Vellykket Utdanningskonferanse på UiO

1. desember ble Utdanningskonferansen 2022 ved UiO arrangert. Det ble en suksess, med rekordstort oppmøte, engasjerende og interessante bidrag både om fremtidens høyere utdanning, lansering av BedreUndervisning og hands-on sesjoner.

bannere utenfor inngangsparti av stort bygg

Foto: Lin Stensrud

Gjennom en hel dag med spennende foredrag, panelsamtaler og idéverksteder om hvordan vi sammen kan skape enda bedre utdanning ved UiO, fikk studenter og ansatte ved UiO delta i parallelle sesjoner som belyste utdanningsvirksomheten på tvers av enhetene. 

Keynote

Professor Jo Angouri fra Universitetet i Warwick holdt innledningsforelesningen til konferansen med tittelen "I need to know how to be a global citizen: reimagining internationalisation and education in higher education”. Noen av hovedpoengene var viktigheten av studentenes stemme for å få til endring i høyere utdanning, betydningen av integrering av internasjonale studenter og studenter på campus og hvordan høyere utdanning bør endres fra innsiden gjennom å knytte forskning og utdanning enda tettere sammen. Jo Angouri la også stor vekt på hvor viktig det er å fremme deling av undervisningsopplegg og inkludering av studentperspektivet for å videreutvikle høyere utdanning.

mange mennesker i sal, konferanse
Foto: Herman Aulie

Panelsamtale

Oline Sæther, Bjørn Stensaker og Jo Angouri diskuterte hvordan høyere utdanning vil se ut i fremtiden i en panelsamtale moderert av Nicoline Frølich. Temaene som ble diskutert var hvordan vil høyere utdanning se ut i fremtiden, hvilke egenskaper ved systemet slik vi kjenner det i dag er det viktig å ta vare på også inn i fremtiden, hvordan skal vi få til den endringen vi ønsker oss? Igjen ble studentenes stemme og innflytelse på utviklingen av høyere utdanning fremhevet. Et annet hovedpoeng var evnen til å lære av hverandre og på tvers. Det ble også fremhevet at organisering og ledelse er betydningsfullt for å skape gode organisatoriske strukturer for internasjonalisering, utdanningskvalitet og studentpartnerskap.

en mann og 3 kvinner i panelsamtale
Foto: Herman Aulie

BedreUndervisning

BedreUndervisning, LINKs digitale ressurs for universitetspedagogikk ble lansert. Ressursen ligger åpent tilgjengelig her https://uio.instructure.com/courses/41890, og er tilgjengelig fra LINKS nettside. Viserektor for Utdanning, Bjørn Stensaker fremhevet at dette er en viktig ressurs for pedagogisk utviklingsarbeid ved UiO, og også Universitetet i Oslos gave til nasjonale og internasjonale miljø som er opptatt av god utdanning. Leder av Studenparlamentet, Oline Sæther håper Bedre Undervisning bidrar til å inspirere undervisere og ufarliggjøre utprøving av nye undervisningsopplegg, og ikke minst til å styrke samarbeidet mellom undervisere og studenter.

Bedre undervisning formidler forskningsbasert kunnskap om hvordan vi kan gjøre utdanningene enda bedre, og eksempler på godt pedagogisk utviklingsarbeid og gode utdanningspraksiser. Ressursen vil bli tilgjengelig både på norsk og engelsk. Det er nå 4 moduler som er åpnet. LINK vil videreutvikle ressursen med flere tematiske moduler, og flere gode eksempler. For å holde deg oppdatert: Meld deg på LINKs nyhetsbrev.

stor gruppe, undervisning, slides påveggen
Foto: Herman Aulie. Arnt Maasø innleder om vurderingsformer.

Disse bidro også under utdanningskonferansen:

Dag O. Hessen, Sunniva Engh, Ylva Østby, Kyunghye Kim og Tony Sandset: Utdanning for bærekraft. Hva er det og hvordan gjøres det på Universitetet i Oslo?

Tone Fredsvik Gregers: Pedagogisk mappe som rammeverk for å utvikle seg som underviser (workshop). Fokus på hvordan bruke pedagogisk mappe som et hjelpemiddel for å utvikle oss som undervisere.

Lisbeth Brevik, Carolina Borges Rau Steuernagel, Jarle Breivik, Oline Marie Sæther og Adéla Funova: Studentinvolvering i undervisning og forskning (panelsamtale).

stor gruppe i undervisningsrom, slides, dame som foreleser
Foto: Herman Aulie. Tone Fredsvik Gregers snakker om pedagogisk mappe.

Marte Ødegaard, Eystein Gullbekk, Sara Clarke og Heidi Konestabo: Ett klikk fra kunnskap? Hvordan ta førsteårsstudentenes møte med forskning og faglige informasjonskilder på alvor.

Arnt Maasø, Torunn Nyland, Camilla Haakonsdatter Krogsvold , Mina Lin Vinje og Hans Fredrik Dolven Oterholt: Vurderingsformer. Hvilke vurderingsformer ønsker studentene og hva trenger de mer av for å forberede seg på arbeidslivet?

Tore B. Jørgensen, Mirjana Coh, Molly Sutphen og Anna Mavroudi, Jørgen Kjelgård, Joey Corbin, Elinor Jeanette Olausse (HK-Dir/Universell), Elisabeth Stephanie Guillot (HK-Dir/Universell): Universell design for læring, del 1. Hvem gjør hva for å gjøre UiOs utdanning mer tilgjengelig?

Tony Sandset, Anja Røyne, Mette Halskov Hansen, Tone Dyrdal Solbrekke, Mary (Molly) Sutphen og Ben René Bjørsvik: Education for sustainability: What kind of skills should be included in courses focusing on education for sustainability?

studenter sitter på scene, snakker
Foto: Herman Aulie. Panelsamtale med Lisbeth Brevik mfl. om studentinvolvering.

Tone Fredsvik Gregers: SoTL som rammeverk for undervisningsutvikling. 
Fokus på SoTL og hvordan SoTL kan hjelpe oss med å utvikle undervisningen, både individuelt og som organisasjon.

Jan Dolonen og Ingeborg Fauske Ekdahl: UiO sitt nye verktøy for digital emneevaluering. Hva er erfaringer fra pilotering av verktøyet som er ment å lette arbeidet, og styrke kvaliteten?

Tore B. Jørgensen, Mirjana Coh, Molly Sutphen og Anna Mavroudi, Siri Marie Aamodt, Lex Nederbragt, Adín Ramírez Rivera: Universell design for læring, del 2.
Hvem gjør hva for å gjøre UiOs utdanning mer tilgjengelig?

Øyvind Bratberg, Elisabetta Cassina Wollf og Knut Vegard Bergem (Cappelen Damm Akademisk): Å skrive den gode læreboka. Forfattersamtale.

I tillegg hadde disse stand i foajeen: Samtavla med Ole Smørdal og Ingvill Rasmussen, Gyldendal Akademisk, Universitetsforlaget og Cappelen Damm Akademisk og viste frem aktuelle fagbøker. 

Konferansen ble arrangert av LINK, Pedagogisk akademi, Universitetsbiblioteket, samt Studentparlamentet og ledelsen ved UiO. 

Publisert 16. des. 2022 11:39 - Sist endret 16. des. 2022 11:39