisere i høyere utdanning. 

E-Pal står for Equip Palestine with E-learning, og består av representanter fra to universiteter fra Palestina, PPU og UCAS, OsloMet, LINK/UiO, HiØ (Høgskolen i Halden) og USN (Universitetet i Sørøst-Norge). I tillegg samarbeider PPU og UCAS med en rekke andre UH-institusjoner i Palestina, blant annet i utviklingen av en nasjonal forskergruppe om digitalisering i UH-sektoren og i utvikling av kompetansehevingstiltak. 

E-Pal arbeider for å styrke digitale undervisningstilnærminger i den palestinske høyere utdanningssektoren, der ansatte ved LINK samarbeider med palestinske kolleger ved PPU på Vestbredden og UCAS i Gaza for å utvikle nye teknologiske, pedagogiske og organisatoriske tilnærminger til digitalt formidlet undervisning og læring. I tillegg skal prosjektet styrke IKT og utdanning som forskningsfelt i Palestina.

flere personer på rekke
Foto: E-Pal

For å få en større forståelse av hva E-Pal prosjektet jobber med intervjuet LINKnytt Mohammed Tamimi, palestinsk prosjektleder E-Pal tilknyttet PPU og Hege Hermansen, prosjektleder E-Pal, tilknyttet både LINK og OsloMet.

Intervju med Hege Hermansen


Hvorfor PPU og UCAS?

De tok kontakt med oss, uavhengig av hverandre, med prosjektideer som var ganske like. Vi ba de snakke litt sammen og deretter gikk vi inn i en prosess der vi utforsket om et samarbeid ville være riktig for oss. Fra LINK sin side landet vi på samarbeid fordi det ble tydelig at begge institusjonene var veldig motiverte til å jobbe med dette temaet, og de hadde sterk lokal kapasitet både faglig og opp mot prosjektledelse og internasjonalt samarbeid. 

Hvilke ambisjoner har du/LINK for samarbeidet med PPU og UCAS ?

Fra LINK sitt perspektiv er dette en veldig spennende mulighet til å tenke helhetlig og systematisk rundt utvikling av teknologistøttet læring ved høgskoler og universiteter. Vi samarbeider med to institusjoner som jobber med denne tematikken fra ulike innfallsvinkler samtidig: de ser på faglig-pedagogiske undervisningspraksiser, teknologisk infrastruktur, forskningsporteføljer og organisasjonslæring. Denne helhetlige tenkingen er veldig spennende, og vi tror UiO også kan lære mye av dette. 

Den politiske situasjonen i Palestina, der våre samarbeidspartnere driver høyere utdanningsinstitusjoner under israelsk okkupasjon, gir oss også en unik mulighet til å utforske hvordan bruk av teknologier kan bidra til å motvirke undertrykkende strukturer. Et eksempel er at palestinske universiteter til enhver tid har mange studenter i israelske fengsler. De jobber også under tunge restriksjoner knyttet til akademisk mobilitet, og uteksaminerte studenter lider av at arbeidsmarkedet er svært negativt påvirket av militærokkupasjonen. Vi vil utforske hvordan digitalisering kan støtte palestinske studenter og akademikere med å håndtere noen av disse utfordringene. 

 

Hvilke resultater/mål ser du for deg og hva kan LINK/UiO få ut av samarbeidet?

LINK, og UiO mer generelt, kan lære mye av erfaringene våre partnerinstitusjoner gjør seg ved å jobbe systematisk med utvikling av teknologistøttet læring over en periode på seks år. Langsiktig arbeid er veldig viktig for å realisere teknologistøttet læring på måter som ikke handler om «enkle løsninger» og overfladisk bruk av teknologiens potensial. Mye av forskningen på den såkalte «pandemiundervisningen» viser nettopp at digitaliseringen var preget av lite systematikk og svake koblinger til fagenes egenart. Dette er ikke overraskende gitt at situasjonen var som den var, men det viktige nå er at UH-sektoren tilnærmer seg spørsmål knyttet til teknologistøttet læring på en systematisk og forskningsbasert måte. 

 

Har dere gjort dere noen erfaringer og opplevelser i samarbeidet dere ønsker å dele?

Vi har investert mye tid i å bygge tillit og gode samarbeidsrelasjoner, og det tror jeg vi har godt utbytte av nå når vi har samarbeidet i rundt to år. Så jeg anbefaler absolutt å bruke tid på det i denne type samarbeidsprosjekter. Det gjør det også lettere å diskutere utfordringer som dukker opp underveis. 

dame og mann
Helene Aalborg Christiansen og Mohammed Tamimi. Foto: E-Pal

Intervju med Mohammed Tamimi

 

Hvorfor LINK?

Arbeidet som LINK gjør ligner det PPU og UCAS gjør og prøver å gjøre. Vi ville lære fra LINK, men også utveksle erfaringer. LINK gjør en viktig jobb i utdanningsfeltet med undervisning og med opplæring og rådgivning i forhold til kapasitetsbygging og forskningsarbeid. Dette er inspirerende for oss og kan hjelpe oss å lære av LINKs erfaringer og implementere dette ved ELRC (E-Learning and Research Center) som en del av prosjektet. Vi etablerer to ELRC, et på PPU og et på UCAS.

 

Hvilke ambisjoner har du/PPU/UCAS for samarbeidet med LINK ?

Vi har nå etablert disse ELRC-senterne og vil fortsette samarbeidet med LINK. Vi jobber med arbeidspakker som omhandler undervisning, læring og erfaringer fra alle partnere. Forskning er en viktig del av det og vi ønsker å publisere artikler. Noen av LINK medlemmene har gjennomført forskningsworkshops som omhandler forskningsdesign og læring. Det å samarbeide med LINK og se hvordan LINK jobber har gitt oss nyttig kunnskap. Vi vil nå se hva som kan tilpasses våre mål i prosjektet. Samarbeidet med LINK har startet og det vil vare i lang tid, og vi håper at prosjektene våre vil bidra til et bærekraftig og langsiktig samarbeid.

 

Hvilke resultater/mål ser du for deg og hva kan PPU/UCAS få ut av samarbeidet?

Vi ønsker å styrke forholdet mellom de to universitetene i Palestina. Gjennom dette prosjektet har vi fått muligheten til å etablere dette samarbeidet knyttet til E-læring. Vi jobber med kapasitetsutvikling i forhold til E-læring som omhandler temaene design og evaluering. Et område som er nytt for oss er det å jobbe med forskning og i forskningsgrupper. Vi trener og styrker studentene i Palestina så de blir konkurransedyktige i markedet. Vi jobber med tydelige og klare strategier for E-læring, for det finnes ikke noen klar policy fra myndighetene om E-læring. Vi arbeider med redesigning av førti kurs og rekrutterer tre PhD-studenter fra Skandinavia og Europa. Vi har i tillegg etablert et MA-program som vil hjelpe palestinske studenter. 

 

Har dere gjort dere noen erfaringer og opplevelser i samarbeidet dere ønsker å dele?

Fordi vi ikke kan møtes i Palestina gjorde turen til Norge stort inntrykk. Å få møte hele E-Pal-teamet fysisk var en fantastisk flott erfaring. Alle i teamet er hyggelige, respektfulle, og ligner palestinerne. De norske representantene forstod hele den politiske situasjonen. I E-Pal-prosjektet er alle likeverdige partnere. Det er veldig komfortabelt å jobbe med de norske partnerne, vi har innflytelse og er likestilte partnere, og ingen forteller hva de andre skal gjøre. 

 

Prosjektet er finansiert av NORAD gjennom NORHED (Norsk program for kapasitetsutvikling i høyere utdanning og forskning for utvikling).

Les mer om E-Pal prosjektet her

Les mer om PPU her

Les mer om UCAS her

Logo Learning Assistant Alliance

Av Lin Stensrud
Publisert 11. okt. 2022 16:13 - Sist endret 12. okt. 2022 08:54