Vårt kunnskapsrike fellesskap

Tusen takk til alle som bidro og deltok på Utdanningskonferansen! En dag med kunnskapsdeling, inspirerende samtaler, utnevning av meritterte utdannere, og mange varme smil og hyggelige øyeblikk!

Illustarsjonsbilde av en sesjon på HumSam scene

Utdanningskonferansen 2023 på Georg Sverdrups hus

Studentfokus

Med eget studentrettet program stod studentene i fokus i flere sesesjoner. Studentene sto bak tittelen "Fra fuskefrykt til kunnskapsfrukt", og spurte hvordan man sanksjonerer fusk, og hva sanksjonene for fusk bør være. Studentene adresserte også akademisk frihet, og spurte hvilke faktorer det er som styrer eller hindrer forskere fra å forske og undervisere, og studenter fra å formidle det de faktisk mener. Studentene tok i tillegg opp forelesning som eget tema, og stilte spørsmål om opptak av forelesninger, og hvor tilgjengelige disse skal være.

Studentteamet som sørget for en sømløs flyt på konferansedagen fortjener en egen applaus.

Universitetsbiblioteket

Universitetsbiblioteket stilte viktige spørsmål om hva vi må tenke på når vi skal lage et bredt tilbud til førsteårsstudenter. Videre spørsmål til studentene om hva de har lært nå, som de gjerne skulle ha visst da de var ferske studenter. Det ble også presentert en spennende sesjon om studenter som medforskere i kontekst av et intra-institusjonelt samarbeid mellom Institutt for pedagogikk og Universitetsbiblioteket.

Pedagogisk akademi

UiOs pedagogiske akademi var tydelig til stede. Åtte meritterte undervisere delte både vellykkede og mislykkede forsøk på kreative krumspring fra egen undervisning, og inviterte til en diskusjon om kreativitet, kreativ problemløsning i undervisningen, og stilte spørsmål om hvorfor dette er viktig. Pedagogisk akademi tok opp SHoT-undersøkelsens resultater, nemlig at mange studenter sliter og opplever manglende tilhørighet, og drøftet mulige tiltak. Riksrevisjonens rapport fra 2023 ble også diskutert i regi av pedagogisk akademi. Den kritiserte universitets- og høgskolesektoren for manglende oppfølging av viktige pedagogiske nyvinninger og innsikter. Diskusjonen fokuserte på aktiv læring, og hvordan dette brukes på UiO.

LINK

LINK spurte om det er vanskelig å engasjere studenter. Her ble bruk av video som alternativ til skriftlige oppgaver diskutert. LINK spurte også om hvordan andre undervisere på UiO bruker KI i sin undervisning, og gav mulighet til å høre dyktige undervisere dele sine erfaringer. Gamification-sesjonen var en spennende sesjon som fikk flere til å vurdere dette feltet. Det var også anledning til å besøke Videoklinikken hvor man kunne få råd om hvordan video kan brukes i undervisning. Som inspirasjon ble man henvist til Klubben Kino som viste utdrag fra videoproduksjoner fra hele UiO.

Illustrasjonsbilde av panelsamtalen under Utdanningskonferansen 2023
Panelsamtalen under Utdanningskonferansen 2023. Photo: Audun Bjerknes

Panelsamtale

Dagen startet med panelsamtale og spørsmålet "Digital teknologi i høyere utdanning: hvordan kan vi få til et felles løft ved UiO?". Vi fikk mange gode svar, og har fått enda flere refleksjoner som vi tar med oss i pågående arbeid med temaet.

Tilbakemelding

Har du vært på konferansen, hjelp oss med å besvare evalueringsskjema

Vi gleder oss allerede til neste år, og til å ønske dere velkommen på Utdanningskonferansen igjen!

Av Photo: Audun Bjerknes
Publisert 4. des. 2023 12:43 - Sist endret 4. des. 2023 13:30