Også du kan bli merittert utdanner på UiO!

Torsdag 22.juni holdt UiOs pedagogiske akademi, Avdeling for studieadministrasjon, og LINK et seminar om meritteringsordningen og søknadskriteriene. LINK arrangerer søkerseminarer hvert år, er med i bedømmelseskomiteen, og bidro i revideringsarbeidet av meritteringsordningen.

Bildet kan inneholde: anlegg, smil, vindu, frakk, tinning.

Bildet viser meritterte utdannere på UiO

– Det er samspill mellom forskning og utdanning som gjør oss til et forskningsintensivt universitet, sa Bjørn Stensaker i det han heiset flagget for meritteringsordningen på Universitet i Oslo.

– Det er en individuell ordning for dem som gjør ekstra innsats i undervisningen sin. De fortjener et ekstra klapp på skulder og en mer formalisert belønning.

Avdeling for studieadministrasjon informerte videre om søknadens nettskjema, søknadsfrist, formelle formatkrav og søknadsinnhold som skal bestå av

• Kort redegjørelse på 2500 ord
  • Pedagogisk mappe
  • Utdanningsfaglig CV
  • Erklæring fra leder.

Jarle Breivik, Tone Fredsvik Gregers og Lisbeth M. Brevik fra UiOs pedagogiske akademi presenterte de fire SoTL-kriteriene som søkerne må redegjøre for i sin pedagogiske mappe for å bli vurdert av bedømmelseskomiteen. De fire kriteriene er

• fokus på studenters læring
  • klar utvikling over tid
  • forskende tilnærming
  • har hatt samspill med et fagmiljø og kollegaer i prosessen.

Pedagogisk akademi er en selvstyrt arena for erfaring- og kunnskapsutveksling for de meritterte utdannere på UiO og er en organisasjonsmessig forankring av meritteringsordningen.

Det var 11 potensielle søkere til stede på seminaret, og 12 til som har meldt seg på, men kunne ikke komme. Det er veldig gledelige utsikter for flere nye meritterte utdannere i år.

– Det er en kriteriebasert ordning. Hvis mange søker og oppfyller kriteriene, blir det mange meritterte utdannere på UiO i 2023, sa Bjørn Stensaker i sin oppfordring til søkerne på seminaret.

Publisert 3. juli 2023 10:16 - Sist endret 3. juli 2023 15:38